1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, 10-11 januari 2007.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Danielson & Co1 Principerna i bilaga Grundprinciperna i bilaga 13 om regionalt beslutande över den regionala trafiken och lokalt beslutande.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Vem flyttar vart och varför?
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Hur anpassar sig hushållen till ändrade kostnader för bilanvändning?
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Skogsgödsling En översikt Folke Pettersson.
Videokonsultation med medborgare
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
1 Approaches to Road Network Vulnerability Analysis Licentiatseminarium Erik Jenelius, Transport- och lokaliseringsanalys, KTH 6 november 2007.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Regionala skillnader i det svenska vägnätets sårbarhet
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Vägen till lycka…..
Stora additionstabellen
Västsvenska paketet.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Georgia Destouni, Klas Persson, Jerker Jarsjö
Årsbokslut för svensk turism 2013
Om utformningen av statlig tillsyn
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Utvärdering + uppföljning = resultat
Ekonomirapporten. April 2014
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
Nyttan med standardisering
Skattningens medelfel
Hur gör vi golfen attraktiv för barn och ungdomar?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Förstudie: Hållbar konsumtion
1. Föreningens verksamhetsidé ‣ Kommuninvest är en frivillig medlemssamverkan. ‣ Syftet är att skapa varaktigt goda villkor för svenska kommuner och landstings.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Copyright Gunnar Petersson, Januari
Inventering av personer med psykiska funktionshinder i Halland 2015 Bakgrund Kommunerna ska enligt 5 kap. 8§ socialtjänstlagen göra sig väl förtrogen med.
Transportforum B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen.
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Stora subtraktionstabellen
Dalarnas modell Magdalena Wänerstam.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Sampers användardag Christian Nilsson
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
UTVECKLING AV REGIONALA GODSMODELLER SAMGODS Stockholm
Presentationens avskrift:

1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007

2 Sammanfattning Beskrivning av projektet “Sårbarhetsanalyser av vägnät” - Mål Resultat så här långt - Mått - Modell - Tillämpning

3 Mål med projektet Utveckla indikatorer på sårbarhet och metoder för att beräkna effekterna av olika händelser och åtgärder Koppla till cost-benefit-analys så att det går att reducera sårbarheten givet begränsad budget för investeringar, drift och underhåll Utveckla verktyg för visualisering och scenariobildning

4 Varför studera vägnätets sårbarhet? Människor välfärd och tillgänglighet Effektiv pendling Industrins utveckling och konkurrenskraft Effektiv logistik (just-in-time) Krisberedskap

5 Förväntade resultat Studera hela det svenska vägnätet Studera delnätverket som uppfyller vissa bärighetskrav Studera särskilda grupper såsom timmertransporter Utveckla scenariomodeller: - tjäle, översvämning, snöstorm, trafikolyckor…

6 Vad är sårbarhet? Vår arbetsdefinition: En känslighet för händelser som kan leda till avsevärd försämring av vägnätets funktion Sårbarhet omfattar både sannolikhet och konsekvens Skattning av sannolikheter kräver mycket data Vårt fokus hittills på beräkning av konsekvenser

7 Konsekvenser: Utsatthet och betydelse Händelse: En eller flera länkar stängs för trafik under en viss tid Viktiga frågor: 1.Vilka länkar är särskilt betydelsefulla, d.v.s. vilka länkar leder till störst konsekvenser om de stängs? 2.Vilka regioner är särskilt utsatta, d.v.s. var blir konsekvenserna av en sådan händelse värst?

8 Mått på konsekvenser: Försenad ankomst Resenärer väljer kortast möjliga resväg Stängning av en länk kan ge två olika följder: 1.Det finns längre omvägar - resan tar längre tid 2.Det finns inga omvägar – resan måste skjutas upp tills länken öppnar igen

9 Mått på konsekvenser: 1. Längre omvägar Total försening: fordon/h * avbrottstid * (restid ny rutt – restid ursprunglig rutt)

10 Mått på konsekvenser: 2. Inga omvägar Total försening: fordon/h * avbrottstid * genomsnittlig försening/fordon Genomsnittlig försening/fordon: avbrottstid / 2

11 Metodik Fokus på vägnätet utanför städerna Stort nätverk kräver snabb beräkningsmetod Stängning av länk antas inte påverka restider på andra rutter - ingen ökad trängsel Ger underskattning av effekter i storstäderna

12 Nätverk för hela Sverige Data kommer från Sampers – uppdelat i fem fina regionala och en grov nationell modell Utanför sin region är nätverken för glesa och områdesindelningen för grov Vi har kopplat ihop alla regionala modeller Några länkar i Norge och Finland från nationella modellen har tagits med som alternativa vägar

13 Det slutliga vägnätet 77,769 noder, 174,046 länkar 8,764 centroider Jämviktsrestider på varje länk Efterfråganmatris också sammansatt från regionala modellerna

14 Sårbarhetsanalys av Sveriges vägnät Vi har studerat… Konsekvenserna av ett 24 timmar långt avbrott på varje enskild länk Varje länks betydelse för hela landet Varje kommuns utsatthet för ett worst-case scenario: länken som ger värsta möjliga konsekvenserna för kommunen stängs Endast persontrafik

15 24 timmars avbrott: Länkarna som ger värst konsekvenser för hela landet De flesta av de värsta länkarna har inga omvägar

16 Exempel: Växjö

17 Exempel: Kiruna

18 24 timmars avbrott: Konsekvenser när viktigaste länken stängs Genomsnittlig försening per resa som startar i kommunen under avbrottet

19 Slutsatser från studien Fokusera på länkar utan alternativa vägar! Alternativ blir mer värdefulla ju längre avbrott Viktiga länkar finns i hela landet! Resultat känsliga för nätverksdata!