Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast 2012-01-13 Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Terrängtrafikens omfattning i fjällen
Advertisements

Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Olycksfall bland barn och ungdomar
STRADA Trafikskadade personer Värmland 2002 – 2008 Registrerade av polis och hälso- och sjukvård* *Akutmottagningarna i Arvika, Karlstad och Torsby Den.
Olycksutveckling Moped
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Effektsamband för cyklister
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
20-24 år år -19 år Aborter i Norrbotten fördelat på åldersgrupper, årsvärden 2002 – 2011 samt 1:a halvåret 2012 för åldersgrupp – 19 år. Mått: antal.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
B (personbil) - olycksstatistik
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
=.
Idrottsverksamhet 2010 i Motala kommun Omfattning totalt Största idrotterna Största flickidrotterna Största pojkidrotterna Jämställdheten inom olika idrotter.
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Presentationens avskrift:

Allvarligt skadade i vägtrafiken

2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas allvarligt i personbil och på cykel Det skadas ungefär lika många motorcyklister som mopedister allvarligt skadade baserat på personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15

3Utkast Andel mycket allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥10 %) trafikanter fördelat på färdsätt mycket allvarligt skadade baserat på personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Flest skadas mycket allvarligt i personbil och på cykel. Det skadas ungefär lika många motorcyklister som mopedister.

4Utkast Medelrisk att skadas allvarligt givet personskada fördelat på färdsätt personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 När man skadas är risken störst att skadas allvarligt/mycket allvarligt på motorcykel och som fotgängare

5Utkast allvarligt skadade baserat på personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Skadefördelning samt medelrisk att skadas med medicinsk invaliditet ≥1 % givet personskada fördelat på färdsätt 8 % av de som skadas allvarligt är motorcyklister När man skadas på motorcykel är risken 31 % att skadan är allvarlig

6Utkast Skadefördelning – invaliditet på moped 607 allvarligt skadade baserat på skador och personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Huvudskador utgör största andelen av mycket allvarliga skador på moped Benskador utgör hög andel av alla typer av allvarliga skador

7Utkast Skadefördelning – invaliditet på motorcykel allvarligt skadade baserat på skador och personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Huvud samt benskador utgör största andelen av mycket allvarliga skador på mc Arm och benskador utgör hög andel av alla typer av allvarliga skador

8Utkast Andel skadade trafikanter med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på färdsätt allvarligt skadade baserat på personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15

9Utkast Medelrisk för medicinsk invaliditet ≥1 % givet personskada fördelat på färdsätt personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 När man skadas är risken störst att skadas allvarligt/mycket allvarligt på motorcykel och som fotgängare

10Utkast Andel skadade barn (0-17 år) med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på färdsätt allvarligt skadade barn baserat på barn sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Barn skadas allvarligt i de flesta fall på cykel och moped

11Utkast Andel skadade barn (0-17 år) med medicinsk invaliditet ≥10 % fördelat på färdsätt 409 mycket allvarligt skadade barn baserat på barn sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Barn skadas mycket allvarligt i de flesta fall på cykel och moped

12Utkast Barns (0-17 år) medelrisk att skadas allvarligt givet personskada fördelat på färdsätt barn sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Få barn (2 %) skadas på motorcykel, men när barn skadas är risken störst att skadas allvarligt/mycket allvarligt på motorcykel. I övrigt är risknivån för oskyddade barn lika.

13Utkast Andel skadade barn (0-17 år) med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på färdsätt allvarligt skadade barn baserat på barn sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Barn skadas allvarligt i de flesta fall på cykel (ökande) och moped (minskande)

14Utkast Motorcyklisters skadefördelning samt medelrisk att skadas med medicinsk invaliditet ≥1 % givet personskada fördelat på ålder allvarligt skadade baserat på personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Inom åldersgruppen skadas flest allvarligt När man skadas ökar risken för allvarlig skada med åldern

15Utkast Skadade på MC med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på hjälmanvändning personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 De flesta som skadas allvarligt har gjort det trots hjälmanvändning

16Utkast På MC – Medelrisk för medicinsk invaliditet givet personskada fördelat på hjälmanvändning personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Hjälmanvändning minskar risken för allvarlig personskada

17Utkast Skadade på motorcykel med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på olyckstyp 964 allvarligt skadade baserat på personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 De flesta (4 av10) som skadas allvarligt på motorcykel gör det i singelolyckor

18Utkast Skadade på motorcykel med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på olyckstyp 964 allvarligt skadade baserat på personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 De flesta (4 av10) som skadas allvarligt på motorcykel gör det i singelolyckor

19Utkast Skadade på motorcykel per olyckstyp Källor: polisrapporterade olyckor samt 964 allvarligt skadade baserat på personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 De flesta (4 av10) som skadas allvarligt på motorcykel gör det i singelolyckor

20Utkast Skadade på moped med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på olyckstyp personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 De flesta (6 av10) som skadas allvarligt på moped gör det i singelolyckor De flesta som omkommer eller skadas svårt gör det i kollision med andra motorfordon

21Utkast Andel skadade på moped med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på klass personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Klass 1 Klass 2 inkl okänd De flesta som skadas allvarligt på moped gör det på klass 1

22Utkast Andel skadade på moped med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på klass personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 De flesta som skadas allvarligt på moped gör det på klass 1

23Utkast Medelrisk för skadade på moped med medicinsk invaliditet fördelat på klass personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 När man skadas är risken högre att skadas allvarligt på klass 2

24Utkast Skadade mopedister med medicinsk invaliditet ≥1 %fördelat på hjälmanvändning personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 De flesta som skadas allvarligt har gjort det trots hjälmanvändning

25Utkast Medelrisk för skadade mopedister med medicinsk invaliditet fördelat på hjälmanvändning personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Hjälmanvändning minskar risken för allvarlig personskada

26Utkast Skadade mopedister med medicinsk invaliditet ≥1 %fördelat på hjälmanvändning personer sjukvårdsrapporterade i STRADA aug 15 Andelen (80 %) allvarligt skadade som har använt hjälm är relativt konstant över tid

27Utkast Utveckling av antal allvarligt skadade ”oskyddade” fördelat på färdsätt STRADA sjukvård (uppräknat)

28Utkast Utveckling av antal barn (0-17 år) allvarligt skadade ”oskyddade” fördelat på färdsätt STRADA sjukvård (uppräknat)