DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvinnocoachprojektet i KAK Lägesrapport från coachningen september 2011 Human Research AB, Iréne Ekmark, projektkoordinator o coach.
Advertisements

Utvecklingstrappa för socialt företagande KAK 1997 Anpassad linje 1998 Projekt Valborg 2000 Kooperativ Valborg 2004 Projekt Valfrid 2007 Luleå.
Om risk- och skyddsfaktorer
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Elever med utländsk bakgrund -
Supported Employment & Customized Employment
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
SET Social Emotionell Träning
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Bertil Almgren.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
MÅL FÖR BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Anpassa verksamheters lokaler till antalet barn och elever.
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning Björn Wickström Temaledare Psynk
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Tidiga insatser för psykisk hälsa
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
Tidiga insatser mot psykisk ohälsa inom barnhälsovården
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Elevdemokrati i praktiken
Ökad psykisk ohälsa bland unga – förslag till förklaringar och åtgärder 45 min - 35 min= 18 bilder. Sven Bremberg.
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
Workshops Finsam maj 2012 Per Skoog Strateg
Att bryta långvarig skolfrånvaro Workshop 8 oktober Psynk
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Möjlighet till Egen Kraft!
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
- att kartlägga psykosociala risker
Personen från Skolverket
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

DROPOUTS Det behöver inte vara så

σ Sigma Variation Stigma t-esta

Sigma Variation Stigma t-esta σ Sigma Variation Stigma t-esta Bildkälla sv.wikipeda.org, sökord standardavvikelse sv.wikipeda.org

Sigma Variation Stigma t-esta σ Sigma Variation t-esta Bildkälla sv.wikipeda.org, sökord standardavvikelse sv.wikipeda.org Väntevärdet

Sigma Variation Stigma t-esta σ Sigma Variation t-esta Bildkälla sv.wikipeda.org, sökord standardavvikelse sv.wikipeda.org VäntevärdetStandardavvikelsen

Sigma Variation Stigma t-esta σ Sigma Variation t-esta Bildkälla sv.wikipeda.org, sökord standardavvikelse sv.wikipeda.org VäntevärdetStandardavvikelsen Förväntningens betydelse

Sigma Variation Stigma t-esta Bildkälla sv.wikipeda.org, sökord standardavvikelse sv.wikipeda.org VäntevärdetStandardavvikelsen Förväntningens betydelse

ATT VARA LÄRANDE Se styrkan i variation, varför annars sätta eleverna i klasser?

VI KÄNNER IGEN RISKERNA Men agerar vi på dem? Bildkälla arbetsmiljöverket,

–Jan Turvall, GU i GP 16/2 sidan 8 ”Skollagen gäller”

KIA

Individer som ej fullföljt gymnasieutbildning eller motsvarande riskerar i högre grad: Arbetslöshet Sämre hälsa (fysisk och psykisk) Ökad risk för kriminalitet Lägre grad av ”deltagande i samhället” (Rumberger R, W & Lamb, S, 2003, OECD; Barro, R.J.,1997, Shavit, Y & Muller, W, 1998,.; Owens, 2004; Rumberger, R.W, 1987 Nilsson & Wadeskog, 2008.)

Individuella och strukturella bakgrundsfaktorer: SES (moderns utbildningsnivå Sverige), arbetslöshet förälder, ensamstående förälder Närsamhällets karaktär (SES) Kön (fler pojkar) Flytt (fler ökar risk) Språk, etnicitet (minoritetsgrupper) Hem-skola kulturkrockar Uppfostringsmönster, föräldrars förväntningar, engagemang, kommunikationsmönster Funktionsnedsättningar, psykisk ohälsa, hälsa, engagemang i skolan Behov av särskilt stöd Självförtroende, självkänsla, motståndskraft, social kompetens (Dale, 2011, NDPC, 2007, m.fl. m.fl.) Riskfaktorer

Frånvaro (hälsa m.m) Låga skolresultat Repetition av klass Svag anknytning till skolan (school connectedness), ex. frånvaro, Inlärningssvårigheter (spec behov) Relationer med jämnåriga (mobbare, mobbad, utanförskap, kompisar som inte går i skola) Låg självkänsla, självförtroende med arbetet Motståndskraft (klara motgångar) (Omarbetad från Dale, 2011 m.fl.) Riskfaktorer för avhopp – effekter av individuella bakgrundsfaktorer som syns i skolan (grund för insatser)

Brist på kompetens att arbeta med ”elever i riskzon” Brist på kompetensutveckling Brist på resurser (material eller personal) Brist på SYV Brister i det relationella arbetet (lärare/elev) Brist på stödfunktioner (kuratorer m.m) Låg status på utbildning (”yrkesförberedande”) Social sammansättning (skolantagning) Storlek (skola och klass) Undervisningskvalitet Lärartäthet (Anpassat från Dale, 2011) ”Skolrelaterade” risk- faktorer:

Studieavbrott i förtid (”Dropout/Early School leaving) är en process – börjar tidigt, innan skolan t.o.m. Avbrotts-processen är ett resultat av en interaktion av individ/hem/samhälle och skola Elever med många ”individuella riskfaktorer” klarar skolan – Skolan gör stor skillnad Skolan (organisationen, undervisningen, bemötandet, det relationella o.s.v.) är viktig för alla elever MEN helt avgörande för elever i riskzonen

Individfokuserade insatser: intensivt individuellt stöd holistiskt stöd förtroendefulla relationer erfaren personal kontinuitet bygga anknytning Organisation/system insatser flexibilitet i utformning av undervisning/kurser/program bygga känsla av samhörighet ge förtroende höga förväntningar överskådliga uppgifter med uppnåbara konkreta resultat trygg miljö stötta risk-tagande för elever och personal (Lamb et al 2004, Lehr, 2003, 2004, Klima, 2005, NDPC, 2007) Viktiga komponenter/förutsättningar i främjande/förebyggande insatser

Tack Ulrik Fostvedt