Tjänster.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Objektorienterad Analys och UML En animation i Powerpoint © Kenneth Norrgård Ingår i studieperioden ”Planering av datasystem” vid Vasa Yrkeshögskola.
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Strukturerad dokumentation och XML
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Nyttorealisering på 10 min
Checklista för jurister
NI och V-TIM 2 V-TIMs anpassning till NI
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
AU Digital samverkan LO Information
AU Digital samverkan LO Process
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Systemutvecklingsprocess, hitta objekt och lite Javakodning
Koncept för Digital samverkan
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
STANLI Metadata 2005/02/17 Nationellt arbete om Metadata Vilka problem kan vi lösa?
Datamodellering med E/R-diagram
:221 UD-Workshop
Objektorienterad tänkande
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Sveriges kommuner och Lantmäteriet i tajtare samverkan Svensk geoprocess bidrar till effektivare informationsförsörjning med enhetliga geodata.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Dataföreningen i Sverige
Trender inom statsförvaltningen
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Vem kommunicerar du med?
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Framtidsredaktionen. Designuppgift Utveckla koncept för hur Framtidsredaktionen skall utformas Fokus på digitala plattformen (webb, m.m) Helhetskoncept:
Databaser ©Ulrik Mårtensson, Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS, Skåne Län.
Outline för dagens övning
Att komma igång Checklistor och tips.
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Geografisk Samhällsinfomation -Informationskartan
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
Vaasa Polytechnic1999 / kno / OOA Definiera systemet OOA-Analysdokument - metodöversikt Sid: / Definiera uppgiften A.1.1 Syfte A.1.2Systemdefinition A.1.3Omgivning.
Anslutning till Mina meddelanden
Nya föreskrifter och allmänna råd
Harmoniserat metadataset 2003 Remissynpunkter 4 Dokumentklasser –i stort tillräckligt –matchning mot egna 4 Användningsområde –typiska tillämpningsfall.
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
FunktonalitetRIV TA ProfilWS-I ProfilCentrala Specifikationer Grundläggande interoperabilitet Protokoll baserad säkerhet Basic Profile v2.0 Basic Profile.
Funktonalitet RIV TA Profil WS-I Profil Centrala Specifikationer
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Workshop kring klassificering Syftet med processorienterad arkivredovisning Sammanfattning av verkSAM och exempel på andra klassificeringar Minsta gemensamma.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
EgenskaperTänkt innehåll IdentifierareUnik identifierare för informationsutbytesobjektet (ska om möjligt vara en URI (Uniform Resource Identifier).
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Informationsförsörjning IED Industriutsläppsdirektivet (IED) och flera andra EU direktiv medför: Ökade krav på rapportering Ökade krav på information till.
Introduktion till The Rational IT Model
Länsstyrelsernas Informationsförsörjning IED
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
BILD 1.
Material för socialtjänsten
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Aktivera administrationsmodulen i Business Online
Lathund-Ladok Ändringsbarhet och registervård
Informationsmodeller och API
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Tjänster

Tjänstekatalogen

Tjänstekatalogens tjänster Vad behöver förändras/utvecklas och varför? Tjänstekatalogen behöver bli en distribuerad katalog för att stödja federationsprincipen Tjänstekatalogen behöver koppla/referera till Informationskatalog och Processkatalog för att möjliggöra sökning utifrån dessa perspektiv Tjänstekatalogen behöver utvecklas för att kunna hantera den nya tjänstebeskrivningen Vad har vi gjort hittills? Skapat en disposition på kravdokument för tjänstekatalogen Definierat användningsfall för att publicera, söka och visa tjänstebeskrivningar Definierat ett första utkast på krav Bidragit till skapande av aktivitetslista för uppdatering av befintlig katalog

E-delegationens Tjänstekatalog Informationskatalog E-delegationens Tjänstekatalog Visa informations-beskrivning Länk Hitta tjänst Processkatalog Tjänste-konsument Visa tjänste-beskrivning Visa process-beskrivning Länk Få information om ändring Länk Producents tjänstekatalog Visa tjänste-beskrivning Lägga till tjänste-beskrivning Lägga till tjänste-beskrivning Uppdatera tjänste-beskrivning Tjänste-administratör Uppdatera tjänste-beskrivning Tjänste-producent Ta bort tjänste-beskrivning Ta bort tjänste-beskrivning

Tjänstebeskrivning - Syftet Stötta beslut om att utveckla/bruka/avveckla en tjänst genom att: Beskriva nyttan med tjänsten - ur ett användarperspektiv Beskriva i vilken verksamhet tjänsten är avsedd att användas – koppling till processmodeller och informationsmodeller Beskriva villkor för nyttjande och betalningsmodell Dokumentera krav för tjänster, t.ex. lagar och förordningar Stötta utveckling/implementation av tjänster (producent och konsument) genom att: Dokumentera hur tjänsten är tänkt att fungera – anrop, sekvenser etc. Dokumentera det data tjänsten hanterar Dokumentera vilka tekniska protokoll och standarder tjänsten ska använda Ge hänvisning till tjänstens tekniska gränssnittsbeskrivning Stötta drift av tjänster genom att: Beskriva ansvariga ägare, support, öppettider och servicenivåer

