Skriftlig Utvärdering KUM v 11- 21 30/31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Enkät kursslut chef ,5%
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
ANGÅENDE PERSONALNEDSKÄRNING PÅ NATTEN (HELGEN) Eva och Jessica
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering S7 och Ehternet & Profibus Öppen utbildning 6-9 april Utbildare: Tage Strandberg Plats:
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kompletterande utbildning för läkare med utländsk examen, HU, 60 hp
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
En guide i praktisk loggboksanvändning
1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Handledning av läkarkandidater
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Copyright © Nikolaus Koutakis
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Vad kan jag göra som förälder? Om alkohol, unga och föräldraskap Presentation 4 Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus.
Hur vill studenter bo? En studie av enrumslägenheter 1.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Copyright © Nikolaus Koutakis. En liten påminnelse…
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Framtidens roll som förskrivare
Praktisk arbetslivsorientering
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
PA1201 Projektarbete 100 p.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Copyright © Nikolaus Koutakis. En liten påminnelse.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
KUA Västerås. Bakgrund Start hösten 2010 Pedagogisk grundidé Från projekt till fast verksamhet Ca 550 studenter på 6 år.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Aleris Bollnäs sjukhus avdelning 5
Sjuksköterskestudenternas upplevelse av VFU, HT 2017
BMA-studenternas upplevelse av VFU, HT 2017
Presentationens avskrift:

Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter Vad hade du för uppfattning om din profession/yrkesroll före, respektive har du nu efter utbildningen på KUM? Otydlig Tydlig Före KUM Efter KUM Fråga 1 Handledare Vad hade du för uppfattning om din profession/yrkesroll före, respektive har du nu efter Du varit handledare på KUM? Otydlig Tydlig Före KUM Efter KUM

Fråga 2 Studenter Vilken kunskap hade du om andra (inte ditt eget yrke!) yrkesgruppers arbete i vården före, respektive har du nu efter utbildningen på KUM? Kunskap Liten Stor Före KUM Efter KUM Fråga 2 Handledare Vilken kunskap hade du om andra (inte ditt eget yrke!) yrkesgruppers arbete i vården före, respektive har du nu efter KUMperioden? Kunskap Liten Stor Före KUM Efter KUM

Fråga 3 Studenter Hur nöjd är du med Missnöjd Nöjd Den samlade kliniska handledningen under din utbildning på KUM? Den yrkesspecifika handledningen under utbildningen på KUM? Fråga 3 Handledare Hur nöjd är du med Missnöjd Nöjd Den samlade kliniska handledningen under din utbildning på KUM? Den yrkesspecifika handledningen under utbildningen på KUM?

Fråga 4 Studenter Vilken inställning hade du till KUM-perioden innan du började respektive har du nu efter din utbildning på KUM? Negativ Positiv Inställning till KUM före Inställning till KUM efter Fråga 4 Handledare Vilken inställning hade du till KUM-perioden innan du började respektive har du nu efter KUM? Negativ Positiv Inställning till KUM före Inställning till KUM efter

Fråga 5 Studenter I vilken grad anser du att du självständigt kunnat handlägga patienter? I liten grad I hög grad Före KUM Efter KUM Fråga 5 Handledare I vilken grad anser du att studenterna självständigt kunnat handlägga patienter på KUM? I liten grad I hög grad

Positiva företeelserna med KUM (studentenkäter) Att arbeta självständigt med feedback, få tänka själv, fått stort ansvar, tränat yrkesrollen (24) Arbeta i team, samarbetet läkare-ssk, större insikt i varandras arbete/kunskaper, att planera för patienten tillsammans (19) Bra handledning, handledare som har tid, är tillgängliga, att kunna fråga (14) Att få göra allt med patienten-från inskrivning till åtgärd/diagnos-utskrivning, helhetsperspektiv, tid med patienten ( 6)

Positiva företeelserna med KUM (forts studentenkät) Bra diskussioner, mer fördjupning än man får på avd. följa tankegångarna, befästa kunskaper genom reflektion (9) Bra med datorer, böcker och MicroSim (8) Bra att gå på larm (2) Detta var lätt den mest ambitiösa utbildningen denna termin! Få arbeta med sina kursare som kollega, mycket kul Egna lokaler gör att man blir mer delaktig och ansvarstagande

Negativa företeelserna med KUM ( forts studentenkät) Lite patienter (16), för mkt dötid (3) Missar akutlarm, missar patientfall på kirurgakut (3) Handledare har svårighet att släppa kontrollen, tar över för mycket (5) Istället för att säga vad som ska göras- Ge ledtrådar till diagnos/undersökn- Får tänka själv Oklar fördelning läkar-ssk stud vid anamnes Förväntningar man hade på att få komplettera moment i sin portfölj som inte kunde infrias Vi hade inga ssk studenter (v18) För få rum Kort tid! MicroSim fungerade inte

Förslag på utveckling (forts studentenkät ) Mer intensivt och fler patienter, fler kirurgipatienter, fler rum (10) Team med 1 läkare- 1 ssk student (2) Uppmana/Bjuda in ssk stud mer i diskussionen, patientsamtal (2) Mer utrymme att ställa dumma frågor så vi blir guidade i våra tankar och funderingar kring patienten (1) Se till att båda studentgrupperna finns med varje vecka (1) Ännu mer hängslen på handledare (2) Gå på fler larm, Handledare med på larm (2) Arbeta mer med MicroSim, bättre inlogg (3) Intro till läkar/ssk roll på akuten, gå runt och visa akuten (2) Mer utrustning (2) Längre tid (2) KUM komma före jour på Akutmott- skulle ge mer Gå med en patient från spotcheck-triage-läkare. Få uppfattning om triageringen. Demonstrera olika akutmed u.s och diagn verktyg (1) Information om KUM externt ex rtg, lab (1)