PARTIKLAR PM2,5 EMISSIONSKARTERING OCH

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Typologisering av FA-regioner utifrån ett stad-land perspektiv
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Luftkvalitet Problem och Åtgärdsval Lena Nerhagen, VTI Dialog om transportrelaterade miljömål Lärdomar från forskningen (för mer.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Domar om MKN MÖD M Sävenäs avfallsvärme Renova
Vad är en miljökvalitetsnorm?
MÖJLIGHETER ATT IDENTIFIERA KOSTNADSEFFEKTIVA ÅTGÄRDER REKO luft - reduktionskostnader för luftemissionsbegränsande åtgärder Malin Ribbenhed, IVL.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
SJÖFARTSVERKET Om minskade intäkter och betalningsansvar för farledsavgifterna.
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Exponeringsberäkningar: exempel från trängselförsöket i Stockholm
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
för dig som reser i Skåne
2 Studien visar att…  Sverige ska minska kväveutsläppen – men inte lika mycket som andra länder.  Det går att få större effekt på Östersjön till samma.
BORIS Resultat 2009 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige
Avståndets betydelse för luft- föroreningshalter vid vägar och tunnelmynningar - Jämförelser mellan mätta och beräknade halter av kväveoxider (NO x )
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Europeiska socialfonden
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Ekonomirapporten. April 2014
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
1. 2 Öresundskomiteen - en politisk plattform Öresundskomiteen 36 folkvalda politiker, 18 svenska och 18 danska Bildades 1993 Möts minst två gånger per.
Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet.
Beräkning av transporternas externa kostnader enligt ExternE Lena Nerhagen VTI (Borlänge) Presentation på årsmötet för Svenska Luftvårdsföreingen.
Prognoser av hälsorisker på grund av höga pollen och luftföroreningshalter + = ?
Kvalitetssäkring av data och att använda den norska modellen Leif Eriksson Uppsala universitet
PARTIKLAR Källor till partiklar Lagstiftning, miljömål, forskning och Värmlands läns luftvårdsförbunds mätningar Hälsoeffekter Åtgärder ur ett Värmlandsperspektiv.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Stadsbyggnadsdagar 08 Luftens betydelse för hälsoeffekter Vi mäter NO2 och PM10 – men vad är egentligen farligt? – hur farlig är luften i svenska stadsmiljöer?
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Cnossos-eu Mikael ögren.
Projekt miljökvalitetsnorm Partiklar
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Miljögifter i Abborre längs norra Sveriges kust
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Kartläggning av PM2,5-halter i Stockholms och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken tätort - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Sjövägen – miljövägen?. Sjöfartens miljöfördelar Låg energiförbrukning vid ”normala” hastigheter Måttligt behov av infrastruktur Få bullerstörda i relation.
Ambulanstriagering! Triageseminarium
KINEMATIK I 1-DIMENSION
Luftvårdsprogrammet i Göteborgsregionen Gårda Viktoria Viklander
Vad är på gång i SIMAIR under 2017? SIMAIR-användardag, Stefan Andersson E-post: Tel: 011 –
Vedrök i Östergötland - vad vet vi om det? SMHI rapport Identifiering av potentiella riskområden för höga halter av benso(a)pyren Nationell kartläggning.
Utblick luftkvalitet Luftkvalitetsmodellering i stadsmiljö – preliminära resultat från SCAC presenteras av Lars Gidhagen med stöd från - Christer Johansson,
Vedrök i Kalmar län - vad vet vi om det?
Exponering för partikelhalter i Stockholms län
Samordnad luftkvalitetskontroll i Skåne den 24 november 2015
Nyttjande av SIMAIR i Trafikverket
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
Naturvårdsverkets roll - åtgärdsprogram
Kontroll av luftkvalitet: den nya lagstiftningen och Luftguiden
Nytt ur länsperspektiv kring Frisk luft Skypemöte 5 september 2017
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Nytt ur länsperspektiv kring Frisk luft Skypemöte 5 september 2017
Presentationens avskrift:

PARTIKLAR PM2,5 EMISSIONSKARTERING OCH HALTBERÄKNINGAR FÖR SKÅNES KOMMUNER Lotten J. Johansson Miljöförvaltningen, Malmö stad för Skånes Luftvårdsförbund

Partiklar PM2,5-halter i Skåne

Uppskattade PM2,5-halter i Skåne 11 9 10 10 10 10 11* 12 9 10 Gatumiljö Helsingborg 15 µg/m3 Hässleholm 13 µg/m3 Kristianstad 11 µg/m3 Lund Malmö 17 µg/m3 Trelleborg 12 µg/m3 Ystad 15 13 10 9 9 10 12 10 9 9 10 12 9 10 9 15 9 9 9 9 10 13 10*

