Medborgarnas primärvård

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredningen Patientens rätt Toivo Heinsoo, särskild utredare.
Advertisements

Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Vad innebär val av vårdenhet?
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Vårdval Halland Plus HSS KM1.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Hälso- och sjukvårdens utvecklingsstrategi
1 år med VG Primärvård Dialogforum 7 februari 2011.
Vårdval Rehab
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Vårdval ur ett patient/brukar- perspektiv Ola Johansson Hälso- och sjukvårdsfrågor, PRO.
Lokalt kollektivavtal om samverkan
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Landstinget Kronoberg
En behovsbaserad styrningsprocess Anne Bylund, koordinator i Nätverken
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Utveckling av besök maj-okt. Utveckling av täckningsgrad.
Lag om valfrihetssystem – LOV Leena Ekberg. Lag om valfrihetssystem – LOV Syftet  Brukaren i fokus  Maktförskjutning från politiken till invånaren 
Ett aktivt medarbetarskap
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Interna konsekvenser Caj Skoglund Vårdval – interna konsekvenser Ökad krav på långsiktighet i beslut som rör primärvården –Ändrad ersättning,
Vårdval i primärvården
Magnus Tenfält Chefläkare Närsjukvården Landstinget Halland
Stöd till införandet av nationella riktlinjer om sjukdoms- förebyggande metoder Projektledare Iréne Nilsson Carlsson
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Vårdval Rehab Dialogforum
Målbild 2012 Mariestad
Strategiska perspektiv på verksamheten
Välkommen till Primärvården
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
MÖDRAHÄLSOVÅRD HÄLSOVAL SKÅNE.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Detta är God Vård
Socialdepartementet Fokus för dagen Vårdvalsreformens innebörd Kriterier för användning av stimulansmedel – 360 miljoner kronor 2012 – 2014 Vårdvalsinformation.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Finansiell samordning
Nämndplan 2015.
Framtidens bästa primärvård
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Framtidens nära vård Delbetänkande
Samordnad utveckling för god och nära vård
Primärvårdscentrum Östergötland
Neurorehabilitering i Primärvården
Morgondagens primärvård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Sofia Kialt projektledare​
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Jämlik psykiatrisk vård
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verktyget Utmärkelsen….
Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Medborgarnas primärvård Extern presentation

Medborgarnas primärvård Kvalitet, förtroende och arbetsglädje

Medborgarens primärvård En vidareutveckling av dagens primärvård Stärka medborgarens ställning Öka förtroendet för primärvården Fokus på kvalitet Möta framtida utveckling

Idéskiss VG Primärvård Medborgaren och patienten ska ha en stark ställning Medborgaren och patienten ska vara trygg med primärvården Primärvården ska bedrivas med hög kvalitet Uppdraget ska utföras på lika villkor i varierande regi Primärvården ska vara en tilltalande arbetsplats Primärvården ska vara en lärande organisation Primärvårdens och patientens resurser ska nyttjas effektivt Primärvårdens enheter ska ha eget handlingsutrymme

Primärvården och omvärlden Allt större krav från medborgare, patienter och anhöriga Utvecklingen möjliggör att allt fler kan och bör omhändertas i primärvården ex. personer med kronisk sjukdom Allt fler äldre Psykisk ohälsa har ökat i befolkningen Krav på samverkan med kommuner, sjukhus m fl Införande av vårdvalsmodeller i flera landsting Nationella utredningar och lagförslag

Nuvarande organisation 5 primärvårdsförvaltningar med 5 utförarstyrelser ca 120 vårdcentraler i regionens regi ca 25 vårdcentraler i privat regi ca 100 allmänläkare enligt nationella taxan Överenskommelser/avtal mellan 12 beställarnämnder och respektive vårdgivare

Jämförelser med omvärlden Tillgänglighet på telefon - bättre än riket Tillgänglighet för besök samma dag – bättre än riket Tillgänglighet för besök inom en vecka – bättre än riket Kostnader per invånare – lägre än riket Konsumtion av läkarbesök – samma som riket Befolkningens förtroende – sämre än riket Befolkningens upplevelse av rimlig väntetid – sämre än riket

Medborgaren / patienten ska ha en stark ställning Ökad delaktighet och ökat inflytande på primärvårdens verksamhet Frihet att välja vårdgivare och rätt att byta Ingen vårdenhet får neka någon patient Större mångfald i utbudet Primärvårdspeng följer patientens val Ingen patientavgift för besök på ”den egna” vårdenheten Ömsesidigt ansvar för ett gott resultat

Medborgaren / patienten ska vara trygg med primärvården Patientansvar dygnet runt Öppethållande efter patientgruppens behov Alla som vill eller behöver fast vårdkontakt ska få det Primärvården ska lotsa och samordna patientens vård Publicering av tillförlitliga kvalitetsmått

Primärvården ska bedrivas med hög kvalitet Det som är bra i dag ska behållas och utvecklas Bred kompetens och teamsamverkan Hög kvalitet i medicinska resultat, service, bemötande och samverkan Kvalitet som konkurrens- och styrmedel genom: publicering av uppnådd kvalitet ersättning utifrån uppnådda resultat Medicinsk revisionsenhet

