Risk- och skyddsfaktorer är viktiga för att:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer

Advertisements

Generella insatser i skolåldern
Ungdomars drogvanor 2011 Undersökning bland årskurs 9
– en rättighet för ALLA barn?
Om risk- och skyddsfaktorer
Enkät till socialsekreterare om placerade barns hälsa och skolgång
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Psykisk ohälsa bland barn och unga - ett folkhälsoperspektiv
World Cancer Day 2009.
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Bo Vinnerljung, professor Socialt arbete, Stockholms Universitet
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
En studie om samhällsvård för barn i Västernorrland
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Långsiktig utveckling för placerade barn och ungdomar – Vad kan vi lära oss från registerstudier? – Vägar till förbättring Bo Vinnerljung EpC & IMS,
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Skolprestationer och utsatta barns utveckling Uddevalla 2 nov 2011
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Materialet idag presenteras av:
Risk- och skyddsfaktorer Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Risk- och skyddsfaktorer 2006Gymn åk2 1 Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Vilka bakgrundsfaktorer ökar risken för narkotikamissbruk?
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Alkoholen, jag och samhället Per Blanck Varför dricker en del alkohol? Festmarkör Socialt smörjmedel Gott Förväntas göra det Stämningshöjande Ångestdämpande.
Skolresultat och utsatta barns uteckling Bollnäs 4 okt 2011
Bo Vinnerljung, Forskare vid Socialstyrelsen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
DROGER I DALARNA?. % Andelen alkoholkonsumenter i åk 9 och gy 2, 1971–2012 En mångårig trend har vänt – flera olika undersökningar visar att bruk av såväl.
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Bredsjö 28 februari 2012.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Beteendeproblem FFT (Funktionell Family Therapy) MST (Multisystemic therapy) Tertiär prevention Verksamma program har minskat återfallsfrekvens, i missbruk,
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Tidiga insatser för psykisk hälsa
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Förebyggande arbete i Norrköping 23 november 2011.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Ungas attityder till alkohol och narkotika
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Ökad psykisk ohälsa bland unga – förslag till förklaringar och åtgärder 45 min - 35 min= 18 bilder. Sven Bremberg.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
Stockholmsenkäten Stockholmsenkäten 2014 Syfte - Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Forskning och Utveckling i Sörmland Forskning och Utveckling i Sörmland Kommuner och landsting i samverkan länsgemensam resurs olika.
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
Barn i samhällsvård-hälsa och utbildning Anders Hjern, barnläkare, professor, Centre for Health Equity Studies (CHESS), Stockholm Universitet/Karolinska.
Unga internationellt adopterades livssituation och hälsa Anders Hjern Frank Lindblad Bo Vinnerljung m fl.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Oslo 5 april 2018 Hvorfor er gutter overrepresentert i spesialundervisningen? Bengt Persson.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Presentationens avskrift:

Risk- och skyddsfaktorer är viktiga för att: Identifiera vilka preventiva insatser som behövs Identifiera var preventiva insatser bäst behövs Vad är det då vi vill åstadkomma i LISA-projektet? Och hur ska vi veta om insatserna har haft någon effekt? När man ska utvärdera interventioner avsedda att minska risken för svårigheter senare i livet kan man välja att genomföra en studie som sträcker sig över många år – kanske 15 – 20 år. Detta är ett idealiskt tillvägagångssätt som ger tillförlitliga resultat. Tillvägagångssättet är dock mycket tid- och resurskrävande. Ett annat sätt att utvärdera interventionernas effekt är att studera i vilken mån interventionen påverkar risk- och skyddsfaktorer. En intervention som leder till en minskning av antalet riskfaktorer eller en ökning av antalet skyddsfaktorer kan anses vara framgångsrik. KL 13.38

RISK- / SKYDDSFAKTORER Riskfaktorer ökar risken för problem Skyddsfaktorer minskar risken Ökad / minskad sannolikhet Samma för olika nationer, socialgrupper, kön och problemområden Enstaka risk-/skyddsfaktorer har begränsad effekt Utgångspunkt för effektiv prevention

Prediktion vs. prognos Prediktion; är en förutsägelse för en grupp Prognos; är en förutsägelse för en individ På individnivå finns inga linjära samband mellan riskfaktorer och utfall Trots att man tillhör en riskgrupp, t.ex. att man är barn till missbrukande föräldrar, kan man vara välanpassad med god psykisk hälsa. Risk och skyddsfaktorer interagerar på ett komplext sätt.

