Centrala innehåll och kunskapskrav

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Viktiga delar från skolverket
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Betygssättning i praktiken
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Centrala innehåll och kunskapskrav
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
BETYG I ÅRSKURS 6.
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Betyg och förmågor.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Turismens historia kapitel 2.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
GYMNASIEARBETE – vad är det?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mall för alignmentmatris
Hälsopedagogik Kapitel 4
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Reseproduktion och försäljning
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Rädda klassrummet.
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Rädda klassrummet SLÖJD.
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Centrala innehåll och kunskapskrav Turistbyråservice Centrala innehåll och kunskapskrav

Undervisningen i ämnet turism ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom turismen samt om turismens utveckling. Kunskaper om resmål och resvägar samt om marknadsföring och försäljning. Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer. Kunskaper om hållbar utveckling inom turismnäringen. Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information. Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Kunskaper om internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdena. Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert. Förmåga att samverka och kommunicera med andra. Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.

Mål 1 Turistbyråns verksamhetsområde, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Mål 2 Samarbetsparter och centrala organisationer.

Mål 3 Varumärket Sverige samt dess betydelse och innebörd.

Mål 4 Resandeströmmar till Sverige från andra länder samt inhemskt resande.

Mål 5 Faktorer som påverkar resandets utveckling i regionen.

Mål 6 Lokala förutsättningar och kulturella företeelser inom regionen.

Mål 7 Närområdets geografi och utbud med hänsyn till bekvämlighet, service, säkerhet och tillgänglighet.

Mål 8 Samverkan och utformning av avtal med lokala aktörer.

Mål 9 Auktorisation och kvalitetssäkring av turistbyråverksamhet samt arbete för en hållbar utveckling av regionen.

Mål 10 Allemansrätten och andra bestämmelser inom området.

Mål 11 Informationssökning samt kritisk granskning och bearbetning av materialet.

Mål 12 Planering, marknadsföring och försäljning av arrangemang inom regionen för olika målgrupper.

Mål 13 Framställning av lokalt informationsmaterial och broschyrer samt uppdatering av webbplats.

Mål 14 Information och bokning av logi med tonvikt på stuguthyrning, camping och bed and breakfast.

Mål 15 Service och bemötande samt språkets betydelse i all kommunikation.

Mål 16 Hantering av positiva och negativa kundreaktioner samt dokumentation och uppföljning.

Kunskapskrav betyget E Eleven beskriver översiktligt turistbyråns verksamhet och vanligt förekommande yrkesroller och arbetsuppgifter. Dessutom beskriver eleven översiktligt centrala organisationer och samarbetspartner. Eleven beskriver Sverige som resmål och ger något exempel på sevärdheter för olika målgrupper. Dessutom redogör eleven översiktligt för närområdets geografi samt regionens kulturella företeelser och utbud av aktiviteter. Eleven beskriver översiktligt resandeströmmar till regionen och hur de påverkar utvecklingen.

Kunskapskrav betyget E Eleven planerar och genomför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften Eleven framställer i samråd med handledare lokalt informationsmaterial och broschyrer samt tar i arbetet hänsyn till miljö och ekonomi. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget C Eleven beskriver utförligt turistbyråns verksamhet och vanligt förekommande yrkesroller och arbetsuppgifter. Dessutom beskriver eleven utförligt centrala organisationer och samarbetspartner. Eleven beskriver Sverige som resmål och ger några exempel på sevärdheter för olika målgrupper. Dessutom redogör eleven utförligt för närområdets geografi samt regionens kulturella företeelser och utbud av aktiviteter. Eleven beskriver utförligt resandeströmmar till regionen och hur de påverkar utvecklingen.

Kunskapskrav betyget C Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven framställer efter samråd med handledare lokalt informationsmaterial och broschyrer samt tar i arbetet hänsyn till miljö och ekonomi. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget A Eleven beskriver utförligt och nyanserat turistbyråns verksamhet och vanligt förekommande yrkesroller och arbetsuppgifter. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat centrala organisationer och samarbetspartner. Eleven beskriver Sverige som resmål och ger flera exempel på sevärdheter för olika målgrupper samt ger förslag på nya tänkbara attraktioner. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för närområdets geografi samt regionens kulturella företeelser och utbud av aktiviteter. Eleven beskriver utförligt och nyanserat resandeströmmar till regionen och hur de påverkar utvecklingen.

Kunskapskrav betyget A Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften Eleven framställer efter samråd med handledare lokalt informationsmaterial och broschyrer samt tar i arbetet hänsyn till miljö och ekonomi. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.