Rapport från Surveyföreningens webbpanelkommitté (2) - Kan vi få fram bra kvalitetsmått på webbpaneler? Mats Nyfjäll Frimis 2010-10-20.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATIVA-Mätdon ATIVA-Mätdon är ett Windows®baserat registerkortsystem för lagring, underhåll och kalibrering. Det hanterar verksamhetens alla mätdon, instrument.
Advertisements

Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Att dra slutsatser från webbpanelundersökningar Frimis Jan Wretman 1.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Nyttorealisering på 10 min
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Högskoleförberedelse
En reviderad läroplan för förskolan
Utvärdering, varför då? hur då?
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Att ta tempen på den unga målgruppen
Rekrytering av lastbilsförare av 10 har svårt att rekrytera Andel BA-företag som haft svårigheter att rekrytera lämplig personal. Tunga lastbilar.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Peter Lysell, Business Intelligence Manager Capio
Avtal om lokal lönebildning 2011
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.

11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Ämnesportaler och SBIGs SBIGs som idé Gertrud Berger, Bibliotekstjänst.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Länsstyrelsegemensam brukarundersökning Överklagande av detaljplaner Undersökningen har genomförts av Statisticon AB på uppdrag av nio länsstyrelser. Statisticon.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Schemaläggning Mål –Att förstå den roll som schemaläggning och schemaläggnings-analys spelar för att förutsäga hur realtids-tillämpningar uppfyller sina.
Länsstyrelsegemensam brukarundersökning Miljöfarlig verksamhet Undersökningen har genomförts av Statisticon AB på uppdrag av nio länsstyrelser. Statisticon.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Fördelning av direkta forskningsmedel – pengarnas väg till institutionen för neurovetenskap och.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Oktober 2015 Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag.
Bibliometri som kvalitetsmått Staffan Karlsson Analysenheten, Avdelningen för forskningspolitiska frågor.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Anhörigvårdare Spånga-Tensta.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Miljöpolicy Mastec Stålvall konstruerar, utvecklar, tillverkar, monterar, testar, installerar och bidrar med fältsupport till utrustningar med avancerade.
Analytics - Vad ni kan göra
Heby kommuns kvalitetspolicy
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
TRAST-guiden s X NU! Q FAS 2A FAS 2B
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvaliteten i din hemtjänst
Miljömålen består av tre slags mål
Partisympatimätningar i sverige idag - en översikt och diskussion
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Rapport från Surveyföreningens webbpanelkommitté (2) - Kan vi få fram bra kvalitetsmått på webbpaneler? Mats Nyfjäll Frimis 2010-10-20

Bakgrund Allt vanligare med undersökningar utförda på s.k. webbpaneler, accesspaneler Panelerna rekryteras olika Svårt att utvärdera kvaliteten i resultat Webbpanelkommittén tillsattes Market research är den sektor som använder webbpaneler/accesspaneler mest Sannolikhetsurval till självrekryterade paneler Initiativtagare Gösta Forsman

Webbpanelkommittén Gösta Forsman, Trafikverket (ordförande) Jan Wretman, Stockholms universitet Karin Dahmström, Stockholms universitet Henrik Kronberg, Norstat Bengt Larsson, SMIF Åke Wissing, ISI Wissing Mats Nyfjäll, Statisticon

ISO-standarder, övriga krav ISO 20252 – Marknads, opinion och samhällsundersökningar ISO 26362 - Accesspaneler inom marknads-, opinions- och samhällsundersökningar Ett supplement att användas ihop med ISO 20252 Termer och definitioner Webbpanelkommittén skall samordna sitt arbete med ISO 26362 ESOMAR:s 25 frågor till webbpanelleverantörer

Webbpanelkommittén - roll att fylla ISO 26362 krav och ESOMAR:s frågor är (oftast) verbala beskrivningar av processer, procedurer, tillvägagångssätt, krav som ska uppfyllas Webbpanelkommittén: Föreslå olika standardmått (och beräkningsuttryck) för bedömning av kvaliteten i resultat från webbpanelundersökningar Ta fram en skrift

Inriktning på skrift Ett syfte: Målgrupp Omfattning Att underlätta möjligheten att utvärdera vissa kvalitetsaspekter i en webbpanelundersökning och att möjliggöra jämförelser mellan olika webbpaneler/webbpanelleverantörer Målgrupp Producenter, panelleverantörer Undersökningsköpare Användare av undersökningsresultat Omfattning Enkel att använda, ej för omfattande, ”rätt” nivå Om skriften kan fungera på samma sätt som bortfallsstandarden är det utmärkt Måtten som presenteras måste upplevas RELEVANTA Omfattning: AAPOR har tagit fram en skrift (AAPOR Report on Online Panels) som är mycket omfattande 80 sidor (med appendix)

Webbpanelkommitténs arbete hittills Går långsamt framåt Mycket diskussioner för att få en förståelse för och samsyn kring olika aspekter på webbpanel-undersökningar Inte lätt att hitta bra mått som på ett tydligt sätt särskiljer bra från mindre bra undersökningar Insikt Numeriska mått måste kompletteras med verbala beskrivningar av processer, tillvägagångssätt, rutiner mm

Exempel på numeriska kvalitetsmått Inspirationskällor Callegaro, DiSogra (2008), Computing Response Metrics for Online Panels, Public Opinion Quarterly DiSogra, Callegaro (2009), Computing Response Rates for Probability-Based Web Panels. Presented at the 2009 Joint Statistical Meetings Mått som speglar Uppbyggnad/rekrytering Underhåll/handhavande och förnyelse av panelen Men även mått rörande enskilda undersökningar

