Balanserat styrkort Fördjupning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Sid 1, 4-april-08, © Automation Region Automation Region Stockholm Business Region 4 mars 2009 företag, högskola och samhälle i samverkan.
Bona tar fram det bästa i varje trägolv.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Page 1 GADD Software en introduktion Publik version, September 2013, gaddsoftware.com.
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
En introduktion till SEB Way
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
Presentation General Mills Nordic July General Mills Total omsättning Fiscal Year F10 (till April 2010) ca 14,8 Mrd US $ Representation i mer än.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Welcome to Gävle! Bild: Albin Bogren / BARINGO. Education is the key to employment and increased choices in life.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT.
Förslag till planering kapitel 12
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.

Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Moderna affärsstrategier
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
1 Anneli Juhlin FP
Systemdesign som process
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Balanserat styrkort Introduktion
System arbetssystem informationssystem
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
DATABASHANTERING för programmerare Lektion 5 Mahmud Al Hakim
A Lean House –way of describing a Lean system
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
på personer i behov av hjälp
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Husqvarna Group Cornelia Ekbladh
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

Balanserat styrkort Fördjupning Gustaf Juell-Skielse

Inför nästa föreläsning Bilda grupper på min 3 max 4 studenter inför seminariearbetet. Skriv era namn i gruppen på en lapp och lämna till mig på rasten

Ekonomistyrningens syfte Sid 58

Traditionell ekonomistyrning Budget Produktkalkyl Periodisk uppföljning av intäkter och kostnader per bolag/enhet avdelning geografiskt distrikt produktfamilj/produkt anställd (t.ex. säljare) Försöker uppnå ett önskvärt beteende bland organisationens medlemmar som leder till högre effektivitet och produktivitet genom att sprida ekonomisk information.

Kritik mot traditionell ekonomistyrning Historisk data – kan leda till agerande som inte stämmer överens med strategiska mål Fixering vid mått i pengar – kan leda till bristande uppmärksamhet på kvalitet, kundnöjdhet, leveranstid, flexibilitet etc. Uppmanar till kortsiktigt tänkande (kvartalsrapport) – kan ge minskade satsningar på F&U och kompetensutveckling dvs suboptimering i tiden. Ger vilseledande information – traditionell kostnadsfördelning gör det svårt att mäta produkters verkliga lönsamhet. Abstrakt – svårt för anställda att finna koppling mellan finansiella mått och den egna verksamheten. Missar tidiga varningssignaler om förändringar i företagets bransch och verksamhet. Olve, Roy, Wetter (1997) Balanced Scorecard i svensk praktik

Styrkortets komponenter Kaplan & Norton (2004) Strategy Maps

Strategikarta, styrkort och handlingsplan

Utveckla ett styrkort för Electrolux Dagens utmaning Utveckla ett styrkort för Electrolux

Electrolux 2001 Vision Mission Affärsidé Strategi To be the world leader in consumer durables for indoor and outdoor use, with a selected range of corresponding products for professional users. Through good growth and profitability, Electrolux shall create value for shareholders as well as for consumers, business partners and employees. Mission To make daily life easier and more enjoyable. Affärsidé Leverage our leading positions and size advantage Increase our investments in marketing, branding and product innovation Finance these by reducing costs and complexity throughout the entire supply chain Strategi Driving down costs and complexity throughout the supply chain Improving performance in operations that are not creating value Consolidating the brand portfolio to fewer and stronger brands Understanding the needs of consumers better Accelerating innovation and product renewal to meet these needs Making sure we have the right people

Electrolux produktområden White goods Floor-care products Lawn mowers, garden tractors and other portable petrol-driven garden equipment. Food-service equipment Laundry equipment Components (compressors) Chainsaws

Några centrala begrepp Strategisk målsättning – det eftersträvda tillståndet Mått – hur vi mäter att vi nått det Målnivå – så bra som vi vill bli Strategiskt initiativ – handlingsplan för hur vi kommer dit

Finans Långsiktigt aktieägarvärde Produktivitetsstrategi Förbättra kostnadsstrukturen Öka resursutnyttjandet Tillväxtstrategi Öka försäljningsmöjligheterna Förbättra kundvärdet

Förslag till strategikarta Shareholder value Profitable growth Finance Reduce costs Customer Internal Learning and growth

Fyra teman för värdeerbjudande Bästa totalkostnad Lägsta-pris leverantör Konsistent hög kvalitet Snabba, enkla köp Relevant utbud Produktledarskap Bästa produktegenskaperna Först till marknaden Utnyttja nya marknadssegment Kompletta kundlösningar Lösningens totalkvalitet Antal produkter/tjänster per kund Återköpsbenägenhet hos kunden Kundlönsamhet över lång sikt Systematisk inlåsning Hög byteskostnad för kunden Lättillgängligt och brett utbud Erbjuda en brett använd standard Nya innovationer på en etablerad plattform Bidra med högt värde till ”komplementärer” Erbjuda en bred kundbas Erbjuda enkelanvänd standardplattform

Att mäta värdeerbjudandet

Exempel

Praktisk mätning

Kund Kaplan, Norton The Balanced Scorecard

”Intressentanalys”

Stärka varumärket

Förslag till strategikarta Shareholder value Reduce costs Profitable growth Finance Reliable retail partner Innovative products Strong brand image Customer Internal Learning and growth

Huvudprocesser Operativa processer Kund- processer Innovations- Reglerings- och samhälls- processer Inköp Produktion Distribution Riskhantering Val av kunder Vinn valda kunder Behåll Väx kunder Idégenerering Utvecklingsportfölj Design och utveckling Lansera Miljö Säkerhet och hälsa Anställning Samhällsbidrag

Processförbättrande åtgärder driver utfallsmåtten Kvalitetsförbättringsåtgärder Rationalisering Inlärning mm

Minska kostnader och komplexitet

Förslag till strategikarta Shareholder value Reduce costs Profitable growth Finance Reliable retail partner Innovative products Strong brand image Customer Operations Innovation Increase value creation Improve product innovation Internal Learning and growth

Lärande och tillväxt Humankapital Strategiska jobbfamiljer Kunskap Färdigheter Utbildning Talang Informationskapital Informationssystem Databaser Nätverk Infrastruktur Organisationskapital Förändringsförmåga Ledarskap Kultur Teamwork ”Alignment” Strategiska jobbfamiljer Strategisk IT-portfölj Förändringsagenda

Modell över humankapital

Förslag till strategikarta Shareholder value Finance Reduce costs Profitable growth Reliable retail partner Innovative products Strong brand image Customer Operations Innovation Increase value creation Improve product innovation Internal Improve connectivity Key Acc. Managers Manage talent better Learning and growth

Vilka målnivåer bör vi ha? Sammanställning Var ska vi hämta data? Vilka målnivåer bör vi ha?