Riskfaktorer individen Pojke Tidig debut Bråkig, aggressiv Positiv till droger ”Sensation seeking” Bristande kunskap om drogrisker Biologisk disposition

Riskfaktorer familjen Bristande tillsyn Bristande intresse för barnen Bristande anknytning Allvarliga konflikter Föräldrar positiv till droger Sexuella och fysiska övergrepp Ekonomiska problem

Riskfaktorer kamrater Kamraters drogbruk Kriminella kamrater Kamraters antisociala normer Kamrat-orienterad Låg social status bland kamrater

Bristande intresse för skolan Riskfaktorer skolan Bristande intresse för skolan Dåliga betyg Skolk Dåligt skolklimat

Riskfaktorer närmiljö Få resurser till förebyggande arbete Normer som gynnar konsumtion God tillgång på droger Hög drogkonsumtion Hög kriminalitet Fattigdom Boendeomsättning

familj, kamrater, skola, närmiljö Skyddsfaktorer familj, kamrater, skola, närmiljö Tydliga förväntningar Pro-sociala tillfällen Uppmärksamhet positiva handlingar Anknytning Utveckla kompetenser / förmågor

Risk- och skyddsfaktorer samhället Normer som gynnar drogkonsumtion Lagar som gynnar drogkonsumtion Lagbrott åtgärdas inte Bättre tillsyn Ökat pris Ökad inköpsålder Propaganda om kombinerat med annat

Skyddande faktorer God intellektuell kapacitet Emotionellt stöd Ses som positiv person - prosocial Positivt och aktivt deltagande i skolarbetet God föräldra – barn – relation Liten Familj – max 3 syskon Hög socioekonomisk status/utbildning SES

Tonårs- graviditet Dålig skol- anpassning Drogbruk Psykisk ohälsa Risk- och skyddsfaktorer familjen Dålig skol- anpassning Risk- och skyddsfaktorer kamratgruppen Risk- och skyddsfaktorer hos individen Drogbruk Risk- och skyddsfaktorer skolan Psykisk ohälsa Risk- och skyddsfaktorer närmiljön Man brukar traditionellt dela in risk- och skyddsfaktorer i fem grupper. De olika risk- och skyddsfaktorerna påverkar varandra i ett samspel som kan vara svårt att överblicka. Det kan t ex vara svårt att veta om en riskfaktor har lett till en annan eller om det är ytterligare en annan – bakomliggande - riskfaktor som lett till de andra. Risk- och skyddsfaktorerna påverkar varandra och skapar en ansamling av risk- och skyddsfaktorer hos en individ. Den individuella ansamlingen påverkar risken att hamna i senare svårigheter. Notera att det inte finns något lagbundet samband mellan risk- och skyddsfaktorer och senare utfall – det finns bara en statistisk ökad risk som man kan beräkna på gruppnivå. Risk- och skyddsfaktorer samhället Kriminalitet

Risk- och skyddsfaktorer… Ansamling av riskfaktorer hos en individ ökar riskerna markant (exempelvis för misslyckande i skolan). Misslyckande i skolan % Misslyckande i skolan definieras som: brist på läskunnighet, ofullständiga betyg, att inte vara ”on-task”, oförmåga att göra klart arbetsuppgifter, negativ attityd till skolan, uppförandeproblem, frånvaro & skolavhopp. Om man kan påverka antalet riskfaktorer så kan man påverka risken för senare svårigheter. Catalano, R.F., Berglund, M.L., Ryan, J.A.M., Lonczak, H.S., & Hawkins, J.D. (1999). Positive youth development in the United States. Research findings on evaluations of the Positive Youth Development Programs. Report to the US Department of Health and Human Services, Office of the Assistant Secretary for Planning and Evaluation and National Institute for Child Health and Human Development: http://aspe.hhs.gov/hsp/PositiveYouthDev99/index.htm Antal riskfaktorer

Årskonsumtion av ren alkohol hos elever i årskurs 9 Här kan vi se hur förekomsten av risk- och skyddsfaktorer påverkar konsumtionen av alkohol i årskurs nio. De elever som konsumerar mest alkohol i årskurs nio löper också högst risk att överkonsumera alkohol som vuxna.

Riskfaktorer är additiva Vuxen ålder Kriminalitet Alkohol- och drogbruk Låg utbildning Ostadiga jobb Arbetslöshet Dålig ekonomi Äktenskapsproblem Skilsmässa Dödlighet Brist på socialt nätverk Ungdomsår Låg skolmotivation Dåliga skolprestationer Skolk Familjeproblem Dåliga kamratrelationer Tidig sexualitet Tidig skolålder Barndom Beteendeproblem

Suicidrisk Justerat för ålder/kön Barn som växer upp i familjehem 6,4 Ban som växer upp i familj med återkommande försörjningsstöd 3,6 Barn med psykiskt sjuka föräldrar 3,0 Barn med låga el ofullständiga betyg i åk 9 2,5-3,0 Barn som får insatser från socialtjänsten men som växer upp hemma 2,5 Svenskfödda adopterade 2,6 Utlandsfödda adopterade 1,9 Barn som växer upp i familj med kortvarigt försörjningsstöd 2,2 Barn från ensamförälderfamilj 2,0 Barn från familj med mycket låg inkomst men ej försörjningsstöd i.s.

