Speltestning -Fuzzy Logic
Bakgrund - Strategier - Akademiska världen vs speldesigner
Bakgrund ”Speltestning är den viktigaste aktiviteten en speldesigner ägnar sig åt, ironiskt nog är det oftast den aktiviteten en speldesigner vet minst om” (Fullerton, Tracy, 2008)
Bakgrund - Speltestning != Enkel process!!! - Artefakter i speltestning - Objektiv syn
Bakgrund - Data hooks
Syfte - Top-down-shooter - Allmänt känt Microsoft XNA - Fuzzy Logic
Syfte - Speltest och testpersoner - Typer av spelarstrategier - Dominerande strategier - Kryphål
Problemformulering - Är det möjligt att testa om de tänkta strategierna är tillräckligt tydliga för spelarna?
Delmål - Vilka data och på vilket sätt ska data samlas in? - Kan man med hjälp av fuzzy logic analysera data från speltest och dra användbara slutsatser om spelstrategier och hur spelet kommer spelas? - Hur ska data fuzzifieras för att visa tydliga resultat? - Hur ska resultaten presenteras för att visa mönster och strategier? - Hur ska metoden utformas generellt för att stödja spelutveckling i stort?
Frågor?