Mina meddelanden – har din organisation råd att inte ansluta sig?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Advertisements

Samhällsekonomi 2.
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Checklista för jurister
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
NEA E-legitimation för företrädare för juridisk person 9 november 2009.
Frågor vi talar om idag Vad kan tjänsten göra för medborgaren?
Sammanfattande bilder för Sammanhållen ärendehantering
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Att söka och förvalta kunskap
En komplett säkerhetsplattform
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
Vår tekniska plattform, vår lyhördhet för kundens processer och affärer, vår förmåga att dra till oss rätt kompetens och vår kraftfulla satsning på.
Effektiv informationsförsörjning Ekonomiskt bistånd Offentliga Rummet 21 maj 2014 Margaretha Holmlund, CSN Krisztina Buki Tornbjörk, SKL Effektiv informationsförsörjning.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
AU Digital samverkan LO Process
Behövs det pengar? Byteshandel.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Sven-Håkan Olsson ny_aerendehantering_v1.ppt
Information + tjänst = service online. Papper 30% Elektroniskt 70% Nu krävs det hårt arbete för varje procentenhet som går från P till E. Eller en.
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Strategi för eSamhället
Tips: Klicka för att byta bild
Styrning Mina meddelanden
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
Mina meddelanden Juridik & Informationssäkerhet Jeanna Thorslund Jurist Center för eSamhället.
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Anna Gillquist SKL CeSam Lotta Ruderfors Sambruk Välkomna
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Anslutning till Mina meddelanden
Välfärdsteknologi.
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Sambruk – styrelsemöte 23 oktober Projektrapportering Sambruks styrelse 2 juni 2008 Förnyad ansökan om ekonomiskt bistånd  VINNOVA-medel 3.4 milj.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
NEA Seminarium 7 december 2004
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster
En säker e-tjänst till vården
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Mina meddelanden sprider sig över landet
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Erfarenheter från samstyrning Ewa Carlsson 1 juni 2015 Offentliga Rummet i Visby.
Kommunalförbundet Sydarkivera
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island
Danderyds kommun - Serverat
Effektkarta för extern webbplats
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Mina meddelanden – har din organisation råd att inte ansluta sig? Anna till Rutger - Vad är Mina meddelanden? Berätta lite kort om tjänsten, Rutger, innan vi börjar titta på kommunernas förstudie för anslutning.

Tänk om du hade en brevlåda för varje avsändare där hemma? Foto: Holger Ellgaard Foto: Sylve Johnson

Tänk om du hade en brevlåda för varje avsändare där hemma? Foto: Holger Ellgaard … och varje dag måste ni kontrollera och tömma varje brevlåda på post. … och ni var tvungna att meddela var och en av dem vart de ska skicka posten när du eller någon i familjen flyttar? … och alla avsändare var tvungna att själva hålla adressuppgifterna aktuella.

Vad är Mina meddelanden? Många avsändare inom stat, kommun och landsting Möjlighet för varje avsändaren att välja egen eller inköpt förmedlare En digital brevlåda du själv väljer Myndighet Hantera ärende Skicka ut Förmedlare Förmedla Adressregister Brevlådeoperatör Ta emot Ett sammanhållet adressregister för all offentlig post

Erbjudandet till Medborgaren Tjänsten är frivillig och kostnadsfri. Mottagaren styr själv vilken digital post som ska skickas. Gratis och frivillig Man läser sin myndighetspost när och var man vill, i datorn, läsplattan eller mobilen Tillgänglig Ingen obehörig kan läsa posten Säker Lägre kostnader för papper, porto och distribution Samhälls-ekonomisk Miljövänligt genom att pappersförbrukning och transporter minskar Hållbar Meddelandet levereras omedelbart till mottagaren Snabb Mina meddelanden - säker digital post från myndigheter och kommuner

Erbjudandet till Myndigheten Bidra till målen inom hela offentlig sektor - från SKL, E-Delegationen och regeringen Enklare vardag för privatpersoner och företag. Smartare och öppnare förvaltning stödjer innovation och delaktighet. Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten. … och spara samtidigt pengar åt den egna verksamheten Mina meddelanden - säker digital post från myndigheter och kommuner

