Karlstads Universitet Karlstads Universitet2014-08-201 Vad är integral och derivata?- Stella stöder begreppsförståelsen. TiM 2000 Falun 27-29 oktober 2000.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DERIVATAN – ETT EXEMPEL
Advertisements

PayPer: Paying for Performance in Public transports
Lena Liljebäck Arbetsförmedlingen Generationsväxlingen
Configured Edititon för Unicenter 3.0 Sättet att snabbt komma igång med Unicenter.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Varför vindkraft? – Målsättning regionalt? - Regional nytta?
»Samordnad stadsutveckling ‒ en förutsättning för hållbarhet» Malmö 20 maj 2014 Formas, Malmö Stad, Naturvårdsverket, Energimyndigheten, Riksantikvarieämbetet,
Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10
Vem flyttar vart och varför?
Att skriva sig till läsning
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Pensionsåldern i EU-länderna och Island, Norge och Schweiz 2011
Ungas frågor om alkohol och droger
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Östra Torn - Brunnshög Tuna -Mårtens Fälad Linero.
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande
Referensfordon Scania -07. Euro 3. Lastväxlare. Enhnr: 169. Reg nr: XXY 018 Årlig körsträcka: 8000 mil CO: -43%, HC: -6%, K-värde: 0,26 – 0,23.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
1 Charlotte Lindström IBU-Öresund  Initiativ från Öresundskomiteen  Syfte att analysera problemställningar och ta fram ett strategiskt.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kontinuerliga system: Differentialekvationer
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
Välkommen till Ledardagen!
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Första antagningen med nya reglerna – uppföljning av antagningen till ht 2010 Beställ eller ladda ner rapporten (2011:7 R) i Högskoleverkets.
Turismens historia kapitel 2.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Handel med utsläppsrätter utanför EU ETS
Samspelet mellan medborgarinitiativ och inbjudet deltagande i stadsplanering Jenny Stenberg Chalmers Arkitektur »Samordnad stadsutveckling ‒
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Effektivisera med ökad kvalitet
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
Skånes Färdplan för Biogas Möte med användargruppen den 27 september 2011.
Att jämföra och diskutera individuella data -nyckeln till framgång i förbättringsarbetet? Kjell Lindström Senior advicer, Bra Liv, Jönköping.
Inledning till 2011 års Ediel- och avräkningskonferens
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
LOKALFÖRSÖRJNING Utbildningsförvaltningen 18 april SIDAN 1.
Stiftelsen Compare Karlstad startades år 2000 av ICT-branschen i Karlstad 8 feb
Varför krig och inte fred?
FS Dynamics Sweden AB Jungmansgatan 31 • SE Göteborg • Sweden • Tel: +46 (0) e-post: • internet:
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Demonstrationsprogrammet för elfordon Kort Historik 16 feb 2009: Uppdrag att lämna ett samlat kunskapsunderlag om marknaden för elbilar och.
Presentation februari 2015
Elevutveckling i Landvetter Lunnaskolan, prognos.
Scenarioutvärdering för Investering i O2 Underlag för beslut framtaget av Viktor Hellman efter samråd med Joakim Brendler.
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Peter Danielsson 2012 KRITERIER FÖR ELENERGIUTVECKLINGEN Användningen minskar med i genomsnitt 0,8 % per år från 143 till 125 TWh.
Digitala lärresurser Bakgrund & utveckling - Vad har hänt under de senaste 10 åren? Vad händer nu? Varför? Hur?
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Karlstads Universitet
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Minirapport: Mentor4Research 2007 Forskare: Erik Lindahl Center for Biomembrane Research Stockholms Universitet Mentor: Elisabeth Lindner Octapharma AB.
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Elev loggbok.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Sju sätt att visa data Sju vanliga och praktiskt användbara presentationsformat vid förbättrings- och kvalitetsarbete.
Presentationens avskrift:

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Vad är integral och derivata?- Stella stöder begreppsförståelsen. TiM 2000 Falun oktober 2000 Thomas

