Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola 29 - 30 sep 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Vad är studiehandledning?
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Att hantera två eller flera språk
Exempel utifrån ett antal målområden
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Dövblindhet och Usher syndrom
Vad kan du göra för att underlätta för patienter/brukare/…….. så att de kan få ett avlönat arbete. De flesta svaren handlade om vad som erbjuds i era respektive.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Ny lärarutbildning start ht-11
Pedagogiska hörselvården
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Barnteamet på Syncentralen Halland
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
Nordisk konferens i Göteborg september 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Uppdrag: Att utarbeta förslag till riktlinjer för barn med språkstörning för att tydliggöra uppdrag och ansvarsgränser Syfte: Att kartlägga hur många och.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Projekt ”TAKK för Språket”
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Handikapp & Habilitering
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Mångfaldsprojektet Specialpedagogik i ”Mångfaldens Sverige” Ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Vad är studiehandledning?
Digital plattform Delaktig kommunikation
Skolutveckling tillsammans, Topp
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Konferens E-kommunikation 2017
Grundsärskolan Uppdraget Arbetsgrupp Anders Hedborg (ordf)
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Tillgängliga lärmiljöer
Resursfördelning Grundskolenämnden
Samverkan för en hållbar utveckling i ett livsperspektiv
Presentationens avskrift:

Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola 29 - 30 sep 2011

- ge råd och stöd till ansvariga för skolor, Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå målen för sina studier och utbildning. Respekt för individen - delaktighet – tillgänglighet Vi arbetar för en lärmiljö som ger bästa möjliga förutsättningar för alla, oavsett funktionsförmåga. En likvärdig utbildning för alla - tillsammans gör vi det möjligt Det gör vi genom att : - ge råd och stöd till ansvariga för skolor, - erbjuda undervisning i specialskolor, - utveckla och producera läromedel, samt - fördela statsbidrag.

Vi är en Samarbetspartner Vi kompletterar kommunernas eller fristående förskolor och skolors egna specialpedagogiska resurser. Vi har kunskap om individers lärande pedagogers arbete daglig verksamhet och organisation.

Våra regionala specialskolor För elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Kristinaskolan, Härnösand Manillaskolan, Stockholm Birgittaskolan, Örebro Vänersskolan, Vänersborg Östervångsskolan, Lund

Nationella specialskolor Åsbackaskolan Gnesta Döv/hörsel plus ytterligare funktionsnedsättning Ekeskolan Örebro Syn Ytterligar funktionsnedsättning Hällsboskolan Sigtuna/Umeå Tal och språk

Specialpedagogisk utredning Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder via Nationella resurscenter specialpedagogisk utredning för barn och ungdomar med Synskada med eller ytterligare funktionsnedsättning (RC i Stockholm och Örebro) Grav språkstörning ( RC i Sigtuna) Dövhet eller hörselskada kombinerat med utvecklingsstörning och eller autism (RC i Gnesta) Medfödd/tidig dövblindhet (RC i Gnesta)

Råd kring arbete med hörselskadade Pedagogiska tips Råd kring arbete med hörselskadade barn och elever

Ljudmiljö Ljusmiljö

Avläsning

STÖDORD

Teckenstöd bra tecken stöd

Placering

Tydligt tal

Upprepning

Extra stöd språk / uttal

Anpassad gruppstorlek

Grupprum / andra lokaler

Förförståelse

Struktur/visualisera

Gemenskap med andra hörselskadade

Pauser

www.spsm.se

Hörselnedsättning - ett osynligt funktionshinder Pedagogens vägledande roll…… Att vara språkrör Ta reda på, samtala med barnet Barn med hörselnedsättning = en grupp men med olika behov