Anslutna myndigheter just nu …

Olika grupper samlas runt tjänsten Tjänsteleverantörer: Postföretag, printingleverantörer, banker, programvaruleverantörer, open source- & integrationskonsulter, … Avsändare: Bolagsverket Skatteverket Transportstyrelsen SUNET … Statens pensionsverk Tomelilla … Arbetsförmedlingen Försäkringskassan Pensionsmyndigheten Karlshamn Västerås … Tullverket, Jordbruks- verket, Migrationsverket … Genomför nu förstudier: Norrköping, Helsingborg, Linköping, Uppsala, Södertälje, Värnamo, Skellefteå och Klippan, … Mottagare: Små och medelstora företag … ROT/RUT-kunder & andra skattebetalare Bilägare Studerande Offentliganställda … Kommunmedborgare Arbetssökande Arbetsgivare Föräldrar Sjukskrivna … Lantbruk, Speditörer, … Finansiärer: Bolagsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Tillväxtverket, Transportstyrelsen

Välj själv din digitala brevlåda En statlig brevlåda för dem som inte vill eller kan välja andra Juni 2014 beräknas avtal med privat brevlådeoperatör vara klart Anna – och det är ju det som är poängen med alltihop, när vi kan få all digital post I samma låda. Rutger- precis men vad har ni hittat I förstudien hittills

SKL och Sambruks förstudie Projekttid 27/2 – 30/6 8 kommuner (17 000-200 000 invånare) Resultat/leveranser Beslutsunderlag, inkl förenklad nyttomodell & rekommendation Vägledning

Varför de två typfallen? Varför valde vi de två processerna Försörjningsstöd & Ansökan förskola Uppsalas förstudie Målgrupper

Nuläget i kommunerna Fallstudie Socialtjänsten – Försörjningsstöd Process innehållande många utskick 6500 – 80 000 Säker kommunikation efterfrågas Behov Myndighet <-> Myndighet Fallstudie Skolan – Ansökan om Förskola Hög IT-mognad Digitalt kretslopp Brevutskick 700 – 37 000 Anna ställer fråga till Rutger om att skicka meddelanden mellan personer på myndigheter.

Det är i huvudsak tre nyttor som kan komma att kvantifieras Business case - nyttor Men de andra är lika viktiga i beslutet

Buisness case - typkommun Snittkostnad per utskick 6 kr Beslutspost 46 % av antalet utskick Ett verktyg och mallar att använda

Frågor inför anslutning?

Arkitektur - scenarios Ärendenav > MM E-tjänst E-formulär Ärenden hanterade via kontaktcenter MM (inkl kanalvx, förmedl.) Ärendesystem/Processplattform e-tjänstplattform 4 alternativ för arkitektur kring anslutning till MM Via central ärende/process/e-tjänstplattform som står för koppling till MM Via olika verksamhetssystem, e-tjänster som har egna kopplingar till MM Via printleverantörer som sköter hela flödet – både printfiler och till MM Handläggaren skriver ut direkt – kanalväxel kollar mottagarens postval och skickar antingen till egen skrivare eller till MM Handläggning i verksamhets-applikation Fördel: EN kanal att anpassa till MM.

Flera system > MM MM MM E-tjänst E-formulär MM Ärenden hanterade via kontaktcenter MM Ärendesystem/Processplattform e-tjänstplattform Diversifierad flora av system med egna kopplingar. Anslutningen till MM är tekniskt enkel och relativt billig. Många leverantörer är på gång att utveckla egna kopplingar till MM Många gånger är det dyrare att integrera ett system till ett ärendenav/e-plattform än att bygga en direkt koppling mellan systemet och MM Vi är mitt I utredningen och har inte landat konsekvenserna av detta ännu. På kort sikt är det billigare att koppla varje system men vad blir konsekvensen på lång sikt? Vi vill undvika att bygga samma sak fler gånger Förstudien jobbar vidare med detta. Varje verksamhet måste ta ställning till vad som passar sin miljö. MM Handläggning i verksamhets-applikation Utskrift

Printströmmar > MM?! . . . MM Printström och kanalväxel Handläggning i verksamhets- applikation A MM Printström och kanalväxel Handläggning i verksamhets- applikation B Print, kuvertering, post Handläggning i verksamhets- applikation C . . .

