Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys, KTH

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Del 3 Bolags tillväxtmöjligheter och alternativ
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Addera Stöd för PULL i EI
Hållbara transporter ”Så skapas smarta trafiklösningar”
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Fö 7 - Produktionsfaktorer
27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.
Behovet av en ny skattereform
Varför används det som fungerar så sällan? Varför är det som inte fungerar så populärt? Några reflektioner och observationer Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys,
Rörelse och kraft Sid
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
En modell för att få akademiker med utländsk examen till ”rätt jobb” direkt Valideringsår.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Lösta och olösta problem i tidsvärdesestimering
Tillväxteffekter i samhällsekonomiska kalkyler
Lidköping Det första decenniet på 2000-talet innebar fler i arbete och snabbt ökande realinkomster för de allra flesta. Bättre hälsa och minskad.
Ledningssystem i sjukvården
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Budgetarbete - enhetschef
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Om utformningen av statlig tillsyn
Hur mäter man välstånd?.
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Robert Gidehag & Jonas Arnberg. Studiens frågeställningar Övergripande: Är den svenska alkoholpolitiken effektiv på 2000-talet?
Rostows Take-off teori.
Produktionsfunktionsansatser Tillgänglighetsansatser Regionförstoring eller regionförtätning? Hur mycket av tillväxteffekter fångas av samhällsekonomiska.
Kan man väga risker mot nytta?
Tidsvärdets utveckling över tiden
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Vart är Östhammar på väg? Kommunens/tätortens utveckling och framtid
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Hållbarhetsindex En kort presentation av hållbarhetsindex och resultatet 2014.
Stockholms- regionens utMAningar
Val av transport till resmålet.
Det ekonomiska värdet i personnamn Angela Djupsjöbacka & Jonas Lagerström Åbo Akademi University
OECD Territorial Review Skåne. Syfte: för att ha ett bra kunskapsunderlag inför det kommande regionala utvecklingsprogrammet och det nya strukturfondsprogrammet.
2006/KS Tjänstemannaorganisation. 2006/KS Regional utveckling Den 1 januari 1999 överfördes ansvaret för regionala utvecklingsfrågor i Skåne under en.
Göteborgs trängselskatter Jonas Eliasson Professor Transport Systems Analysis, KTH Royal Institute of Technology.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Socialt blandat boende
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
En mall för beslutsfattare (utgå från den här PPT-mallen och anpassa den till dina egna behov) Datum, författare, ämne/rubrik osv. "Utmaningar och möjligheter.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Ekonomirapporten, oktober 2016 Diagrammen Ekonomirapporten, oktober
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Regionalt maritimt samverkanskluster i Stockholm/Mälardalen
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Miljömålen består av tre slags mål
Ekonomirapporten, oktober 2016
Karin Millgård, division Service
Miljömålen består av tre slags mål
Ekonomi Vårdval fysioterapi
Presentationens avskrift:

”Regional utveckling”: Effekter på lokalisering, arbetsmarknad och markexploatering Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys, KTH Föreståndare Centrum för Transportstudier

Lokaliseringseffekter Dagens kalkyler: samma markanvändning i JA och UA Men: Omlokalisering gör att fler drar nytta av en investering => högre nytta Vid hög vägträngsel kan vägnyttan i stället sjunka Omlokalisering är inte en nytta i sig i en standard-SE-kalkyl... ... men är ofta politiskt intressant, så det är värt att studera ändå

Tre typer av modeller Integrerade transport/markanvändningsmodeller: lokalisering av befolkning och arbetsplatser inom region som funktion av tillgänglighetsförändring Regionens totala befolkning och arbetsplatser givet Arbetar på SAMS-områdesnivå e dyl IMREL, LandScapes Ökning av befolkning & arbetsplatser i en region som funktion av tillgänglighetsförändring Ingen begränsning på nettoökning Arbetar på kommunnivå SamLok, DynLok ”Fördelningsmodeller” Givna nytillskott av befolkning/arbetsplatser fördelas på byggbar mark Används vid regional planering för att bl a konstruera indata till trafikprognoser

Att göra Trad. SE-kalkyl: Kolla med räkneexempel, fallstudier och/eller lokaliseringsmodeller hur mycket lokaliseringseffekter påverkar kalkylutfallet Red ut teoretiskt om det finns ytterligare nyttor/onyttor av omlokaliseringseffekter Vidareutveckla ev. befintliga lokaliseringsmodeller ”Regional” kalkyl: Vidareutveckla och validera befintliga modeller

Arbetsmarknadseffekter Tillgänglighetsvinst = Tidsvinst*(individens tidsvärde) + fler arbetade timmar*skattesats + höjd genomsnittslön*skattesats + (fler personer sysselsatta)*(det offentligas vinst av detta) Ofta för låg, inte differentierad saknas

Vad klarar vi – vad återstår? Tillgänglighetsvinst = Tidsvinst*(individens tidsvärde) + fler arbetade timmar*skattesats + höjd genomsnittslön*skattesats + (fler personer sysselsatta)*(det offentligas vinst av detta) Ny tidsvärdesstudie SamLoks löneekvation Samband som borde utvecklas

Att göra Inför nya tidsvärden Vidareutveckla och validera SamLok (eller motsvarande) Vision: inför ”mark-up” på arbetsrestidsvärdet motsv. ökad skatteintäkt Kan handla om 50-100% Ger dock bara runt 10-20% extra nyttor (och bara relevant för regionalt resande)

Exploateringseffekter Markvärdeshöjningar är i allmänhet bara värdet av tillgänglighetsökningar, kapitaliserat i marken I vissa fall ”nyskapas” eller ”frigörs” mark Tak på tunnlar Oacceptabla bullerstörningar som försvinner ”Nödvändiga” investeringar för viss exploatering Sånt ska läggas till i kalkylen Men kan vara svårt att värdera – och svårt att veta netto-effekten

Att göra Utforma riktlinjer för värdering och beräkning av dessa effekter Situationsspecifikt Kanske behövs ”granskningsinstans”…