Perfekt met ha i nederländska Form och betydelse

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sagan om den hungriga vargen
Advertisements

Liten begreppsgenomgång
Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Referat En sammanfattning.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Högtidstal Retorik.
Att berätta sin berättelse
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Igår var Lisa på bio..
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
Luncha och lär! Possessiva pronomen.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
Beskriver vilken funktion orden har i en sats.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
presens, preteritum och futurum
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
att-ord talar om vad någon gör eller vad som händer
Perfekt av svaga verb med haben
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Eller formativt lärande…
Repetition satsdelar Vilka frågor ställs för att få fram p, s, dio, io? p= Vad händer? (bakar) s= Vem/vad + p? (Sara) dio= Vem/vad+p+s (en kaka) io= Till.
” kommer att, Tänker eller ska”?
Presupposition gemensam kunskap som inte behöver påstås eller förklaras förutsatt information - bakgrundsantaganden konventionaliserade bärare av implicit.
Vad är du för typ av person?
Det svenska kulturarvet: spår 1
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Huvudsatser och bisatser
Aktiva och passiva verb
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Hur man uttrycker något på tyska som inte har hänt än
Källkritik.
Källkritik.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
KÄLLKRITIK.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
PERFEKT med svaga verb.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Ordföljd.
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Nationer, ideologier och folkmord genom
SUA – Skriva.
Börja och avsluta med tid
Presens, preteritum, perfekt och futurum Presens beskriver något som sker NU. Om vi ska uttrycka något som relaterar till nu använder vi: Perfekt: För.
SATSLÄRA Huvudsats och bisats Satsdelar. HUVUDSATS OCH BISATS En huvudsats kan stå för sig själv och bilda mening En bisats kan inte stå för sig själv.
Grammatik.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
Något görs eller blir gjort Motsatsen till en aktiv mening…
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Novellanalys.
Verb Verb är ord som berättar vad som händer eller vad någon gör
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Nominativ Ackusativ Dativ
Possessiva pronomen.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Presentationens avskrift:

Perfekt met ha i nederländska Form och betydelse Evie Coussé Mona Arfs

Nederländska holländska tyska flamländska franska

Tid i nederländska nutid förfluten tid framtid yttrande

Förfluten tid i nederländska nutid förfluten tid framtid imperfekt perfekt

Imperfekt / preteritum Form: regelbundna: verbstam + suffix -te eller -de Ex: kus-te hoor-de kyss-te hör-de kiss-ed hear-d küss-te hör-te oregelbundna: verbstam + Ablaut Ex: zingen - zong sjunga - sjöng sing - sang singen - sang Kongruens: ik hoor-de / zong - wij hoor-den /zongen

Perfekt Sammansatt form: - hjälpverb hebben ‘ha’ eller zijn ‘vara’ - supinum / perfekt av huvudverbet regelbundna: ge + verbstam + t/d Ex: Ik heb ge-kus-t ge-hoor-d oregelbundna: ge + verbst#m + en Ex: Wij hebben ge-zong-en

Första frågan Vad betyder det att nederländska har två sätt att uttrycka förfluten tid? Humboldts princip: 1 form - 1 betydelse Het regende gisteren. Het heeft gisteren geregend. Olika betydelse?

Hur hänvisar man till förfluten tid? Reichenbach: S: moment of speech E: moment of event R: point of reference E S nutid förfluten tid framtid

R E S nutid förfluten tid framtid

Imperfekt Används för att berätta om förfluten tid utifrån ett berättarperspektiv i förfluten tid, t.ex. i en berättelse: Ex. Ik fietste vroeger veel. Het was toen veel rustiger op de wegen. R E S nutid förfluten tid framtid

R E S nutid förfluten tid framtid

Perfekt Används för att berätta om förfluten tid utifrån nutidens perspektiv, t.ex. för att påpeka ett resultat: Ex. Ik heb vroeger veel gefietst. Daarom heb ik nu zo’n goede conditie. R E S nutid förfluten tid framtid

Svar på första frågan Vad betyder det att nederländska har två sätt att uttrycka förfluten tid? Imperfekt och perfekt har olika funktion genom att de uttrycker förfluten tid utifrån olika tidsperspektiv: • Imperfekt: referenspunkten ligger i förfluten tid • Perfekt: referenspunkten ligger i nutiden Denna betydelsenyansering bekräftar Humboldts princip: 1 form - 1 betydelse

Andra frågan Varför uttrycker imperfekt och perfekt förfluten tid på olika sätt? Det är en historisk fråga! Imperfekt är en gammal verbform  ursprunget ligger i språkens förhistoria Perfekt är en relativt ny verbform  vi kan följa dess historia

Perfekts ursprung OBS: här presenteras endast perfekt met ha Exempel: (1) Peter heeft een prachtig huis gebouwd. ‘Peter har ett vackert hus byggt’ (2) Peter heeft het haar kort geknipt. ‘Peter har håret kortklippt.’