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Varför tekniska hjälpmedel i matematiken? för att öka min ”beräknings”-kraftför att öka min ”beräknings”-kraft –slippa tråkigt rutinarbete –klara stora ”beräkningar” –för att slippa kunna själv för att underlätta inlärningför att underlätta inlärning –multimediateknik –explorativt lärande

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Hur jag skulle villa introducera integral- och derivatabegreppen. systemdynamisk synsättsystemdynamisk synsätt integral för derivataintegral för derivata differentialekvationer tidigtdifferentialekvationer tidigt med datorsimuleringar för att få förståelse -inte för att få numeriska svarmed datorsimuleringar för att få förståelse -inte för att få numeriska svar explorativt lärande med Stella eller Powersimexplorativt lärande med Stella eller Powersim

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Vad är systemdynamik? Dynamiska kontra statiska system: Input +historia (begynnelsevärden)Input +historia (begynnelsevärden) TidskonstanterTidskonstanter kort sikt--lång siktkort sikt--lång sikt intuitionen ej tillräckligintuitionen ej tillräcklig

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Kort historia Jay Forrester, reglerteknikerJay Forrester, reglertekniker Ekonomiska systemEkonomiska system Urban DynamicsUrban Dynamics World DynamicsWorld Dynamics

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Varför datorsimuleringar Enkla orsak-verkan faktorer Många samverkande faktorer Verkligt beteende

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Arbetsgång inköpslistaninköpslistan gör loop-diagramgör loop-diagram gör en Stella modellgör en Stella modell experimenteraexperimentera

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Enkelt exempel: Kaniner INKÖPSLISTAN: kaniner föds och dörkaniner föds och dör populationen storlekpopulationen storlek fertilitetfertilitet mortalitetmortalitet

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Loop-diagram Population födslar dödsfall (+) (-)

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Tre huvudmoment Förändringar - flödenFörändringar - flöden Tillstånd - nivåerTillstånd - nivåer Samband mellan dessaSamband mellan dessa

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Stella modellen

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Datorn gör matematiken den skriver ekvationerna från diagrammetden skriver ekvationerna från diagrammet den gör de numeriska beräkningarnaden gör de numeriska beräkningarna den möjliggör experimenterandeden möjliggör experimenterande förståelsen “hindras” ej av det beräkningstekniska arbetetförståelsen “hindras” ej av det beräkningstekniska arbetet

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Jämförelse med statistiska metoder modellen utnyttjar egna insiktermodellen utnyttjar egna insikter –på gott eller ont? visar rörliga “bilder” ej “stillbilder”visar rörliga “bilder” ej “stillbilder” man kan hantera “gråa lådor”man kan hantera “gråa lådor”

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Datorprogram Stella High Performens Systems IncStella High Performens Systems Inc – PowersimPowersim – fria demo på nätet

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Hur lär vi ut förändringar i matematikämnet? från verkan till orsak -deriveringfrån verkan till orsak -derivering limesbegreppet är svårtlimesbegreppet är svårt tangent till kurvatangent till kurva teknik före begreppsförståelseteknik före begreppsförståelse

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Hur borde man göra?? Exempel:Bankboken Insättningar Kapital

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Kontinuerligt exempel Vattenkranen 1 y´= 1 y = t

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Kontinuerligt exempel Vattenkranen 1 y´= 1 y = y 0 + t

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Kontinuerligt exempel Vattenkranen 1 y´= -a y = y 0 -a t

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Kontinuerligt exempel Vattenkranen 2 y´= t y = t 2 /2

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Kontinuerligt exempel Vattenkranen 2 y = t 2 y = ?

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Def av exponentialfunktionen Def:: y´= y y(0) = 1 definierar y=exp(x)

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Didaktisk Forskning Hugo Wikström, KarlstadHugo Wikström, Karlstad Pål Davidsen, BergenPål Davidsen, Bergen stora projekt i USAstora projekt i USA

Karlstads Universitet Karlstads Universitet Detta är slutet på föredraget. Men kanske början på en