Centrala innehåll och kunskapskrav

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Betygssättning i praktiken
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mall för alignmentmatris
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Aktiviteter och upplevelser
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Litteratur.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
+ Välkommen till Öknaskolan. + Kvällen i korthet Betygssystemet och utbildningens upplägg Inriktningarna och individuella val Arbetsplatsförlagt lärande,
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Rädda klassrummet.
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Friluftsliv Lite inspiration...
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Rädda klassrummet SLÖJD.
Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Friluftsliv Lite inspiration...
Presentationens avskrift:

Centrala innehåll och kunskapskrav Guide och reseledare Centrala innehåll och kunskapskrav

Undervisningen i ämnet turism ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom turismen samt om turismens utveckling. Kunskaper om resmål och resvägar samt om marknadsföring och försäljning. Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer. Kunskaper om hållbar utveckling inom turismnäringen. Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information. Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Kunskaper om internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdena. Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert. Förmåga att samverka och kommunicera med andra. Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.

Mål 1 Företag inom området.

Mål 2 Guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer.

Mål 3 Utveckling av gruppresor och charterarrangemang.

Mål 4 Guide- och presentationsteknik i olika miljöer och situationer samt anpassning till olika målgrupper.

Mål 5 Olika kulturer och möten mellan olika kulturer.

Mål 6 Sökning och tolkning av information från till exempel kartor, geografiska tabeller och handböcker samt bearbetning och presentation av dem.

Mål 7 Användning av teknisk utrustning och fackspråk.

Mål 8 Planering och genomförande av transfer, välkomstmöte och utflykt.

Mål 9 Lagar och andra bestämmelser samt säkerhet vid researrangemang.

Mål 10 Ingripande och agerande vid akuta nödsituationer samt första hjälpen och hjärt-lungräddning.

Mål 11 Betydelsen av personligt ledarskap samt kommunikation och samspel med andra.

Mål 12 Hantering av positiva och negativa kundreaktioner samt dokumentation och uppföljning.

Kunskapskrav betyget E Eleven beskriver översiktligt olika aktörer inom grupp- och charterarrangemang, var för sig och hur de samverkar, samt beskriver översiktligt guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer. Eleven redogör också översiktligt för utvecklingen av gruppresor och charterarrangemang samt redogör översiktligt för resmål och resvägar. Vidare beskriver eleven översiktligt olika målgrupper och gäster med särskilda behov samt redogör översiktligt för olika kulturer och möten mellan olika kulturer. Eleven redogör dessutom översiktligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom turismnäringen.

Kunskapskrav betyget E Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information samt värderar den med enkla omdömen. Dessutom gör eleven med viss säkerhet en enkel presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare transfer, välkomstmöte och någon utflykt för olika målgrupper. I planeringen tar eleven med viss säkerhet hänsyn till gruppens samt platsens och situationens förutsättningar. Dessutom gör eleven, i samråd med handledare, en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt.

Kunskapskrav betyget E Eleven utför i samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert. Dessutom diskuterar eleven översiktligt olika sätt att ingripa vid akuta nödsituationer samt utför i samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget C Eleven beskriver utförligt olika aktörer inom grupp- och charterarrangemang, var för sig och hur de samverkar, samt beskriver utförligt guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer. Eleven redogör också utförligt för utvecklingen av gruppresor och charterarrangemang samt redogör utförligt för resmål och resvägar. Vidare beskriver eleven utförligt olika målgrupper och gäster med särskilda behov samt redogör utförligt för olika kulturer och möten mellan olika kulturer. Eleven redogör dessutom utförligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom turismnäringen.

Kunskapskrav betyget C Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information samt värderar den med enkla omdömen. Dessutom gör eleven med viss säkerhet en presentation av informationen på ett strukturerat sätt och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare transfer, välkomstmöte och någon utflykt för olika målgrupper. I planeringen tar eleven med viss säkerhet hänsyn till gruppens samt platsens och situationens förutsättningar. Dessutom gör eleven, efter samråd med handledare, en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt.

Kunskapskrav betyget C Eleven utför efter samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert. Dessutom diskuterar eleven utförligt olika sätt att ingripa vid akuta nödsituationer samt utför efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget A Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika aktörer inom grupp- och charterarrangemang, var för sig och hur de samverkar, samt beskriver utförligt och nyanserat guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för utvecklingen av gruppresor och charterarrangemang samt redogör utförligt och nyanserat för resmål och resvägar. Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika målgrupper och gäster med särskilda behov samt redogör utförligt och nyanserat för olika kulturer och möten mellan olika kulturer. Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom turismnäringen.

Kunskapskrav betyget A Eleven söker, sorterar och granskar med säkerhet information samt värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom gör eleven med säkerhet en avancerad presentation av informationen på ett strukturerat sätt och integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare transfer, välkomstmöte och någon utflykt för olika målgrupper. I planeringen tar eleven med säkerhet hänsyn till gruppens samt platsens och situationens förutsättningar. Dessutom gör eleven, efter samråd med handledare, en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt.

Kunskapskrav betyget A Eleven utför efter samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat olika sätt att ingripa vid akuta nödsituationer samt utför efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.