Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Alla här vet kanske inte vilka Locum är
Advertisements

Test Center – en högre nivå
Har du anställda som behöver använda bärbara datorer eller surfplattor för att komma åt affärskritiska program utanför kontoret? Har.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Policy för miljö och hållbar utveckling
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
L U N D S U N I V E R S I T E T N Y I N F R A S T R U K T U R.
Ett arbete med att etablera
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
TREFPunkt IT och Nätverk på Chalmers Onsdagen den 20 Okt 2004.
IT-arbetsplatser Anders Sjöö
Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar nyheter och vad som är på G Jan-Inge Månsson.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
NETINFO Jens A Andersson, LDC URL
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Projektet LUMac NETinfo Anders Sjöö Patrik Sonestad.
IAM NetInfo Information Stödprocesser Rollhantering
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Modell för Utveckling av ledningssystem
Lantmäteriets informationsförsäljning
Projekt och Arkitektur
Detta är God Vård.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
TREFpunk + SUSEC höstmöte Chalmers + GU, Göteborg oktober 2004 Marta Petrides/Lars Rökaeus IT-avdelning GU.
Information om omstrukturering av Region Skånes IT-verksamhet, NyIT
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Karl Ageberg Utvecklingsstrateg / CIO Karl Ageberg.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
NetInfo Planerade – pågående aktiviteter Utveckling LU webb LU-webb, mål, inriktning och roll Webbarbetet, organisation och kvalitetssäkring.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
Samarbetsytor i Aurora
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
LU Desktop.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Beställning av tjänster
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Vi ser bara möjligheter… låt oss bevisa det Programförmedling Jane Brauer bra priser! spara tid!
September 2005, bild 1 Lunds universitets egen IT-leverantör.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Region Skånes förändring av IT-verksamheten - ”En resebeskrivning” Evalotta Elnertz.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Introduktion till The Rational IT Model
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
När systemen aldrig någonsin får stanna
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
Omställningen av hälso- och sjukvården
Susanne Lindqvist SANdvik,
ArtDatabanken Till styrmodell .
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Länsteknik Utgångspunkten är att skapa största möjliga värde för patienterna och att systematiskt efterfråga vad kunden vill ha.
Presentationens avskrift:

Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T

2 L U N D S U N I V E R S I T E T Ny universitetsgemensam IT-organisation IT-säker- hetsgrupp IT- strateg LDC Fakulteters IT-org Fakulteters IT-org Fakulteters IT-org Fakulteters IT-org Områden/ institutioner Universitets- ledningen IT-råd Samverkan IT-teknik (NETInfo) Universitets- gemensam förvaltning

3 L U N D S U N I V E R S I T E T Största nyheterna Tydligare rollfördelning – bättre separation strategiskt och operativt IT-råd för förslag på IT-strategi och IT-samordning IT-strategfunktion för strategi, samordning och gemensamma beställningar LDC får ett utökat operativt ansvar för utveckling och drift av universitetsgemensam IT-infrastruktur IT-enheten avvecklas

4 L U N D S U N I V E R S I T E T Målsättningar på sikt med förändringen Offensivare användning av IT-stöd inom LUs processer Ökad samordning inom LUs IT-område Höjd kvalitet, funktionalitet och effektivitet i universitetsgemensam IT

5 L U N D S U N I V E R S I T E T IT-råd för strategi och samordning Arbeta fram förslag på IT-strategier inom uppdragsområdet Lägga fram förslag på universitetsövergripande samordning inom IT-området Medverka i förankringsprocesser av IT-lösningar

6 L U N D S U N I V E R S I T E T IT-strateg Arbeta strategiskt för utökat IT-stöd i LUs processer Arbeta för högre samordning av IT-frågor Uppföljning av universitetets IT-kostnader Beställare av gemensam IT-infrastruktur

7 L U N D S U N I V E R S I T E T LDC Utveckling och drift av stamnät, fastighetsnät, telefoni och infrastrukturstjänster (t.ex. e-post, katalogsystem, autenticiering) Förvaltning av universitetsgemensamma IT-system IT-tjänster och produkter åt område, institutioner och sakenheter Operativ samordning av IT-lösningar och IT-teknik IT-tjänster och produkter åt externa kunder

8 L U N D S U N I V E R S I T E T Vad har LDC gjort de senaste 18 månaderna? Infört en kvalitetssäkrad och effektivare supportprocess Implementerat ett Service Management system Installerat ny server-, lagrings- och backupmiljö Etablerat nytt management och ny organisation Integrerat telefoni i LDCs verksamheten Utvecklat rutiner och system för hantering av lokala nät Certifierat Ladok-driften Utökat tjänsterna till ekonomienheten Arbetat med kvalitetssäkring och ständiga förbättringar Aktivt arbetat för ny LU gemensam IT-organisation

9 L U N D S U N I V E R S I T E T Tjänsteområden detta gör LDC till en partner för heltäckande IT-drift Applikationsdrift och utveckling Nätdrift och telefoni Servertjänster och datalagring Arbetsplats- datorer med program ServiceDesk - Utbildning Kundansvar / Projektledning Säkerhet & Kvalitetsstyrning