Haltutveckling – PM2,5 - mätdata Mätdata för PM2,5: Regional -, urban bakgrund resp. gatumiljö Regional bakgrundshalt (Vavihill, Söderåsen): Mätdata PM2,5 och PM10

Miljökvalitetsnormen – PM2,5 Norm, gränsvärden, och riktlinjer PM2,5 (µg/m3) Miljökvalitetsnorm 25 1,2 Årsmedelvärde Exponering av befolkningen 20 3,4 Övre utvärderingströskel 17 Nedre utvärderingströskel 12 WHOs riktlinjer för PM2,5 10 1 Bör inte överskridas t.o.m. 31 december 2014 2 Får inte överskridas fr.o.m. 1 januari 2015 3 Nationell nivå för den genomsnittliga exponeringen av befolkningen får inte överskridas fr.o.m. den 1 januari 2015 4 Nationell nivå för den genomsnittliga exponeringen av befolkningen ska fr.o.m. den 1 januari 2020 procentuellt ha minskats (i enlighet med bilaga XIV B till luftkvalitetsdirektivet).

Luftburna partiklar i utomhusluft Källorna kan vara både antropogena, så som trafikgenererade partiklar från slitage av bromsar och vägbana, och naturliga i form av t.ex. havs-saltpartiklar vid vågbrytning. primär partikelbildning - emitteras direkt till luften från källan, dvs genom mekaniska eller termiska processer (kondensation) sekundär partikelbildning - bildas längre ifrån utsläppskällan genom kemiska reaktioner i atmosfären med gas-till- partikel-omvandling PM2,5 nanopartiklar ultrafina partiklar fina partiklar Figur hämtad från SLB Stockholm

Utsläpp av partiklar PM2,5 inom regionen Totalt 3300 ton/år

Utsläpp av partiklar PM2,5 inom regionen

Emissionsfaktorer - vägtrafiken Emissionfaktor för vägen (utifrån andelar av olika fordonstyper) EF(fordonstyp) = EF avgas + EF slitage(bromsar+däck+vägbana) EF Slitage av vägbana = (8/12)*(1-0,3)*0,005+0,3*0,243*(4/12) Endast för andelen personbilar Utan dubbdäck med dubbdäck

Uppskattade PM2,5-halter i Landskrona kommun

Uppskattade PM2,5-halter i Osby kommun

Uppskattade PM2,5-halter i Trelleborg kommun

Utvärdering av EDB/modell Plats Miljö År Uppmätt halt Beräknad halt Burlöv UB 2009 7 10 Höganäs 12 Kävlinge 9 Landskrona Malmö 2010 14 11 Trelleborg 8 Ängelholm

SJÖFARTENS UTSLÄPP (under 2012) SMHI och Sjöfartsverket Sjöfartsverket ansvarar för den del av systemet som innehåller uppgifter om fartygen och emissionsfaktorer, som är relationen mellan emission och effektuttag. SMHI har utvecklat den modul som utför själva emissions-beräkningarna och som har fått namnet Shipair. Projektet finansieras av Naturvårdsverket och Sjöfartsverket. Det övergripande målet är att förbättra underlaget för att bedöma sjöfartens påverkan på luftmiljön, både på nationell skala och på lokal skala. Data hämtas från AIS (Automatic Identification System), samt Sjöfartsverkets fartygsdatabas Bygger på Airviro-plattformen

Systemöversikt - shipair SEI Shipair Fartyg med positioner Scenarioanalys Spridningsmodeller Övrig funktionalitet i Airviro IMO/MMSI Storlek Motorer Bränsleslag Emissionsfaktorer Fartygskatergori Etc. AIS IMO/MMSI Position Hastighet Acceleration 15

Travel status Beräkningsmetodik beror på vilken färdstatus fartyget har: Cruising Hotelling Maneuvering OPS (On-shore Power Supply) Status kan främst sättas utifrån position och hastighet. Om fartyget t.ex. befinner sig inom ett hamnområde och är i rörelse kan antas att status är maneuvering. 16

2012 - Sjöfartens utsläpp runt Skåne 1) Inventera utsläpp från: (a) Internationell sjöfart (Godstrafik/färjor som ej anlägger skånsk hamn eller Köpenhamn) - Shipair (b) Nationell sjöfart (Godstrafik/färjor som anlägger skånsk hamn inkl. Köpenhamn) – Info hamnkontoren, rederierna + Shipair 2) Beräkna halter för NOX, PM och SO2 Sjöfartens bidrag till de urbana bakgrundshalterna i Helsingborg, Landskrona, Malmö, Trelleborg, Ystad, samt dess bidrag till den regionala bakgrundshalten i regionen (Vavihill på Söderåsen).

Exempel från ShipAir (2010 års data) SJÖFARTENS UTSLÄPP Exempel från ShipAir (2010 års data) NOx ton/ (år*km2) 50m*50m rutor NOx ton/ (år*km2) 1km*1km rutor

EDB Öresund