Hedersrelaterad problematik utifrån en albansk kontext

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
Advertisements

Varför EU? Varför sammanhållningspolitik? Varför Interreg? Daniel Tarschys Stockholms universitet & SIEPS (Svenska Institutet för Europapolitiska Studier)
Att bli kontrollerad – att kontrollera
Världsreligioner – Ni ska känna till:
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Disposition - Hållbar utveckling
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
Aktör / Struktur.
Att skriva en argumenterande text
Hinduism - Indiens religion -
Hedern och skammen i en religiös kontext
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Vad är identitet?.
De försvunna monstret Det var en gång en monster mamma som födde en monster bebis. Monster bebisen heter Brolle. Bebisen var jätte snäll och omtyckt. Dom.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Fördjupningsseminarium Idégenerering och utveckling av projektidéer Kom In: Barn och ungdomars villkor. Från verklighet till vision! Seminarieledare: Nalin.
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Ta ställning och handla!
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Den lyckliga kärnfamiljen?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Nationalitet och etnicitet
Muhammed och kvinnorna Khadidja Aishya Fatima. Muhammed och kvinnorna Khadidja Aishya Fatima ↓ Shenaz Soror Nazhia Fathiya.
Etnicitet och Nationalism
Att åldras i Sverige! Möte med äldre iranier i Malmö.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
TEMA: Nationalism Introduktion, Del 3
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Kort biologiskt svar: För att sprida sina gener!
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Första världskriget.
Andra perspektiv på historia
Ideologier.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Genus Manligt & kvinnligt.
1800-talet.
Politisk Geografi.
Islam Den sista av de tre systerreligionerna. Detta är alltså den yngsta av de tre religionerna.
Judendom. Böcker Bibeln är världens mest lästa bok. Bibeln började skrivas ner på 900-talet. Bibeln är översätt till mer än 1000 språk. Judar ber både.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Att leva tillsammans.
Enig ledning som skickar samma signaler
Samhället och individen
Katherine K. Young: Hinduism.
Likabehandlingsplanen
Könsroller och jämställdhet
Religion.
Presentationens avskrift:

Hedersrelaterad problematik utifrån en albansk kontext Lumnije Mehmeti

Vad ska jag prata om? "Historisk tillbakablick" – vilka är albanerna? – vad är kännetecknande för albansk kultur ? ”Livslinje” – krav och förväntningar? "Albaner i Sverige" – livet? – förväntningar? – integration?

Historisk tillbakablick Det albanska folket – illyrierna

Historiska utvecklingen på Balkan Romarriket Ottomanska riket Första världskriget ”Titos rike”

Hur gick det för albanerna?

Albanien

Kosovo Oenigheter sedan Jugoslaviens födelse Kärnfrågan: vem tillhör Kosovo?

Konflikten handlar om? Serberna: medeltida centrum och symbol för serbisk identitet Albanerna: Kosovos urbefolkning och dominerande i området Starka motsättningar med minimal interaktion mellan serber och albaner Assimileringspolitik och inflyttning av serber till området Förbud och kränkning av politiska och kulturella rättigheter Albanerna – aniserbisk och antijugoslavisk hållning → socialt och kulturellt isolerade

Minoriteterna Kamp om överlevnad som etnisk grupp Dålig integrering i respektive land Albansk etnisk tillhörighet

Gemensamt för albanerna Språket Etniska sammanhållningen Kollektivismen Blodsfejder

Språket Indoeuropeisk språkgrupp Gegiska och toskiska

Etniska sammanhållningen Överlevnad som etnisk grupp Stark nationalism Nationalkänslan ännu dominerande Musik och symboler ”Albanismen är albanernas religion”

Årets hit – kuq e zi ”Njëmijë e tetëqind e shtatedhjetë e tetë, n’Prizren u vendos për jetë, mos me u ndah kurrë, as vëlla as motër” ”E kam emrin Shqipëtar, dua bashkim kombëtar, ose sot ose kurrë, na bashkon një flamur” ”Artonhundra sjuttioåtta bestämdes i Prizren att vi, bröder och systrar, aldrig skulle splittras” ”Jag kallas Alban, jag vill ha nationell albansk enighet, nu eller aldrig, vi förenas under en flagga”

Kollektivismen

Kanuni i Lekë Dukagjinit Lagsamling från 1400- talet Sammanfattning av dåvarande sedvanerätt - 1263 paragrafer, 12 kategorier varav 4 är att betrakta som grundbultar: hedern, gästvänligheten, beteendet och stammen/klanen Detaljerade regler som reglerar även vardagssysslor Rättesnöre – vanliga sedvänjor

