Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola 29 - 30 sep 2011
- ge råd och stöd till ansvariga för skolor, Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå målen för sina studier och utbildning. Respekt för individen - delaktighet – tillgänglighet Vi arbetar för en lärmiljö som ger bästa möjliga förutsättningar för alla, oavsett funktionsförmåga. En likvärdig utbildning för alla - tillsammans gör vi det möjligt Det gör vi genom att : - ge råd och stöd till ansvariga för skolor, - erbjuda undervisning i specialskolor, - utveckla och producera läromedel, samt - fördela statsbidrag.
Vi är en Samarbetspartner Vi kompletterar kommunernas eller fristående förskolor och skolors egna specialpedagogiska resurser. Vi har kunskap om individers lärande pedagogers arbete daglig verksamhet och organisation.
Våra regionala specialskolor För elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Kristinaskolan, Härnösand Manillaskolan, Stockholm Birgittaskolan, Örebro Vänersskolan, Vänersborg Östervångsskolan, Lund
Nationella specialskolor Åsbackaskolan Gnesta Döv/hörsel plus ytterligare funktionsnedsättning Ekeskolan Örebro Syn Ytterligar funktionsnedsättning Hällsboskolan Sigtuna/Umeå Tal och språk
Specialpedagogisk utredning Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder via Nationella resurscenter specialpedagogisk utredning för barn och ungdomar med Synskada med eller ytterligare funktionsnedsättning (RC i Stockholm och Örebro) Grav språkstörning ( RC i Sigtuna) Dövhet eller hörselskada kombinerat med utvecklingsstörning och eller autism (RC i Gnesta) Medfödd/tidig dövblindhet (RC i Gnesta)
Råd kring arbete med hörselskadade Pedagogiska tips Råd kring arbete med hörselskadade barn och elever
Ljudmiljö Ljusmiljö
Avläsning
STÖDORD
Teckenstöd bra tecken stöd
Placering
Tydligt tal
Upprepning
Extra stöd språk / uttal
Anpassad gruppstorlek
Grupprum / andra lokaler
Förförståelse
Struktur/visualisera
Gemenskap med andra hörselskadade
Pauser
www.spsm.se
Hörselnedsättning - ett osynligt funktionshinder Pedagogens vägledande roll…… Att vara språkrör Ta reda på, samtala med barnet Barn med hörselnedsättning = en grupp men med olika behov