HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet. HU2 2010-04-27 GU är både.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Nationell forskarskola i socialt arbete.
för sjuksköterskeexamen ©
Gymnasiearbetet p..
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 Nätverket HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling - startades den 16 juni 2006 och vänder sig till.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Ulf P Andersson GMV
Policy för miljö och hållbar utveckling
•Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet • • •HU2 •
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Urank Nils Eriksson 3 Urank Urank (bildades 2007) – ”… fristående association som påtagit sig uppgiften att utföra årliga rankingar av.
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Högre utbildning för hållbar utveckling Ulf P Andersson
Forum För Redovisning Konstituerande möte
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Fakta om undersökningen
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Eddi Omrcen, Miljöchef, Miljöutbildning,
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Vad ska ingå i uppgiften?
Utmaningar i arbetet med BfL
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
Magnus Lindqvist Alumnkoordinator, RÄ kansli 50% Alumnkoordinator, EHL 50% Ansvarig
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Konstnärliga fakulteten
1 Kommentar till: Promemoria med förslag till ökad organisatorisk frihet för statliga universitet och högskolor, m.m. U2010/222/UH av Professor Peter Lohmander.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Ansvarig för interna miljörevisioner, Göteborgs universitet. Miljöutbildning GU är både ISO14001-
Tjäna pengar & Rädda världen Tjäna pengar och rädda världen! Om nya former av entreprenörskap med fokus på samhällsnytta. Erika Augustinsson 26 februari.
Att lära för livet En studie om förståelse, föreställningar och attityder gällande hållbar utveckling bland studenter vid Göteborgs universitet Ellen Lagrell.
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Primärvårdsforum Antibiotika Peter Iveroth.
BTH:s hållbarhetsprofil Studieadministrativ konferens, Stufvenäs maj 2010 Heleen Podsedkowska, miljösamordnare.
Bygglärarkonferens Norrköping
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
ForskarFredag Vetenskapsrådet 18 april 2007 Cissi Askwall och Anders Sahlman.
SND-samarbetet - ett nationellt samverkansprojekt för lagring och tillgängliggörande av forskningsdata Biblioteksrådet Lisa Petersen.
Öppen frågestund Den 1 februari 2017.
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2,
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Examensarbeten och studentuppsatser i DiVA
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
Årlig revision av universitet och högskolor 2011/2012
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet. HU GU är både ISO certifierat och EMAS registrerat. Enda universitet i Sverige, ett av få i världen. Redovisar från 2009 enligt GRI, Global Reporting Initiative satsar vi på redovisning enligt B+, GRI declared

HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 § 5 i kap 1 har från 1 februari 2006 följande lydelse: ”Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.” Kvar även efter autonomiutredningen och nya propositionen: En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor. Högskolelagen

MILJÖMÅL Universitetet skall integrera hållbar utveckling i utbildningen. NYCKELTAL Antalet program inom hållbar utveckling ökar något medan antalet kurser inom hållbar utveckling minskar något. GÖTEBORGS UNIVERSITET

Kriterier: I Program/Kurs som huvudsakligen behandlar miljö och hållbar utveckling. II. Program/Kurs som delvis behandlar miljö och hållbar utveckling Tabell: Program och kurser med frågeställningar inom miljö och hållbar utveckling År\KriterierIIITotalt Program lå 2009/2010 (%)11 (8,2)32 (23,9)134 Program lå 2008/2009 (%)18 (8,5)45 (21,1)213 Program lå 2007/2008 (%)16 (7,5)32 (15,0)214 Program lå 2006/2007 (%)12 (9,7)26 (21,0)124 Kurser lå 2009/2010 (%)145 (6,8)409 (19,2)2127 Kurser lå 2008/2009 (%)151 (6,9)490 (22,4)2189 Kurser lå 2007/2008 (%)105 (8,2)224 (17,4)1287 Kurser lå 2006/2007 (%)103 (7,6)215 (16,0)1346 GÖTEBORGS UNIVERSITET KVALITATIV BEDÖMINING AV KURSLEDARE

HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Vi vill göra Göteborgs universitet till ett universitet som har hållbar utveckling som en ledstjärna i sin undervisning. För detta ändamål vill vi arrangera en kompetensutvecklingsaktivitet i "Utbildning för hållbar utveckling" för alla kursledare vid universitetet. Kunskap om och förståelse för hållbar utveckling är en angelägen komponent i värdegrundsarbetet för alla universitets medarbetare, enligt universitetets strategiska plan (s 6). ANSÖKAN OM MEDEL

Vi har ambitionen att efter avslutad kurs ska vi - vara medvetna om vad det innebär att kunskap om och förståelse för hållbar utveckling är en angelägen komponent i värdegrundsarbetet (GUs strategiska plan) - ha idéer om hur hållbar utveckling kan integreras i våra kurser, genom att vi bättre förstår lärande för hållbar utveckling - ha tagit fram grunderna för en handbok/rekommendationslista/hemsida om hur vi och andra kan arbeta med lärande för hållbar utveckling. MÅLSÄTTNING GÖTEBORGS UNIVERSITET