Hedern i Kanuni Grundbult för lagsamlingen Genomsyrar de andra paragraferna Omfattar inte kvinnor i samma utsträckning ”Hederlig” – tillstånd som måste råda

Utdrag ur Kanuni 21 § : Familjeöverhuvudet ansvarar för att de resterande familjemedlemmarna inte bryter mot gällande regler och för skam över familjen. Denne bär ansvaret för att hålla ”rättvisans linje” levande inom familjen 22 § : Kvinnans ansvarsområden omfattar allt som rör hemmet. Dock ska denna inte hantera ekonomi eller bedriva handel 30 – 31 §§ : Äktenskapet arrangeras av föräldrarna och enbart när överhuvud inte finns är det tillåtet för sönerna att intressera sig för en partner 32 – 33 §§: Den äkta mannen och äkta kvinnan ska i sin rollutövning ”vara rädd om mannens respektive kvinnans heder”

Blodsfejder Rätt att utkräva blod för orätt mot familjen/släkten Hot mot alla av det manliga könet i familjen/släkten Kvinnor omfattas inte Kvinnans heder skyddas, sammankopplad med hennes manliga släktingars heder Endast mannens heder behandlas

Hedersproblemtiken utifrån en albansk kontext Heder = nder A och O för respekt

Livslinjen

Födsel Gärna minst en son – ärva och föra vidare familjenamnet Fram till tonåren ”vanlig” uppfostran med fokus på inskolning inför framtida rollerna

Barnuppfostran Mamman – huvudansvarig enligt normen Pappan – familjeförsörjare Äldre barn  ansvar: pappan  sönerna och mamman  döttrarna Felaktig livsstil – mamman beskylls Sönerna – medvetna om sin albanska identitet och vikten av att upprätthålla samt föra denna vidare Flickorna – begränsade  hålla sig inom bestämda ramar Mammorna – upprätthåller den skvallerkultur som finns

Förlovning & Samboskap Förlovning – offentliggörande av en relation Samboskap – ny företeelse i den albanska kulturen

Äktenskapet Viktigaste institutionen i livet ”Det är först när man gifter sig som livet börjar på riktigt” Olika bröllopsceremonier beroende på religiös tillhörighet När bör man gifta sig? Vem ”får” man gifta sig? Giftermål inom släkten/klanen  totalförbjudna

Skilsmässa & Omgifte Juridiskt – traditionellt Legitimt att skilja sig när…? Arrangerat äktenskap Lydiga flickor ”köper” sig frihet Omgifte Männen förlorarna i Sverige

Albaner i Sverige Sverige – det nya hemlandet? Kulturkrock Var hör man hemma?

Men… vilka är albanerna idag? Milaim Zeka – journalist Moder Teresa Emir Bajrami – svenska landslaget Agon Mehmeti & Dardan Rexhepi – MMF Kosovare Asllani – Damallsvenskan Mejreme Berisha – entreprenör, affärskvinna Adnan Dibrani, riksdagsledamot (S)

Var finns albanerna? Södra delarna av landet Landskrona Sedan 80 – 90 – talet Ca. 45 000 – 50 000 Faktorer för gemensam identitet: språket, flykten, dubbla identiteten

Albanska ungdomar i Sverige Svårt att hitta sin plats mellan två parallella kulturer Identitetssvårigheter Försvenskning = ”avalbanisering”

Albanska föräldrar i Sveige Negativ syn på försvenskning Bottnar i känslan av fortsatt kamp om överlevnad som etnisk grupp Försvenskning = ”avalbanisering” = dåligt föräldraskap ”Förlorat” sina barn till ”svenskheten” och det albanska kulturella arvet har gått förlorat Fortsatt kamp om ”etnisk överlevnad” i det nya landet

Svenskhet? Negativ syn på svenskhet – särskilt bland killar Kontroll genom övervakning av systrar

Vilka friheter respektive begränsningar har man som albansk ungdom i Sverige?

Friheter och begränsningar Gemensamt för båda könen: - Val av äktenskapspartner - Förutbestämda regler och normer som reglerar det sociala livet - Inte tillåtet att flytta hemifrån förrän man har gift sig - Striktare tolkning av regler och normer när det gäller tjejer

Vad händer om man väljer fel partner?

I vilken riktning går utvecklingen? Friare tolkning av normer och regler Fler bryter normer