Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Används för Citat, fråga, inledning eller liknande Godsflöden i Östra Mellansverige Martin Sandberg
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt © Novus.
Väljarnas syn på välfärden Utmaningar, möjligheter, konfliktområden
Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand. Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand.
Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen Milestone Modell för identifiering av lämplig effektivisering av energitekniska system med värmepumpar.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Bedömning av professionell kompetens
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
SWEPOS® Beräkningstjänst Funktion och demonstration SWEPOS-seminarium 14 oktober 2008 Geodetiska utvecklingsenheten, drift och utveckling av SWEPOS.
Kundundersökning mars 2010
Projektföljeforskning
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
Enheter. Innehåll Vad är en enhet Prefix Tid Hastighet Vikt Volym Volym på två sätt: dl - cm 3.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
2 Bilder motsvarande Bolles presentation 49 Merförseningar 62 Tågdata
Nya Ostkustbanan.
För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout"
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Hur Solo-group konceptet kan effektivisera teamtandvården
Välfärdstjänsternas utveckling 1980 – 2012 Annika Wallenskog SKL
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Fakta om undersökningen
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Samrådsmöte med allmänheten Väg 40 Nässjö - Eksjö
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
LKAB Kapacitet Malmbanan
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Metoder för att räkna addition och subtraktion
Det handlar om multiplikation
Utvärdering + uppföljning = resultat
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Felkällor vid RTK-mätning Ragne Emardson
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Systematisk uppföljning UIV
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Viktiga händelser Förstärkning Tillsättning av miljösamordnare 50% nov Tillsättning av folkhälsosamordnare 50% feb Uppdrag Undersöka,
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Anneli Juhlin FP
Störning i system av reversibla reaktioner En datasimulering Tobias Carlsson.
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Barn- och utbildningsberedningen _________________________________________________________________________________ Lapplands Gymnasium B-O Ström.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kan två räta linjer ge upphov till kaos? Matematikbiennalen 2010 Hans Thunberg, KTH Torsten Lindström, Linnéuniversitetet.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Utdrag ur Sten Hellmans föreläsning i Experimentella Metoder 2005 I allmänhet är den asymptotiska fördelningen.
Reduceringsplan Öst T Infrastruktur Reducering grön Normal trafik Reducering gul Mindre störning Reducering orange Större störning Reducering.
Kapacitet i nätverk med NEMO KAJT Dagen, Ary P. Silvano
Projekttitel: FLOAT – FLexibel Omplanering Av Tåglägen
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
Samgods Large Ett forum för fördjupade diskussioner om aktuella teman inom godsmodellering Petter Hill, Samhällsekonomi och modeller.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
Kapacitetsplanering på järnväg Kristina Eriksson
Presentationens avskrift:

Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium Olov Lindfeldt

Bakgrund –Modellen skapades i forskningsprojektet ”Framtida infrastruktur och kvalitet i tågföringen” – KTH 2010 –Modellen används för att studera effekten av: –Olika infrastrukturlösningar –Dubbel- och enkelspårssträckor –Mötes-/förbigångsstationer, samtidiga infarter –Olika tidtabeller –Samspelet mellan infrastruktur och tidtabell sid 2

Användningsområden –Stationsplacering på nya enkelspåriga banor –Placering av nya stationer längs befintliga banor –Placering av partiella dubbelspår –Tidtabellsplanering för befintliga och planerade banor –Analys av flaskhalsar sid 3

Styrkor och svagheter + –Realistisk –Hög noggrannhet –Snabb –Lätt att undersöka ett stort antal alternativ –Enklare än simulering – –Mer komplex än UIC- metoden –Utvärderar inte störningar sid 4

Asynkron generering av tidtabeller sid 5 –Periodisk persontrafik –Systematisk förskjutning –Oregelbunden godstrafik –Vartannat ned/upp (fixed) –Slumpmässig ordning –Markovgenererad ordning

Fördröjningstid –Ett tågläge accepteras endast om total fördröjningstid < accepterad fördröjningstid: Typiska värden: –Persontåg:7 % (7 min fördröjningstid per 100 min gångtid) –Godståg: 20 % (20 min fördröjningstid per 100 min gångtid) sid 6

Exempel på resultat sid 7

Ostkustbanan –Komplex trafiksammansättning –Olika hastighet –20 gamla och 10 nya mötesstationer. Medelavstånd: 8 km. sid 8

Modellering av Ostkustbanan Efterfrågan –Persontåg: 2 * 2 * 14 = 56 tåg/dygn –Godståg: 1 * 2 * 24 = 48 tåg/dygn –Totalt: 104 tåg/dygn sid 9

Körningar sid 10 –Trafikdygn för persontrafik: 17 h.

Exempel på tidtabell Gävle (Strömsbro) - Sundsvall sid 11