Att vägleda på Mässan Lite om: förutsättningar möjligheter krav begränsningar lärdomar
1.Vilka kommer? 2.Viken hjälp vill de ha? 3.Vad kan vi erbjuda? 4.Vilka hjälpmedel finns? 5.Hur kan vi arbeta med dessa förutsättningar?? 6.Tänka på!! Om Mässan
1. Vilka kommer? Antal besökare? Vilka är besökarna? Varifrån kommer de? Varför kommer de? Hur är de förberedda? När kommer de - toppar under dagarna?
2. Vilken hjälp vill de ha? a - Att hitta b - Svar på frågor C - Formulera frågor d - Att sortera
a - Vilken hjälp vill de ha? Att hitta – var de kan få svar Finns det någon som har information om dansutbildningar? Hur hittar jag universitet som har ekonomprogram? Finns det någon som kan svara på hur det är att jobba som kurator? Var finns Högskolan i Borås? Jag vill läsa utomlands – finns det någon som har information om det? Var är toaletterna? Finns det någon som har information om hur man kan plugga i Japan?
b - Vilken hjälp vill de ha? Svar på frågor –svar som de måste leta upp själva eller som de kan få diskutera med oss Vilket universitet är bäst? Vet inte vad jag vill bli – kan du hjälpa mig? Var kan man läsa astrofysik? Vilka behörighetskrav och antagningspoäng är det på Handels? Jag kommer inte in på psykologprogrammet – vad kan jag göra? Jag vill bli pilot vad ska jag gå för utbildning då? Jag vill plugga utomlands till läkare – hur gör man då? Hur utbildare man sig för att arbeta med tatuering/piercing? Kan jag läsa upp mina slutbetyg? Skillnad på högskola, yrkeshögskola och folkhögskola?
c - Vilken hjälp vill de ha? Formulera frågor - Hjälp att formulera frågor så att de kan få korrekta svar från lärosäten och andra utställare Ringa in VAD det är de vill veta? Kanske är det frågor som inte kan ha några givna svar?
d - Vilken hjälp vill de ha? Att sortera Intryck Information Tankar och idéer Hur gå vidare……..
3. Vad kan vi erbjuda? Korta snabba svar / hänvisningar till utställningskartan, listan på utställare, seminarieprogrammet Kortare samtal – frågor och svar / ge tips och uppmuntran /vidga perspektiv Vägledningssamtal –kartläggning/screening och en handlingsplan
4. Hjälpmedel Andra utställare Seminarier Välja yrke boken Datorer /webbplatser (inga skrivare) Papper och penna Kollegor i montern
5. Hur kan vi arbeta utifrån dessa förutsättningar? Tydliga med vad de kan få hjälp med och vad de inte kan få hjälp med – i vår monter ”Fånga upp elever” – särskilt de som verkar osäkra och kanske inte vågar sig fram. Vara positiva, kreativa och uppmuntrande Inte avvisa men kunna avsluta samtalet -särskilt när trycket är högt Hänvisa till fortsatt kontakt med studie-vägledare på den egna skola eller på olika lärosäten Vara väl medveten om att de besökare man möter ser man aldrig igen och kan inte nå för ev. komplettering av information/svar
5. Hur kan vi arbeta utifrån dessa förutsättningar? Hjälpa besökaren till att själv söka svaren på mässan men också via andra vägar. Ge insikt om att man ska komma fram till svaret genom egen aktivitet Ge en man en fisk, och han har mat för dagen - Lär en man att fiska och han har mat för livet ! -Kinesiskt Ordspråk
6. Tänk på Ta pauser och vila mellan passen – lounge? Ha tillgång till dricka under arbetspassen Inga värdesaker i montern Bli inte ”upptagen” med utifrån kommande kollegor Anmäl förhinder/problem till Sussi eller Sandra ( ) Tänk på att fundera kring vad som kan bli bättre till nästa års mässa – utvärdering kommer
6. Tänk på Vi arbetar i montern dels för att hjälpa besökare som behöver vägledning men också som representanter för vår yrkeskår. En målsättning kan/ska vara att de som besökt vår monter ska få med sig en positiv inställning till vår profession inför framtiden
Till sist…….. Arbetet på Mässan är kul, lärorikt och mycket stimulerande. Kanske kan det ge stimulans och en utveckling av yrkesrollen som ni kan ha nytta av även i vardagsarbetet?