Mapping
Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer, regional handelskammare företagarföreningar. Uppdrag - marknadsföra regionala aktörer för att spara tid och pengar och få livskraftiga företag
Målgrupp Offentliga affärsrådgivare De första människor som potentiella företagare möter. Innebär att de har en nyckelroll i tillkomsten av ett nytt företag. praktiska råd om att komma igång information om affärsmöjligheter Vägledning till olika aktörer
Steg 1; område och produkt Geografiska området Tjänsten/produkten
Steg 2; bygga nätverket Lämpligaste personen definieras Boka möten för att komma vidare
Steg 3, intervjuer och förtydligande Vad erbjuder de Få fram en profil på alla som får vara med
Steg 4; nätverket Utvalda aktörer samlas på en Orienteringskarta
Steg 5; klargöra var i processen Initiala stegStörre behov, program mm Komplex support Vad erbjuder de enskilda och var är de starka?
Steg 6; uppdatera Uppdatera egna webbsidor, facebook mm Följa målgruppens information
VÄLJ DIN KUND Vilka företag/organisationer är intresserade av din tjänst/dina produkter (värderingar, ekonomi, behov, profilering - kolla på webben, hör i nätverket) lista vilka, rita in på en karta Vem är det som fattar beslut om inköp – ring och boka möte. Om du inte får ett möte så sök upp lokala Rotary t ex där han/hon är med och erbjud ett föredrag. Fördjupa kunskapen om vad din önskekund behöver. Intervjua! Och prata kanske med receptionen eller andra anställda inkognito. Se över din karta! Vem vill och kan du fortsätta arbeta med? Bli tydlig och ge de ett erbjudande de inte kan motstå! Ett lätt ja! Följ upp, håll kontakten och var aktiv med relationen – utan att tjata.
DU & … DIN KARTA