Resenärsperspektivet inom kollektivtrafiken Transportforum 2011 Linköping Gunnel Färm ordförande Resenärsforum.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Advertisements

Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Viktiga utgångspunkter
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Kundundersökning mars 2010
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Resenärernas roll i den nya kollektivtrafiklagen Luleå Kurt Hultgren generalsekr Resenärsforum.
27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.
UTVÄRDERING AV KUNDENKÄT 2007 BYGGNADSNÄMNDSKONTORET.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Nationella kvalitetsregistret inom gynekologisk kirurgi
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Kollektivtrafikbarometern 2013
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Christer Olson Kollektivtrafikbarometern 2012 Högsby Utdrag.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Stockholms Stad Brukarundersökning inom verksamheter för personer med funktionsnedsättning Grupp- och service bostad 2011.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Varumärket Luleå kommun
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Hemavan - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Kartläggning av funktionshinder i kollektivtrafiken
Presentationens avskrift:

Resenärsperspektivet inom kollektivtrafiken Transportforum 2011 Linköping Gunnel Färm ordförande Resenärsforum

Resenärsforum – medlem i Sveriges Konsumenter EPF European Passengers’ Federation 27 organisationer i 18 länder

Resenärsforum – företräder resenärsperspektivet på nationell nivå Samverkar med ett trettiotal regionala och lokala resenärsgrupper Nätverk med drygt 6000 personer

Det får inte vara krångligt att resa utanför de dagliga resorna  Kollektivresor måste vara enkelt, välbekant och pålitligt, även i nya situationer  Krångel är det som skrämmer  Ingen vill göra bort sig, särskilt inte där alla ser på

Till exempel någon att fråga – eller begripligt utformad självbetjäning Resenärsforum studerade upplevelser  Nr 1 - BEMÖTANDET är en nyckelfunktion  Undersökning i Storstockholm, Storgöteborg och Västerås  WSP genomförde  675 personer svarat (svarsproc 81%)

Resvana personer: 80 % dagl korta resor 20 % flera längre resor varje vecka  Sökt information på nätet 92 %  Sökt information i tryckt publikation 25%  Färdmedel använda: buss 76 % Spårvagn 38 %, tunnelbana 34 %, pendeltåg 30 % Många åkte fler än ett färdmedel 

Bemötandet på stationen  Knappt 50 % tyckte att de fått god information  25 % tyckte att personalen inte gjorde vad den kunde eller undvek resenärerna  85 % ansåg biljettpersonalen hjälpsam  53 % ansåg stationspersonal svår få tag i

Köpa biljett på annan ort  % av storstadsborna hade ingen aning om hur man skulle köpa lokal biljett på annan ort än hemorten  Denna grupp är definitivt en resvan grupp  Bland icke-resvana troligen avsevärt högre

Bemötandet ombord  En bussförare är hjälpsam anser 73 %  Tågkonduktörer är hjälpsamma anser 85 %

Rätt att bemötas seriöst  Olika biljettsystem, zoner, regler, risk köpa fel  Olika inköpsställen, köpa ombord eller ej? – konstiga biljettautomater -SVÅRT  Den som har fel biljett är tjuvåkare  Riskerar att bli UTSKÄLLD-BÖTFÄLLD- AVSLÄNGD

Politiker utfrågade om Fördubblingen (Nr 2)  Alla landstingsledamöter och alla riksdags- ledamöter - under aug-sep - webenkät WSP  Svarsfrekvens 43 %, blocken lika svarsbenägna  93 % av alla stöder fördubbling eller fyrdubbling (+300%) 

Alltså har kollektivtrafiken nu mycket stark förankring bland politikerna  Fördubbling+fyrdubbling 93 % bland alla och fördubbling 81% bland borgerliga, 50% s-v-mp (och fyrdubbling 12 % borgerl, men 50% i s-v-mp)  Informationen förbättras lokalt anser 51 %  Informationen om andra län förbättras anser 66 %

Viktigaste åtgärder för förbättring enligt politikerna  Prioritet 1 Turtäthet  Prioritet 2 Kortare restider  Prioritet 3 Slippa byten

Kollektivresenärer vill gärna fortsätta, men ibland måste de ge upp I så fall – varför?  Nr 3 Kvalitativ studie - intervjuer – Trivector  Långväga och kortväga dagliga resor  Umeå - Skåne - Västsverige - Mälardalen  Långväga - byter bostadsort eller arbetsplats  Kortväga - byter till bil

Avgörande faktorer, utlösande faktorer  Opålitlighet  Turtäthet, dålig tidtabell  Indragna stationer och uppehåll  Byten och anslutningar dåliga, brutna  För lång restid

Bidragande faktorer, underliggande brister  Bristande komfort och service  Dålig hållplatsutformning, tillgänglighet  Bristande information, särskilt vid störningar  Känner sig svikna

Köparna avgör vad som är attraktivt – Fördubblingsmålet nås bara genom attraktivitet  Pålitlighet  Turtäthet  Enkelhet  Tillgänglighet  Korta restider  Fullgod information  Prisvärda resor

Resenärsforum