Två huvudmetoder för rekrytering till webbpanel Baserat på sannolikhetsurval Urval med enda syfte att rekrytera till panelen Urval med andra syften där fråga om deltagande i panelen finns med Olika former av självrekryterade paneler Rekrytering via annons, hemsida eller ”pop-up” Alla mått är inte tillämpliga på alla rekryteringsmetoder

Steg 1 - Rekryteringsfas Direktrekrytering med sannolikhetsurval. Engångsrekrytering Åtgärd Mängd personer Definiera målpopulation Målpopulation för panelen Konstruera urvalsram Urvalsram Drag sannolikhetsurval Urvalsmängd från urvalsramen ”Du är utvald för att delta i panelen.” Bortfall Känd status B1 Över- täckning Ö1 Accepterar A1 Ej svar/ okänd status O1 Om rekryteringen är via andra undersökningar läggs ett steg till: Accepterar att delta i undersökningen och därefter accepterar att delta i panelen. RA kan endast beräknas vid paneler som baseras på sannolikhetsurval! Bekräftelse/kontroll och/eller profilundersökning Profil-undersökning

Aspekt på rekryteringsfas Rekrytering sker ofta kontinuerligt eller i olika waves (vågor) Måttet RA går att anpassa till detta (DiSogra, Callegaro)

Steg 2 - Profilundersökning Bekräftelse/kontroll och/eller profilundersökning Svarar och accepterar A2 Ej svar/ okänd status O2 Bortfall Känd status B2 Svarar Ej godkänd Ö2 Panel/ databas Syfte med profilundersökning Skapa information för att validera och granska panelmedlemmar Skapa relevanta potentiella stratifieringsvariabler för kommande undersökningar Dubblerat medgivande (double opt in)

Steg 3 – Specifik undersökning Rekrytering ur panelen. Sannolikhetsurval Åtgärd Mängd personer Panel/ databas Sannolikhetsurval Urvalsmängd från panelen Webbenkät Över- täckning Ö3 Ej svar/ okänd status O3 Accepterar och svarar A3 Bortfall Känd status B3 Deltagarandel kallas för Completion rate av Callegaro och DiSogra Tolkning: visar intresset hos panelisterna att delta och/eller förmågan hos panelleverantören att maximera samarbetsvilligheten hos panellisterna ESOMAR: Participation rate finns som fråga Q22 i ESOMAR (står ej hur det ska beräknas) ISO: Definition 3.16 deltagarfrekvens: Antal panelmedlemmar som har lämnat användbara svar dividerat med det totala antalet panelmedlemmar som inbjudits att delta. Underlag för resultatredovisning Svarsmängd

Kumulativ deltagarsandel - multiplikativ deltagarandel Den kumulativa deltagarandelen tar hänsyn till alla tre steg för en specifik studie Exempel: Kan endast beräknas för paneler som använt sannolikhetsbaserade urvalsmetoder i rekryteringsfasen Svenskterminologin är inte bestämd än. Callegaro och DiSogra kallar detta mått Cumulative Response Rate. ISO-standarden föreslår att man inte använder begreppet svarsfrekvens utan deltagarfrekvens.

Aspekt En aspekt är att detta mått vanligtvis blir mycket lågt (ofta <20%) Måttet diskriminerar inte nödvändigtvis mellan bättre och sämre genomförda undersökningar Dock: förmågan att ta fram ett sådan mått är en kvalitetsindikator i sig

Exempel 2 – Attrition rate ”Uttröttnings-, utnötnings- eller avgångsandel” Frivillig Ofrivillig Orsakad av övertäckningsaspekter Beräknas baserat på en kohort av rekryterade panellister Exempel: Frivillig: panelmedlem begär utträde ur panelen Ofrivillig: panelmedlemmen tas bort ur panelen baserat på regler/policies hos panelleverantören. Exempel om panellisten inte har svarat på 10 undersökningar tas han/hon bort Övertäckning: panellisten överförs till en övertäckningskategori, t.ex. flyttar utomlands, andra förhållanden gör att panellisten inte kan delta (sjukdom, avliden) Varje kohort har sin egen attrition rate Tidsaspekten för analysen kan vara månad, kvartal eller år En tolkning vid hög attrition rate: kan vara resultatet av för långa undersökningar eller dålig frågekonstruktion/design

Vilka mått/beskrivningar är relevanta? Rekryteringsfasen RA, PA Hur går rekryteringen till? Urvalsramar? Antagningskriterier? Handhavande av panelen/beskrivning av panelen Attrition rate Panelstorlek? (ej lämpligt kvalitetsmått enligt ISO) Panelens sammansättning avseende bakgrundsvariabler? Genomsnittlig tid en panellist är med i panelen? Vilken population är panelen tänkt att spegla? Genomsnittlig tid sedan profildata uppdaterades? Genomsnittligt antal undersökningar en panellist inbjuds till per månad/år Specifika undersökningar Deltagarandel Urvalsmetod i specifik undersökning? Hur har redovisade resultat beräknats? Hur hanteras: Professionalism Bedrägliga panellister Slarviga panelmedlemmar Belöningar Validering av panellist ´(dvs. att personen är den den säger sig vara) Dubbletteliminering (så att en person endast förekommer en gång i panelen) Absorption rate: visar på kommunikation och panelhandhavande: mäter kvaliteten på mejl-listan hos aktiva medlemmar (EI-BB-NET)/EI se sid 1021 i första Callegaro Break off rate BO/(I+P+BO) se sid 1022 i första Callegaro Screening completion rate SCQ/((SCQ+SCNQ) se sid 1023 i första Callegaro

Tack för er tid!