Tjänstebeskrivning 2.0 Vad behöver förändras/utvecklas och varför? Tjänstebeskrivningen måste skilja på typ och instans för att möjliggöra återbruk av tjänstetyper Tjänstebeskrivningen måste kunna hantera olika mognadsnivåer för att ge alla aktörer en möjlighet att skapa tjänster Tjänstebeskrivningen måste kunna tas fram i en utvecklingsmetod Kopplingen mellan information och data måste förtydligas Vad har vi gjort hittills? Skapat en första version av tjänstebeskrivningsinstruktion Beskrivit syftet med tjänstebeskrivningen Definierat de vitala delarna i tjänstebeskrivningen Skapat en detaljerad metamodell för tjänstebeskrivning och dess koppling till information- och process-områdena

Tjänstebeskrivningens tre lager Profil Obligatoriska uppgifter Textuell beskrivning Modell-beskrivning Tekniskt gränssnitt Logiskt gränssnitt Instans

Spårbarhet emellan Federationens komponenter Utrycks som tjänster Info.utb.katalog Tjänstekatalog Info.beskrivning Tjänstebeskrivning xxxxxx Tjänstebeskrivning Tjänstebeskrivning xxxxxx xxxxx Info./Dataschema-mappning xxxxx

Tjänstebeskrivningen i praktiken – exempel på Profil-kapitel Obligatoriska uppgifter Textuell beskrivning Modell-beskrivning Uppfyllda krav Verksamhetskontext Policys och kvalitetetsattribut Funktionsbeskrivning och säkerhetsmekanismer Tänkbara producenter och konsumenter Dokumentbaserat data i tjänstekatalogen Strukturerat data i tjänstekatalogen

Koppling till Processer och Information Finns också i UML En gemensam metamodell för beskrivning av processer, information och tjänster är under framtagande – dvs: hur hänger saker och ting ihop?

Krav och processer Processbeskrivning Informationsutbytes-beskrivning Aktör Process kan utföra källa/mål Informationsutbytes-beskrivning Utbyte Verksamhets-objekt Informations-utbytesobjekt förmedlar Definieras av realiserande tjänst Tjänstebeskrivning Tjänst

Information och Data Begreppsbeskrivning Processbeskrivning Begreppsmodell ägarei Processbeskrivning Informationsutbytesbeskrivning implementerar? Verksamhets-objekt Informations-utbytesobjekt Informations--utbytesmodell definieras av ägare ägt attribut Attribut realiserande meddelande entitetsrelation Vi behöver beskriva vilka saker som är multipla och vilka som ska finnas, tex Informationsutbytesmodellen – hur vet jag vilka modeller som ska finnas? Tjänstebeskrivning Tjänste-meddelande Data-entitet Data-utbytesmodell ägare (beskrivs om nödvändigt) definieras av Del av Attribut ägt attribut

Tjänst Processbeskrivning Informationsutbytesbeskrivning implementerar? Utbyte Verksamhets-objekt Informations-utbytesobjekt Informations-utbytesobjekt förmedlar definieras av ägare ägt attribut Attribut realiserande tjänst realiserande meddelande entitetsrelation Tjänstebeskrivning Tjänst Tjänste-meddelande Data-entitet ägare (beskrivs om nödvändigt) Data-utbytesmodell definieras av Del av Attribut producent konsument ägt attribut meddelande Tjänste-gränssnitt Tjänste-interaktion ägt attribut ägare Vi behöver beskriva vilka saker som är multipla och vilka som ska finnas, tex Informationsutbytesmodellen – hur vet jag vilka modeller som ska finnas? operation Attribut kan utföra defineras på Tjänste-funktion Tjänste-operation begränsat element reglerar Protokoll Tjänste-policy Standard använder

Komplett metamodell

Tjänsteutvecklingsmetod Vad behöver förändras/utvecklas och varför? En metod för tjänsteutveckling måste tas fram för att kunna stödja utvecklingsinsatser Metoden måste fungera ihop med utvecklingsmetoden som beskrivs i Vägledning för Digital Samverkan och Metod För Samverkan Vad har vi gjort hittills? Skapat en första version av tjänsteutvecklingsmetod som omfattar aktiviteter för att ta fram/göra: Verksamhetskontext Informationsutbyteskrav Tjänsteidentifiering Tekniska riktlinjer Tjänstedesign Realisering Test och Validering Publicering

Stadsplan tjänster Vad behöver förändras/utvecklas och varför? Definiera tjänsteområden och ta fram grunden till en tjänsteindelning/-taxonomi s.k. stadsplan för att stödja Fördelning av förvaltnings/koordineringsansvar Sökning av tjänster i tjänstekatalogen Vad har vi gjort hittills? Insamling av befintliga taxonomier som används i svenskt e-förvaltning för att skapa en lägesbild Tagit fram exempel på taxonomier som används utanför Svensk e-förvaltning Analys och första visualisering av insamlat material som underlag för diskussion

Kravspecifikation - Tjänstekatalogen v2.0 Leveranser Kravspecifikation - Tjänstekatalogen v2.0 Användningsfall Tjänstekatalogens tjänster Aktivitetslista i samarbete med Jordbruksverket Instruktion Tjänstebeskrivning Tjänstebeskrivningsmall v2.0 Metod för tjänsteutveckling Stadsplan Tjänster (Koncept & Perspektiv) Detta är också leveranser och beroenden till samtliga leveransområden inom AUDS.