Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Terminologifrågor i InfoVU-projektet Termkonferensen 2003 Ulla Gerdin Socialstyrelsen.
Advertisements

Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Regeringens handlingsplan för eFörvaltningen
NEA E-legitimation för företrädare för juridisk person 9 november 2009.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
1.
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
AU Digital samverkan LO Process
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
Förutsättning: Du måste vara uppkopplad på Internet när du arbetar Många nyttor med Skolportaln 2.0 samlar gemensamma system och tjänster på ett ställe.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt..
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
Tips: Klicka för att byta bild
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN Utvecklad biståndshandläggning Annika Johansson Caroline Svensson.
Styrning Mina meddelanden
Regionalt samarbete Tillit
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Innovation i södra Småland
Uppstartsmöte Testbädd eID 2.0
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lantmäteriets informationsförsäljning
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Anslutning till Mina meddelanden
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
European Union Projektfakta ESSet ESSet etapp I Budget inkl kommunernas eget arbete –C:a 1,7 milj kr Finansiering –Länsstyrelsen och deltagande kommuner.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Regeringens mål Alla tjänster som kan tillhandahållas elektroniskt skall tillhandahållas elektroniskt E-tjänster får inte utestänga enskilda och företag.
Miljöteknik i Värmland
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Företagsam vardag i Blekinge Integrerade offentliga e-tjänster för företag och blivande företagare Med fokus på företagens vardag Och på offentliganställdas.
Varför kommuner vill samverka för att förenkla för företagare
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
REGional Utvecklingsstrategi
Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
EAK
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Ärendeprocess och rutiner
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
E-vägledning under utveckling
Presentationens avskrift:

Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande

Vad vill företagarna ha?  Enkäter  Fokusgrupper  Användartester  1000 testpiloter  Synpunktshantering

Hur ser målbilden ut?  Förenkla för företagen  Myndighetsgemensamma lösningar  Federativ hantering av behörigheter  Samverkan kring information och e-tjänster  Riktlinjer för utveckling av e-tjänster  …

Mina Sidor

Mina Sidor - idag

Mina Sidor - Målbild

Prioritering utifrån målbild

Behörighetshantering  E-legitimation  Federativ modell (SAML 2.0) –Förutsättning för gemensamma funktioner  E-fullmakter  Person-Person (företag, rådgivare, handläggare)

Elektroniska fullmakter

Meddelandeförmedling  Säkra försändelser från myndigheter till medborgare och företag  ”Mina Meddelanden” samlade på en plats  Självadministration av kontaktuppgifter  Avisering av information och händelser

Meddelandeförmedling

 Nystartat projekt i verksamt.se  Utveckling i etapper  Juridiska förutsättningar  Fortsatt dialog och samarbete med olika aktörer

Gemensamma riktlinjer

Planerade utredningar  Mina Sidor 2.0  Mina ärenden (ärendeinformationssystem)  Dokumentdelning (person-person)  Kartläggning av driva och utveckla processen  Samverkan med kommuner

Frågor?  