Vi på Meridium Christian Myhrberg (VD) Mats Lindblom (Affärsutveckling, Försäljning) Niklas Jägerklou (Försäljningschef) Fredrik Därth (Produktförsäljning, Marknadsfrågor) Malin Göthberg (Projektansvarig) Clara Högström (Eftermarknadsansvarig) Johan Magnusson (Produktchef) Klas Andreasson (Seniorutvecklare) Marcus Lindblom (Seniorutvecklare, tillgänglighetsexpert)
Agenda 9.00-9.15 Inledning 9.15-10.30 EPiServer CM6. Morgondagens webbplatser-Kraftfullt och enkelt. Talare - Johan Olsson, EPiServer 10.30-10.50 Fika 10.50-12.00 Ingen medborgarportal utan säker inloggning och smidig behörighetshantering. Talare -Gunnar Johansson, MobilityGuard 12.00-13.00 Lunch 13.00-14.30 Nya möjligheter med SharePoint 2010 Talare - Henrik Bylund, Microsoft 14.30-14.50 Fika 14.50-16.00 Modern ärendehantering kräver mer än ett nytt diariesystem Talare- Anders Palm, Försäljningschef, Software Innovation 16.00-16.45 Meridium summerar dagen. Frågestund Talare-Mats Lindblom, Meridium
Praktisk information Presentationer Ställ gärna frågor! Fika och lunch Internetuppkoppling (Relax,ostfralla) Toaletter Rökning på terrassen går alldeles utmärkt! Utvärdering
Informationshantering/Handläggarstöd Intranät Inloggning Publik webb Den röda tråden Medborgarportal Informationshantering/Handläggarstöd Handläggare Besökare Intranät- användare
Utmaningar Publik webb Tillgänglighet Användarvänlighet Dialog med medborgare Hålla informationen aktuell Sociala medier Ökad användning av smartphones Sökmotoroptimering Handläggare Besökare Intranät- användare
Utmaningar Inloggning Federation ”Boverket” Besökare Behov av olika inloggningsmetoder (BankID, SITS, mobil, 2-faktorinloggning) Väl inloggad, vilka funktioner/tjänster har jag tillgång till? Svårt att komma ihåg alla olika lösenord Krångligt att komma åt information från andra organisationer Intranät- användare Handläggare
Utmaningar Intranät Samla information lättillgängligt för användaren Kunna hitta information som andra skapar Strategisk kompetenshantering Nytt sätt att arbeta Bättre samarbete med kollegor och flexibel arbetsplats Handläggare Besökare Intranät- användare
Utmaningar Informationshantering Organisationen behöver ett effektivt sätt att försörja sin miljö för publicering Fel version av information och dokument orsakar förvirring och skada Många källor till information ökar risken för fel och drar ner effektiviteten Användarna måste känna till och efterleva den av organisationen fastslagna strukturen Organisationen som kan tänka "out-of-the-box" kommer längre Handläggare Besökare Intranät- användare
Summering och frågestund
Handläggare Besökare Intranät- användare
Utmaningar Medborgarportal Allt hänger ihop! Tillgänglighet E-Delegationens arbete Användarvänlighet Stuprörsleverantörerna vill äga dialogen Teknikleverantörerna vill äga portalen Personalisering Komplexa ärendeflöden Portalen är inte enda kommunikationskanalen Externa tjänster t ex fixmystreet.uk.com Handläggare ”Medborgarportal” Digital mötesplats med e-tjänster samt ett stöd för e-demokrati Besökare Besökare Kommunan- anställda Olov Östberg
Tillgängliga Vallentuna Allt hänger ihop… Tillgängliga Vallentuna Papperet ska bort Enklare & Bättre 1. Gemensam ingång till kommunen 10. Digitala kallelser, handlingar och protokoll till den politiska organisationen 11. Standardiserat och digitalt ärendeflöde 8. Arkivera elektroniskt (e-arkiv) 13. Utökat systemstöd för våra HR-processer 18. Fortsatt utveckling av e-tjänster 2. Fortsatt utveckling av www.vallentuna.se 15. Gemensam ärendehantering inom socialtjänstens individhandläggning 5. E-handel 9. Signera elektroniskt (e-signatur) 17. Plattform för lärande och kommunikation mellan skola och hem (”Skola Direkt”) 4. Utveckling av vårt Intranät 16. Öka tillgången till datorer i skolan (”En till en”) 12. Styrning och utveckling av våra IT-system. Systemintegration 3. Ny telefonilösning 6. Ny Grafisk profil 7. Ny kommunikationstrategi 14. Ny IT-strategi OBS! Alla pilar är inte utritade.