Lika villkor i varierande regi Uppdragen desamma oavsett driftform Regiongemensam kravspecifikation och ersättning Ökad möjlighet till etablering På sikt ett utökat uppdrag för den specialiserade öppna vården

Primärvården ska vara en tilltalande arbetsplats och en lärande organisation Gott ledarskap och medarbetarskap är grunden för arbetsglädje Kompetensutveckling och kompetensförsörjning blir nyckelfrågor Forskning och utveckling Regionakademi – kulturskapande och komplement till fortbildning

Primärvårdens och patientens resurser ska nyttjas effektivt Respekt för patientens tid och kunnande Primärvårdens utveckling ska bidra till att göra hela sjukvårdssystemet effektivare Primärvårdspengen ska bidra till kostnadskontroll och stimulera till helhetsansvar och samverkan kring individen

Enheterna ges ökat handlingsutrymme Auktorisation på varje vårdenhet Uppdraget regleras via avtal Vårdenheten avgör själv hur verksamheten ska organiseras, utföras och struktureras. Primärvårdspeng stödjer ökat handlingsutrymme för vårdenheten

Vägen till medborgarens primärvård 10 steg in i framtiden Medborgarnas primärvård Fritt vårdval Mångfald Regiongemensamma uppdrag Regiongemensam ersättning Kvalitet som konkurrensmedel – styrning på kvalitet Uppföljning och öppna jämförelser Frihet under ansvar Ledarskap Kompetensförsörjning och FoU

1. Medborgarnas primärvård Medborgaren och vårdpersonalen har ett ömsesidigt ansvar för ett gott resultat Medborgaren skall ha ett avgörande inflytande på primärvårdens utveckling Delaktighet och egenansvar från medborgaren Patienten en värdefull tillgång

2. Fritt vårdval Frihet att välja vårdgivare och rätt att byta Ingen vårdenhet får neka någon patient Styrsystem som stödjer det fria valet Ökad möjlighet till fast vårdkontakt Utgår från dagens tillhörighet – inget nytt listningssystem Ingen patientavgift på den ”egna” vårdenheten

3. Mångfald Ökad möjlighet att få bedriva primärvård Etablering får ske om villkoren för auktorisation kan uppfyllas och avtal tecknas - regiongemensamma krav inkluderande miniminivå för bemanning Enhetens geografiska placering avgörs av vårdgivaren i dialog med uppdragsgivaren

4. Regiongemensamma uppdrag Vård på lika villkor Jämförbarhet Samma uppdrag oavsett var det genomförs eller i vilken regi Uppdragets miniminivå - allmänmedicinsk verksamhet - barnhälsovård - mödrahälsovård - barn- och ungdomsmedicinsk mottagning (BUM) - öppen gynekologisk mottagning Öppen gynekologisk verksamhet och BUM ett första steg i ett utvidgat uppdrag för primärvården Kan genomföras i samverkan med andra vårdgivare

5. Regiongemensam ersättning Ersättningsform som stödjer patientkvalitet och effektivitet - primärvårdspeng som följer medborgaren - ingen ersättning per besök Värna medborgarnas olikheter - viktning av primärvårdspengen; ålder, kön, vårdtyngd, tolkbehov, geografisk belägenhet Värdeskapande insatser för patienten belönas - mål- och resultatbaserad ersättning motsvarar cirka 10 procent av totala ersättningen Ingen patientavgift vid ”egna vårdenheten”

6. Kvalitetskonkurrens och styrning Ökad tillgänglighet Bättre bemötande och service God kvalitet lönar sig Brister i kvalitet riskerar auktorisationen Sätter fokus på verksamhetens innehåll och resultat Bidrar till en sund variation i utförandet

7. Uppföljning och öppna jämförelser Ger bättre kunskap inför medborgarens val Stimulerar till lärande och ständiga förbättringar En del i vårdgivarens ställningstagande inför etablering Viktig del i regelbunden utvärdering - medicinsk revisionsenhet

8. Frihet under ansvar – offentliga vårdenheter Skapa jämlika villkor mellan offentlig och privat verksamhet Större handlingsfrihet att snabbt anpassa sig till omvärlden och medborgarna Lokalt ansvar för verksamhet, ekonomi och personal Auktorisation och avtal med varje vårdenhet

9. Ledarskap Entreprenörsanda Delaktighet och personligt ansvar för alla medarbetare Satsning på utvecklingsprogram för såväl ledarskap som medarbetarskap

10. Kompetensförsörjning, forskning och utveckling Tillgången till specialister i allmänmedicin behöver öka Kompetensförsörjning en nyckelfråga Forskning och utveckling ska stimuleras Regionakademi som kulturbärare och för kvalificerad kompetensutveckling

Tidplan 2 april. Idéskiss behandlas i hälso- och sjukvårdsutskottet Remissomgång till nämnder och styrelser Utarbetande av kravbok och handlingsplaner Förhandling i regionstyrelsens fackliga grupp Förslag behandlas i regionstyrelsen Beslut i regionfullmäktige Genomförande andra kvartalet 2009