Perfekts ursprung OBS: här presenteras endast perfekt met ha Exempel: (1) Peter heeft een prachtig huis gebouwd. ‘Peter har ett vackert hus byggt’ (2) Peter heeft het haar kortgeknipt. ‘Peter har håret kortklippt.’

Perfekt particip vs. supinum På nederländska finns ingen formskillnad mellan perfekt particip och supinum. Exempel: (1) Peter heeft het haar kortgeknipt.  ‘Peter har håret kortklippt.’ = perfekt particip ‘Peter har klippt håret kort .’ = supinum

Det finita verbet hebben Hebben har en possessiv betydelse ‘äga’. Exempel: (1) Peter heeft een prachtig huis. ‘Peter har (= äger) ett vackert hus.’ (2) Peter heeft kort haar. ‘Peter har (= äger) kort hår.’

Perfekt particip Perfekt participet beskriver det tillstånd som objektet befinner sig i. Resultativ betydelse: fokus ligger på resultatet i nutid av den handling som utfördes i förfluten tid.  referens till nutid och förfluten tid!

(2) Het haar is kort geknipt. Exempel: (1) Het huis is gebouwd. ‘Huset är byggt.’ (2) Het haar is kort geknipt. ‘Håret är kortklippt.’

Övergripande betydelse När vi slår samman tolkningen av det possessiva hebben och det resultativa perfekt participet, så får vi: (1) Peter heeft een prachtig huis gebouwd. ‘Peter har ett vackert hus som är byggt’ (2) Peter heeft het haar kort geknipt. ‘Peter har hår som är kortklippt.’

Subjektets roll Subjektet äger ackusativobjektet. Subjektet behöver inte vara den som har utfört handlingen som perfekt participet anger. (1) Peter heeft het haar kort geknipt. Peter har kortklippt hår Det var Peter / frisören / någon annan som klippte håret kort

(1) Peter heeft een prachtig huis gebouwd. Men, det är ofta möjligt att subjektet har utfört handlingen som perfekt participet anger! (1) Peter heeft een prachtig huis gebouwd. ‘Peter har ett vackert hus som är byggt (av Peter).’ (2) Peter heeft het haar kort geknipt. ‘Peter har hår som är kortklippt (av Peter).’

En ny perfektbetydelse (1) Peter heeft een prachtig huis gebouwd. ‘Peter har ett vackert hus som är byggt av Peter’  ‘Peter har byggt ett vackert hus’ = perfekt (2) Peter heeft het haar kort geknipt. ‘Peter har hår som är kortklippt av Peter’  ‘Peter har klippt kort håret’ = perfekt Fokus ligger inte längre på ett visst tillstånd till följd av en handling i det förflutna, utan på själva handlingen i förfluten tid.

Svar på andra frågan Varför hänvisar perfekt i nederländska till förfluten tid med utgångspunkt i nutid? • Ursprungligen var perfekt en konstruktion som huvudsakligen hänvisade till nutiden  ett subjekt äger ett ackusativobjekt som befinner sig i ett viss tillstånd som följd av en handling i förfluten tid. • Om subjektet dessutom kunde betraktas som den som utfört handlingen i förfluten tid  perfekttolkning med fokus på själva handlingen i förfluten tid

Modern perfekt Perfekt är inte längre begränsad till kontexter där endast en possessiv betydelse är möjlig. (1) Peter heeft een prachtig huis gebouwd. ‘Peter har byggt ett vackert hus.’ (2) Ik heb vroeger veel gefietst. ‘Jag har cyklat (cyklade) mycket förr i tiden.’ (3) Het heeft vannacht geregend. ‘Det har regnat i natt.’

Relevansen för nutiden På nederländska är relevansen av handlingen i det förflutna relativt svag. Handlingen får vara avslutad: (1) Ik heb vroeger veel gefietst. Daarom heb ik nu zo’n goede conditie. ‘Jag (har cyklat) cyklade mycket förr i tiden. Därför har jag nu så bra kondition.’

Tack för uppmärksamheten! Bedankt voor jullie aandacht!