Tillgängliga Vallentuna Allt hänger ihop… Tillgängliga Vallentuna Papperet ska bort Enklare & Bättre 1. Gemensam ingång till kommunen 8. Arkivera elektroniskt (e-arkiv) 18. Fortsatt utveckling av e-tjänster 2. Fortsatt utveckling av www.vallentuna.se 9. Signera elektroniskt (e-signatur) 4. Utveckling av vårt Intranät 12. Styrning och utveckling av våra IT-system. Systemintegration 7. Ny kommunikationstrategi 14. Ny IT-strategi
En gemensam ingång !
Demo ”Nyckeln” till framgång Medborgaren navigerar till ”hemsidan” (EPiServer) Medborgaren loggar in med BankID till medborgarportalen (EPiServer) Handläggaren navigerar till ”hemsidan” (EPiServer) Handläggaren loggar in med SITHS-kort till Intranätet (SharePoint) Handläggaren navigerar till medborgarportalen och är automatiskt inloggad i medborgarportalen (Singel Sign On)
Nyckelfunktioner ”Oberoende” av certifikatutgivare Olika användare/roller har tillgång till olika tjänster Plattform för Singel Sign On Personalisering i EPiServer och SharePoint Användaren kan addera egna egenskaper på sitt konto
Demo Vallentuna kommun
Vision, Mål och Strategi Affärsnytta Vision, Mål och Strategi Utförlig Information om besökaren och anhöriga. Hantera komplexa ärenden mellan olika organisationer. Hög interaktivitet mellan besökare. Aktiv dialog med flera kontakter i organisationen. Strukturkapital. Enterprise Sök BI KPI Grundläggande information om besökaren. Möjlighet att hantera komplexa ärendeflöden inom organisationen. Enklare dialog med besökaren. Single Sign On. Enklare sök. Besökaren ”känd”. Personalisering av Information. Digitalisering av enkla ärenden. Besökaren anonym. Manuell hantering. Publika e-tjänster Komplexitet
Affärsnytta Komplexitet Utförlig Information om besökaren och anhöriga. Hantera komplexa ärenden mellan olika organisationer. Hög interaktivitet mellan besökare. Aktiv dialog med flera kontakter i organisationen. Strukturkapital. Enterprise Sök BI KPI Grundläggande information om besökaren. Möjlighet att hantera komplexa ärendeflöden inom organisationen. Enklare dialog med besökaren. Single Sign On. Enklare sök. Besökaren ”känd”. Personalisering av Information. Digitalisering av enkla ärenden. Besökaren anonym. Manuell hantering. Publika e-tjänster Komplexitet
EPiServer vs Sharepoint Publik webb och Medborgarportalen =EPiServer Tillgänglighet Användarvänlighet (besökare och redaktörer) Enkelt att anpassa Stora integrationsmöjligheter Intranät=SharePoint Dokumenthantering Projektrum Ärendehantering Sök BI Användarvänlighet (struktur, publicering av redaktionellt material)
Vad Meridium kan erbjuda One Stop Shop Öppna standardprodukter Teknik och design Inga stuprör En helhet med fokus på affärsnytta, tillgänglighet och användarvänlighet Färdigt startpaket publik webb Startpaket Medborgarportal
”Killer apps”
Integration med AD
Integration med HSA-katalog
Sök mha Google Mini
Flerspråksstöd (Google Translate)
Mina sidor
Bra tilläggsfunktioner Läsbarhetsindex i fritexteditorn Dynamisk innehåll Integration med Youtube, Vimeo mm Integration med Streamshead Bildbank mha Imagevault Sammanställa flera RSS-källor mha Yahoo pips Readspeaker Presentera fastigheter via Google Maps Koppling till Sociala medier så som Facebook och Twitter Offentliga jobb Integration med administrativa system för bostadsförmedling Skolportal Community mha Relate+ Samarbetsytor
Andra bra lösningar Dokumentmallar Presentera kontakter från katalogtjänst/AD Presentera dokument från Sharepoint mha Sharepoint connector Personalhandbok Rita processer mha Processmap Integration med Outlook Evenemang via Tellus mm Chatt Pressrum Väder via klart.se och yr.no Diskussionsforum Kommentera sida Frågepanel
Frågor