Pedagogiska hörselvården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Advertisements

Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Exempel utifrån ett antal målområden
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vad innebär val av vårdenhet?
Mål och betygskriterier
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Intervju inför ViV-projektet.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dövblindhet och Usher syndrom
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Barnteamet på Syncentralen Halland
Bemötande och behov ur ett psykologiskt perspektiv
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Vuxenhabiliteringen Ett gott liv utifrån egna val
Handikapp&Habilitering
Hörselkonsultation för Barn och Ungdomar i förskola/skola
Cochleaimplantat och språkighet
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Så planerar och samverkar vi bättre för våra mest sjuka äldre
Habiliteringen En resurs för personer med varaktiga funktionsnedsättningar.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Elevassistenter och det lärande uppdraget
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Hörselskadad Svårighet att höra Avvikande beteende Negativ värdering av avvikelse Negativ värdering av avvikelse Stigmatiserande attityd / beteende Skamkänslor.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Kommunikation och information för personer med funktionshinder
Överenskommelse om samordning kring barn
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Tillgänglighet och kommunikation - ett hörselperspektiv Susanna Ahlström HRF Östergötland.
BUM. BUM Barnhusmodellen – en integrerad mottagning Barnmed Barnhab Barnpsyk.
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Omhändertagande av barn med komplexa hjärtfel
Ledarmöte Innehållsförteckning 1.Övergripande – Vår policy i stort 2.Att vara ledare inom SGoIF 3.Barnfotboll, upp till 12 år 4.Ungdomsfotboll,
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Handikapp & Habilitering
Välkommen till LD Hjälpmedel
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Socialpsykologi.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Kunskap till praktik Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och Offentlighet och sekretesslag (2009:400) Sanna Othman landstingsjurist.
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Utbildningsförvaltningen Hörselklasser Solanderskolan Öjebyn Barn med hörselnedsättning F- åk 9 Grundskolans läroplan (Lgr-11) Upptagningsområde: Boden,
Föräldramöte 25/4  .
Kroppsspråk, röst och artikulation
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Verksamhetsbeskrivning
Helhet och allsidighet
Välkommen till Habiliteringscentrum Västmanland
VÅRDPLANERING UTIFRÅN PATIENTENS PERSPEKTIV
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Presentationens avskrift:

Pedagogiska hörselvården

Här finns vi Stadsviken, Luleå: Pedagogisk hörselvård Syncentral * Tolkcentral * Finns även i Gällivare Sunderby sjukhus: Teknisk hörselvård Hörcentral * * finns även in Kalix, Gällivare och Piteå

Syn och hörselenheten, en länsresurs

Vilka arbetar inom Hörselvården ? Hörcentralen: Audionom Ototekniker Tekniska hörselvården: Tekniker Ingenjör Pedagogiska hörselvården: Psykolog Kurator Hörselpedagog Teckenspråkslärare Specialpedagog tal/hörsel

Hälso- och sjukvårdslagen 3b§ Landstinget skall erbjuda Habilitering och rehabilitering Hjälpmedel till funktionshindrade Tolktjänst för vardagstolkning för barndomsdöva, dövblinda, vuxendöva och hörselskadade Habiliterings-/ rehabiliteringsplan skall upprättas i samverkan med den enskilde Planerade och beslutade insatser skall framgå

Pedagogiska hörselvården Verksamhets mål Att föräldrar utvecklar kunskap om sitt barns hörselskada så att de känner sig trygga i sin föräldraroll Att barn och ungdomar utvecklar medvetenhet om sin hörselskada och sitt funktionshinder för att känna sig trygga i sin identitet. Att personer i barnets omgivning är välinformerade

Fördelningsschema

Samverkar med Barn och ungdomshabilitering Andra hörselhabiliteringar i landet Karolinska sjukhuset Kommunens pedagoger i förskola/skola Specialpedagoger i elevhälsan Hörselpedagoger Spsm:s rådgivare Pedagoger Solanderskolan Kristinaskolan Härnösand

Vårdkedja Barn- Ny remiss Elevhälsan BVC vårdcentral Föräldrar Remiss till Pedagogiska hörselvården - Kurator och psykolog - Specialpedagog utses Öronmottagning Hörcentralen Sunderby sjukhus

Kartläggningssamtal Kartlägga familjens situation och behov Socialt Föräldrarnas reaktioner, tankar, frågor Information om det stöd Pedagogiska hörselvården kan erbjuda Samhällets stöd ex. vårdbidrag Intresseföreningar ex. HRF, Barnplantor, UH Upprätta habiliteringsplan – uppföljning ca 6 mån

ÖVK till pedagoger i förskola/skola I samverkan med familjen, presentera barnets/ungdomens tillgångar och begränsningar Diagnos/audiogram Konsekvenser Fysiska miljön? Åtgärdsförslag Hur påverkas metoder/arbetssätt? - SPSM Kommunikationen? Hur påverkas klassrumssituationen? Använder barnet/ungdomen hörapparat/slinga? Hur uppfattar eleven sin situation?

Föräldrautbildningar Grundutbildning – del:1&2 (målgrupp: föräldrar till barn/ungdomar med hörselnedsättning) Teckenspråksintroduktion (målgrupp: föräldrar och närstående till barn med hörselnedsättning) Småbarnsgrupp (målgrupp: föräldrar och barn 0-3 år Tal-språk-kommunikation och lekens betydelse del:1&2 (målgrupp Barn 3-5 år med föräldrar) Temautb. (målgrupp: Föräldrar till barn med hörselnedsättning) Besök till Solanderskolan Öjebyn (målgrupp: föräldrar till blivande skolbarn) Information om skolval ”inkludering” (målgrupp: föräldrar och barn) Information om skolval ”utifrån ett föräldraperspektiv (målgrupp: föräldrar barn)

Konsekvenser av hörselnedsättning Har inte så lätt att delta i omgivningens småprat - går miste om information Har inte samma möjlighet att via hörseln få information om vad som händer på avstånd. Måste gå iväg för att se vad som händer Missar ljud som varnar och förbereder Har en mer krävande lyssningssituation än normalhörande Att hela tiden vara uppmärksam och koncentrerad, medför trötthet

Hörfel fort…… Nej, nu ska du gå hem! Hej på dig lilla vän!

Ord som liknar varann… Vänta – Vända Duva - Luva

Vilka knep använder personer med hörselnedsättning för att passera som hörande? Nickar och ler utan att ha uppfattat Frågar inte om Döljer sin hörapparat Härmar andra Pratar helst själv Aktiv – bestämmer allt själv Låtsas ointresserad Svarar ”vet inte” eller rycker på axlarna Ställer Ja/nej frågor

Tack för att du lyssnade Att inte höra, är att inte veta vad de andra hör. Att inte höra, vad de andra hör, är att inte veta. Att inte veta vad de andra hör, är inte roligt. Att inte veta vad för roligt andra hör … Det är att vara hörselskadad. (författare okänd) Tack för att du lyssnade

Du som hör bra – tänk på det här…. Vänd ansiktet mot den hörselskadade Håll händerna bort från ansiktet Belysning i ditt ansikte är viktigt Tala i ett naturligt röst läge skrik inte Använd en levande mimik, men grimasera inte genom en övertydlig artikulation Omformulera dig om du inte kan göra dig förstådd Skriv gärna ner viktiga meddelanden Bli inte irriterad ha tålamod Undvik framkalla störande och distraherande ljud Var positiv och uppmuntrande