Resenärsperspektivet inom kollektivtrafiken Transportforum 2011 Linköping Gunnel Färm ordförande Resenärsforum
Resenärsforum – medlem i Sveriges Konsumenter EPF European Passengers’ Federation 27 organisationer i 18 länder
Resenärsforum – företräder resenärsperspektivet på nationell nivå Samverkar med ett trettiotal regionala och lokala resenärsgrupper Nätverk med drygt 6000 personer
Det får inte vara krångligt att resa utanför de dagliga resorna Kollektivresor måste vara enkelt, välbekant och pålitligt, även i nya situationer Krångel är det som skrämmer Ingen vill göra bort sig, särskilt inte där alla ser på
Till exempel någon att fråga – eller begripligt utformad självbetjäning Resenärsforum studerade upplevelser Nr 1 - BEMÖTANDET är en nyckelfunktion Undersökning i Storstockholm, Storgöteborg och Västerås WSP genomförde 675 personer svarat (svarsproc 81%)
Resvana personer: 80 % dagl korta resor 20 % flera längre resor varje vecka Sökt information på nätet 92 % Sökt information i tryckt publikation 25% Färdmedel använda: buss 76 % Spårvagn 38 %, tunnelbana 34 %, pendeltåg 30 % Många åkte fler än ett färdmedel
Bemötandet på stationen Knappt 50 % tyckte att de fått god information 25 % tyckte att personalen inte gjorde vad den kunde eller undvek resenärerna 85 % ansåg biljettpersonalen hjälpsam 53 % ansåg stationspersonal svår få tag i
Köpa biljett på annan ort % av storstadsborna hade ingen aning om hur man skulle köpa lokal biljett på annan ort än hemorten Denna grupp är definitivt en resvan grupp Bland icke-resvana troligen avsevärt högre
Bemötandet ombord En bussförare är hjälpsam anser 73 % Tågkonduktörer är hjälpsamma anser 85 %
Rätt att bemötas seriöst Olika biljettsystem, zoner, regler, risk köpa fel Olika inköpsställen, köpa ombord eller ej? – konstiga biljettautomater -SVÅRT Den som har fel biljett är tjuvåkare Riskerar att bli UTSKÄLLD-BÖTFÄLLD- AVSLÄNGD
Politiker utfrågade om Fördubblingen (Nr 2) Alla landstingsledamöter och alla riksdags- ledamöter - under aug-sep - webenkät WSP Svarsfrekvens 43 %, blocken lika svarsbenägna 93 % av alla stöder fördubbling eller fyrdubbling (+300%)
Alltså har kollektivtrafiken nu mycket stark förankring bland politikerna Fördubbling+fyrdubbling 93 % bland alla och fördubbling 81% bland borgerliga, 50% s-v-mp (och fyrdubbling 12 % borgerl, men 50% i s-v-mp) Informationen förbättras lokalt anser 51 % Informationen om andra län förbättras anser 66 %
Viktigaste åtgärder för förbättring enligt politikerna Prioritet 1 Turtäthet Prioritet 2 Kortare restider Prioritet 3 Slippa byten
Kollektivresenärer vill gärna fortsätta, men ibland måste de ge upp I så fall – varför? Nr 3 Kvalitativ studie - intervjuer – Trivector Långväga och kortväga dagliga resor Umeå - Skåne - Västsverige - Mälardalen Långväga - byter bostadsort eller arbetsplats Kortväga - byter till bil
Avgörande faktorer, utlösande faktorer Opålitlighet Turtäthet, dålig tidtabell Indragna stationer och uppehåll Byten och anslutningar dåliga, brutna För lång restid
Bidragande faktorer, underliggande brister Bristande komfort och service Dålig hållplatsutformning, tillgänglighet Bristande information, särskilt vid störningar Känner sig svikna
Köparna avgör vad som är attraktivt – Fördubblingsmålet nås bara genom attraktivitet Pålitlighet Turtäthet Enkelhet Tillgänglighet Korta restider Fullgod information Prisvärda resor
Resenärsforum