Hur kommer vi framåt? Inte så svårt, håll det enkelt! Stor förändring på marknaden – skriv korta avtal! Samverka Rutger – vad ser ni för samverkansmöjligheter? Anna – ok, men om det är 290 kommuner och 21 landsting som vill ansluta sig. Vad har ni för stöd att ge?

Stöd i anslutningsarbetet Myndighet är intresserad Introduktions- möte Intern projektering Anslutnings- planering Anslutnings- projekt Produktions- sättning Produktions- uppföljning Enkelt om process-stegen i samarbetet med Skatteverket Er resa är större än ENBART kontakterna med Mina meddelanden och Skatteverket, ni måste fundera på hur stor del av verksamheten som ska förändras samtidigt med att pappersposten försvinner. Vi ser till att ni får det material ni behöver i varje steg av anslutningsjobbet. Men vissa behöver mer och andra mindre stöd och vi måste se till att inte stödet från Skatteverket och Mina meddelanden blir en flaskhals för er när många vill förbereda anslutning samtidigt. Därför har vi under vintern och våren lagt mycket möda på att förpacka en omfattande dokumentation så att den ändå ska bli lätt att ta till sig och hitta det man söker i. Vi har utgått från vägledningar och rapporter som SKL tillsammans med sexton statliga myndigheter inom E-delegationen har skapat. Vi har förenklat och anpassat deras ”Metod för utveckling i samverkan” för att visa hur man kan skruva in Mina meddelanden i sin verksamhet. Hur lång tid tar anslutningen? Påverkas av olika vägval: – enbart skicka elektroniskt? – ha utskriftsväxel som styr till papper eller elektroniskt meddelande? – samverka med andra myndigheter? – köpa tjänster, ta stöd från externa aktörer? Kan även påverkas av anslutande organisations: – utredningar och beslutsgång, – budget och prioriteringar, – tillgång till resurser En framgångsfaktor är att både verksamhet och teknik är delaktiga!

Stöd i anslutningsarbetet Allmänna beskrivningar Produktblad för Mina meddelanden Produktblad för minmyndighetspost.se Att ansluta till Mina meddelanden en översikt Behovsanalys privatpersoner Informationsmodell Begreppsmodell Färdplan för Mina meddelanden Affärs- & prismodell Mina meddelanden Vägled-ningar Metodbeskrivningar vid anslutning Identifiera behov Lösnings-förslag Detaljera lösning Initiera Utveckla Införa Etablera förvaltning Realisera nyttor Metod för anslutning till Mina meddelanden (processorienterad struktur) Guide för verksamheten (Ämnesindelad struktur) Teknisk guide (Ämnesindelad struktur)

Stöd i anslutningsarbetet Produktbeskrivningar Anna - hur anslutningarna ut – vad gör myndigheterna?

Att ansluta avsändare och mottagare Prognos från myndigheter i E-delegationen

Framtida funktioner Flera typer av privata alternativ för brevlådan 2014 Flera typer av privata alternativ för brevlådan Nya digitala typer av meddelanden Nya typer av bilagor i meddelanden Nya adresseringssätt för att ge stöd för internadressering hos större mottagare 2015 Fler möjligheter att välja och styra mottagning av digital post Export, import och arkivstöd i brevlådan Mer avancerade brevlådor med stöd för interposthantering Stöd för nästa generation av svensk e-legitimation Förvaltningsgemensam ärendeöversikt i brevlådan 2016 (?) Förvaltningsgemensam Profiltjänst Stöd för gemensam inloggning offentliga webbplatser Internationell digital post Rutger – Hur jobbar SKL med anslutningar? Förutom förstudien som pågår?

Mina Meddelanden- Alla ska med! ? Skövde 17/9 Rutger: Vad planerar ni på SKL? anna.gillquist@skl.se sylve.johnson@skatteverket.se

Vi vill ha all post på samma ställe!