Joakim Andersson & Anneli Martin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Kemilärares reflektioner kring användning av visuella representationer
Skolan i rörelse
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Skriva för att lära – så gör du
Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,
Handlingsplan för matematikutveckling
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Kursplanens kommentarmaterial om slöjdämnets syfte:
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Läroplansträff Välkomna!.
PRAO Praktisk arbetslivsorientering
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Nya utvecklingssamtal
Nya samlade läroplaner
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Stångby Paviljongskola
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Skala ToM Anders Pallin.
Betyg och internationell mobilitet - avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
ÅRSKURS 5.
Mönster och uttryck.
ÅRSKURS 4.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Urval presentation av Christel Persson avhandling ”Sfärernas symfoni i förändring?...”
Moment 2 Mall för presentation av idé
En övning i att formulera sig matematiskt
Liv & Hälsa ung Kommunprofil Källa: Kommunprofil (finns en för varje kommun) resultat
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Klimatsmart livsstil – studenter som klimatambassadörer Birgitta Påhlsson (koordinator överenskommelsen)och Johanna Sänd (studentkoordinator), Högskolan.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
BREDDAD REKRYTERING NYBÖRJARE VID GÖTEBORGS UNIVERSITET 2014 TILLÄGG: GEOGRAFI FORSKNINGS- OCH INNOVATIONSKONTORET – ANALYS OCH UTVÄRDERING.
STUDENTREKRYTERING.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Rädda klassrummet.
Computational thinking progression F-9
Det är insidan som räknas!
Produktpresentation den 12 maj 2018 Språkcentret/EK.
Henrik Edgren - Prefekt
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Föreläsning Svenska II
Rädda klassrummet SLÖJD.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Elin Hultman & Therése Wissö
Presentationens avskrift:

Joakim Andersson & Anneli Martin sammanfattning av presentation för NOFA4 Trondheim 2013 Förklara en ide med pennan Joakim Andersson & Anneli Martin NOFA4 - Maj 2013 Göteborgs Universitet, Högskolan för Design och Konsthantverk, HDK, Sverige 11

Bakgrund Under 2012 gick lärarutbildningarna i ämnena slöjd och bild vid Göteborgs Universitet samman och bildade ett arbetslag. Sammanslagningen har skapat möjligheter och ett nära samarbete mellan ämnena på ett mer naturligt sätt än tidigare. I tidigare läroplaner i grundskolan har inte ”rit och skiss” ingått som en del i det centrala innehållet för ämnesområdet slöjd. I nuvarande Lgr11 så föreskrivs det att slöjdundervisningen skall arbeta med: Enkla skisser och arbetsbeskrivningar i årkurs 1-3 Två och tredimensionella skisser och modeller i årskurs 4-6. Två och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar i årskurs 7-9

Slöjd och bild – i samarbete Vår studie handlar om hur blivande slöjdlärare ser på möjlighet att utveckla egen och elevernas kommunikationsförmåga genom rit- och skisstekniker av olika slag med avsikt att öka förståelsen. Studiens tillvägagångsätt - Medverkande studenter har fyllt i frågeformulär - Vi har presenterat workshops för studenterna - 4 av 8 studenter har genomfört kvalitativa intervjuer

Resultat Studiens resultat från formulären och intervjusammanställningar visar att rit- och skissarbete har varit till stöd och hjälp för slöjdlärarstudenten när det gäller att formulera och förbättra sina idéer. Vi kan konstatera att samtliga studenter ser en potential och möjlighet att samarbeta gränsöverskridande kring just rit och skiss kunskaperna med eleverna i grundskolan, citat: ” det är bra, blanda lärarnas kompetens!”. Studenterna inser vikten av att anpassa rit- och skissarbetet till elevernas ålder, nivå och förkunskaper. _ Vi fortsätter vår undersökning och samarbete ämnesöverskridande Slöjd och Bild ht13 – Förklara en ide med pennan…