Dag 1 – heldag i sal 10:an, Kemi, Kemivägen 10, 9-16: - Presentation av upplägg mm - Inspirerande presentation(er) - Exempel på färdiga tankar, mindre färdiga idéer, genomförda inslag - Diskussioner om vad vi hört - Vad betyder HU och LHU för mig? - Hur kan HU och LHU påverka min kurs? - Vad är HU och LHU för mina studenter? Innan kursen och efter kursen. Innan kursen ändras och efter förändringen? - Vad av HU och LHU vill jag ha in i min kurs? - Vad finns det för hinder för att få in det? - Vilken hjälp behöver jag för att komma över hindren? - När jag ändå håller på att göra om kursen för HU, kan kursen vinna på att överlag ändras? Ny undervisningsstrategi/pedagogik? - Hur gör vi förändringarna mätbara? -Varför lyckas vi skriva in HU i forskningen/ansökningar men inte i utbildningen? GÖTEBORGS UNIVERSITET

Att göra fram till nästa träff: - Ta vara på kunskaperna från diskussionerna och komma med förslag på ny(a) kursplan(er). - Förslag på annan undervisningspedagogik som kan underlätta införandet av HU. - Fundera, och dokumentera funderingarna, på frågorna som kom upp under Dag 1. - Läsa lite mer? Dag 2 – lunch till lunch Gottskär april I huvudsak diskussioner om de nya förslagen och jämförelser mellan olika kurser. - Diskutera vad vi läst. - Diskutera hur vi kan gå vidare med detta. - Presentation(er), utöver lite avslutande sammanfattningar? GÖTEBORGS UNIVERSITET

MILJÖMÅL Universitetet skall öka forskningen inom hållbar utveckling. NYCKELTAL Antalet avhandlingar inom området har ökat med fem procent. Antalet publicerade vetenskapliga artiklar inom hållbar utveckling har ökat något de sista året Antal forskare i GMV:s nätverk har legat konstant senaste året. GÖTEBORGS UNIVERSITET

År Avhandlingar inom miljö och hållbar utveckling av 293, 18,1 % av 239, 18,4 % av 295, 13,6 % av 265, 12,1% KVALITATIV BEDÖMNING AV 8 PROFESSORER

GÖTEBORGS UNIVERSITET År Vetenskapliga publikationer innehållande hållbar utveckling KVANTITATIV BEDÖMNING MED CA 60 SÖKORD

GÖTEBORGS UNIVERSITET

Forskare/lärare/doktorander vid GU anslutna till GMV:s nätverk FRIVILLIG ANMÄLAN

HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling I denna rapport har 34 studenter med olika studiebakgrund samarbetat med målet att skapa scenarier för hur Kungälvs kommun skulle kunna utvecklas till att bli ett hållbart samhälle år En definition av hållbar utveckling har utarbetats och presenteras här, målet identifieras som ett socialt hållbart samhälle som befinner sig inom de ekologiska gränser som satts upp och definitionen är tongivande för det fortsatta arbetet.

HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Miljöledningsguide för statliga myndigheter Guiden med information och konkreta tips på hur man kan arbeta med miljöledningssystemets alla områden Grundutbildning i miljörevision Webbaserad videoutbildning i miljöledning Från hösten 2009 Grundutbildning i miljörevision Av den nya förordning om miljöledning i statliga myndigheter framgår att myndigheten årligen ska genomföra interna miljörevisioner. Under denna utbildningsdag går vi igenom hur man initierar, planerar och startar miljörevision, vilken utbildning miljörevisorerna behöver, hur en miljörevision går till, hur revisionsrapporten ser ut samt hur man bör hantera revisionsrapporten och avvikelserna i miljöledningssystemet. Hösten 2009 våren

HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Göteborgs universitet, 12 p Högskolan i Gävle, 12 p Mälardalens högskola, 12 p Karolinska institutet, 10 p Luleå tekniska universitet, 10 p Malmö högskola, 10 p Blekinge tekniska högskola, 9 p Högskolan i Kalmar, 9 p Högskolan på Gotland, 9 p Karlstad universitet, 9 p Linköpings universitet, 9 p Mittuniversitetet, 9 p Växjö universitet, 9 p Kungliga Tekniska högskolan, 8 p Operahögskolan i Stockholm, 8 p Stockholms universitet, 8 p Södertörns högskola, 8 p Uppsala universitet, 8 p Örebro universitet, 8 p Danshögskolan, 7 p Försvarshögskolan, 7 p Högskolan i Borås, 7 p Kungliga Konsthögskolan, 7 p Lunds universitet, 7 p Teaterhögskolan i Stockholm, 7 p Högskolan Väst, 6 p Konstfack, 6 p Sveriges lantbruksuniversitet, 6 p Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, 5 p Umeå universitet, 5 p Högskolan Dalarna, 4 p Högskolan i Skövde, men de har inte lämnat några uppgifter och är därmed inte med i redovisningen (s 55). Högskolan i Kristianstad har inte svarat enligt riktlinjerna och finns därmed inte med i rankningslistan (s 37) Högskolan i Halmstad verkar vara helt bortglömd i sammanställning. Chalmers, Handelshögskolan i Stockholm och Högskolan i Jönköping är aktiebolag och inte myndigheter, så de finns heller inte med.

HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Capacaty buildning: a course on sustainble development to educate the educators A.Resistance to the idea of SD itself Motstånd mot idén om hållbar utveckling i sig B.Resistance to involving deeper issues of SD Motstånd att integrera djupare delar av hållbar utveckling C.Deeply embedded resistance to change in general Stort motstånd för förändringar generellt

HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling