Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Material för projektarbetet
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Statistikmodulen Omicron Syntax Data AB Framåt.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Certifierad miljörevisor
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Att bygga en fungerande webbplats
Affärsintegration och Asset Management
Att arbeta praktiskt.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Intervju inför ViV-projektet.
Chefen tittar förtvivlad på sin klocka och upptäcker att hans underordnad inte kommer att komma i tid för att hålla ett mycket viktigt seminarium på en.
Journalister har ofta kontakt med forskare
Jämställdhetsintegrering av företagsfrämjande – så här gör du!
Affärsidé - företagets vägvisare
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
1:a Möte Offert process Avsluts process
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Att tillsammans påverka!
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Marknadskommunikation och mediaval
TK7 UPPDRAGET.  Mål och Kriterier  Kunna berätta om : Viktiga politiska och ekonomiska händelser i världen under perioden fram till idag. På vilket.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Aktuppläggning Intag Förmedlingsuppdrag Ev. budgivning Visningar Marknadsföring Kontrakt Handlingar Köparkontakter Arkiv Avslut Marknadsföring av mäklartjänsten.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Gilla Din Ekonomi - Skola. INFORMATÖRSUTBILDNING FI:s huvudsakliga mål  Bidra till ett stabilt och finansiellt system med ett högt skydd för konsumenter.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi OSS? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja denna presentation.
Rejås 1 (17) – Fri programvara är enkelt Datakonsult Marcus Rejås OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi.
Hållbar konsumtion Förstudie gällande regionala och lokala aktörers möjligheter att arbeta med konsumtionsfrågan ur ett hållbarhetsperspektiv Samarbete.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Sälja en produkt eller tjänst
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Effektkarta för extern webbplats
Presentation av affärsplan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Berätta kort vem du är och varför du är på besök idag?
Presentationens avskrift:

Mapping

Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer, regional handelskammare företagarföreningar. Uppdrag - marknadsföra regionala aktörer för att spara tid och pengar och få livskraftiga företag

Målgrupp Offentliga affärsrådgivare De första människor som potentiella företagare möter. Innebär att de har en nyckelroll i tillkomsten av ett nytt företag. praktiska råd om att komma igång information om affärsmöjligheter Vägledning till olika aktörer

Steg 1; område och produkt Geografiska området Tjänsten/produkten

Steg 2; bygga nätverket Lämpligaste personen definieras Boka möten för att komma vidare

Steg 3, intervjuer och förtydligande Vad erbjuder de Få fram en profil på alla som får vara med

Steg 4; nätverket Utvalda aktörer samlas på en Orienteringskarta

Steg 5; klargöra var i processen Initiala stegStörre behov, program mm Komplex support Vad erbjuder de enskilda och var är de starka?

Steg 6; uppdatera Uppdatera egna webbsidor, facebook mm Följa målgruppens information

VÄLJ DIN KUND Vilka företag/organisationer är intresserade av din tjänst/dina produkter (värderingar, ekonomi, behov, profilering - kolla på webben, hör i nätverket) lista vilka, rita in på en karta Vem är det som fattar beslut om inköp – ring och boka möte. Om du inte får ett möte så sök upp lokala Rotary t ex där han/hon är med och erbjud ett föredrag. Fördjupa kunskapen om vad din önskekund behöver. Intervjua! Och prata kanske med receptionen eller andra anställda inkognito. Se över din karta! Vem vill och kan du fortsätta arbeta med? Bli tydlig och ge de ett erbjudande de inte kan motstå! Ett lätt ja! Följ upp, håll kontakten och var aktiv med relationen – utan att tjata.

DU & … DIN KARTA