Somatiska hälsoproblem Finns få europeiska studier I vård en viss dag: 2/3 av 108 fosterbarn rapporterade olika slags hälsoproblem. Synfel, ortopediska problem m m (Socialstyrelsen, 2000). Majoriteten hade varit i vård 3 år eller mer Norsk registerstudie: höga tal för f d fosterbarn bland unga som får ekonomiskt stöd från Försäkringskassan pga allvarlig ohälsa i unga vuxna år (Kristoffersen, 2005) Dansk stor studie (Egelund et al, 2008): vid 7 år vad det betydligt vanligare att fosterbarn hade allvarliga diagnoser / långvarig sjukdom eller funktionshinder jämfört med andra jämnåriga samma vid 11 år (samma eller värre jämfört med ”barnavårdsklienter” som inte är i dygnsvård)

Kriminalitet m m Överrepresentation i §12-hemsplaceringar (sluten vård för kriminella/missbrukande ungdomar) Utlandsfödda adopterade RR = 2,6 Långtidsvårdade fosterbarn RR = 14 - 19 (n=555; Vinnerljung, 1999) Mycket hög överrepresentation bland hemlösa i Danmark, UK & USA (inga svenska studier) och bland prostituerade i UK (inga nordiska studier)

Graviditet - abort - föräldraskap Inget stöd från forskning i något land för myten att tonårsflickor medvetet väljer att bli gravida och föda barn. Oplanerat, ”det hände”. Sverige: flesta tonårsgraviditeter leder till abort Färre socialt utsatta gör abort, fler bland flickor med hyggliga uppväxtförhållanden. UK & USA: Socialt utsatta flickor, inkl fosterbarn och flickor på institution, är mot abort av etiska skäl.

Pojkar placerade pga beteendeproblem Normalpojkar Placerade pojkar Döda vid 25 år 0,5% 5,5% Sjukhusvård 20-24 år pga suicidförsök, psyk, alk/nark 1 % 30% Fängelse el rättspsyk 20-24 år 3% 44% Skyddstillsyn el mer 20-24 år 4% 58% Lagförd 20-24 år 16% 75% Tonårspappa < 1% 8% >25% socialbidrag vid 25 år 27% Socialbidrag vid 25 år 6% 53% Max grundskola vid 25 år 10% 67%

Flickor som placerades pga beteendeproblem Normalflickor Placerade flickor Döda vid 25 år 0,3% 2,5% Sjukhusvård 20-24 år pga suicidförsök, psyk, alk/nark 0,7% 22% Fängelse el rättspsyk 20-24 år 0,1% 8% Skyddstillsyn el mer 20-24 år 0,4% 21% Lagförd 20-24 år 3% 39% Tonårsmamma 27% >25% socialbidrag vid 25 år 29% Socialbidrag vid 25 år 6% 50% Max grundskola vid 25 år 64%

Hur många “klarar sig”? Beror på vad man menar.... Pojkar placerade p g a beteendeproblem Lever fortfarande vid 25 år 95 % och inte fängelse 20-24 år 53 % och inte skyddstillsyn 20-24 år 40 % och inte sjukhusvård för självmordsförsök, missbruk el psyk 20-24 år 35 % och inte tonårspappa 32 % och inte lagförd för brott 20-24 år 20 % och inte 25% socialbidrag vid 25 år 16 % och mer än grundskola vid 25 år 10 % och inget socialbidrag vid 25 år 8 %

Flickor placerade p g a beteendeproblem Lever fortfarande vid 25 år 97 % och inte fängelse 20-24 år 90 % och inte skyddstillsyn 20-24 år 77 % och inte sjukhusvård för självmordsförsök, missbruk el psyk 20-24 år 65 % och inte tonårsmamma 49 % och inte lagförd för brott 20-24 år 37 % och inte 25% socialbidrag vid 25 år 31 % och mer än grundskola vid 25 år 19 % och inget socialbidrag vid 25 år 15 %

Typer av prevention Universiell (primär) Selektiv (sekundär) Indikerad (tertiär)

”Those children who are in the care of the Minister should be among the most healthy in the State. Any health problems they have should be adressed competently; any difficulties they are having at school should be quickly identified and the necessary supports or extra tuition be provided. This is after all no more than we would expect of a caring parent”. Practice manual for Out-of-home care in South Australia, 2005.

Tack för mig Ingemar Nilsson Leg.psykolog Socialpsykologen@gmail.com