AU Digital samverkan LO Information

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Kvalitativ analys - Analysprocess
Nyttorealisering på 10 min
Checklista för jurister
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
NI och V-TIM 2 V-TIMs anpassning till NI
Vägledning för webbutveckling
Varför byta till RH 2000? RH 2000 har en väsentligt högre noggrannhet och kvalitet än föregångarna RH 70 och RH 00, vars primära syfte var den småskaliga.
Digital samverkan illustrerad genom tillämpning i en sammanhållen detaljplane- och fastighetsbildningsprocess Vi kommer från SPF som är ett samarbetsprogram.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
AU Digital samverkan LO Process
Tjänster.
Planering.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Koncept för Digital samverkan
STANLI Metadata 2005/02/17 Nationellt arbete om Metadata Vilka problem kan vi lösa?
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Sveriges kommuner och Lantmäteriet i tajtare samverkan Svensk geoprocess bidrar till effektivare informationsförsörjning med enhetliga geodata.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Att få rätt saker att hända
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Introduktionskurs för användare Del 1
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Dataföreningen i Sverige
Trender inom statsförvaltningen
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Delaktighet.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Nya föreskrifter och allmänna råd
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Sammansatta bastjänster för enklare informationsförsörjning
G2. Arkitektur som håller ordning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Nöjdare kunder med tydliga servicenivåer Therese Bülow BiTA Service Management AB Callcenter i fokus, Stockholm qpril 2012.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
EgenskaperTänkt innehåll IdentifierareUnik identifierare för informationsutbytesobjektet (ska om möjligt vara en URI (Uniform Resource Identifier).
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Informationsförsörjning IED Industriutsläppsdirektivet (IED) och flera andra EU direktiv medför: Ökade krav på rapportering Ökade krav på information till.
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Vad krävs för att forskningsdata ska kunna hittas och användas?
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Guide till processer Vård och omsorg HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Material för socialtjänsten
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Den här presentationen innehåller:
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

AU Digital samverkan LO Information 2014-05-20

Spårbarhet emellan Federationens komponenter Utrycks som tjänster Info.utb.katalog Tjänstekatalog Info.beskrivning Tjänstebeskrivning xxxxxx Tjänstebeskrivning Tjänstebeskrivning xxxxxx xxxxx Info./Dataschema-mappning xxxxx

Informationsutbyten vid Samverkansprocess: Hur processbeskrivning, informationsutbytesbeskrivning och tjänstebeskrivning hänger samman Informations-utbytes-katalog Ovanstående bildvisar hur samverkande processer återanvänder information och hur det hänger samman med kundens livshändelse. Kundens behov och livshändelser skapar processer som utbyter information. Bilden visar hur Process, Information och Tjänster hänger samman med varandra. Det som vid utbytet utbyts benämns som ”Verksamhetsobjekt” och verksamhetsobjektet ställer krav på ”Informationsutbytesobjektet”, d.v.s. hur för utbytet aktuella begrepp ska tolkas, hur de förhåller sig till varandra (begreppsmodellen), vilka informationsutbytesobjekt som de utgör/ingår i för det aktuella utbytet samt vilka attribut som informationsutbytesobjekten består av i det aktuella utbytet och hur de förhåller sig till varandra (informationsutbytesmodellen). Hur metadatat ska se ut för dessa delar samt vilken/vilka tjänster som informationen går att återfinna i, samt länkar till Tjänstekatalogen 2.0 på attributnivå. Utbytet av information sker med hjälp av den realiseranade ”Tjänsten”.

Informationsutbyten vid Samverkansprocess Begrepps- och informationsägare kan ha tagit fram generella begrepps- och informationsmodeller för sina respektive områden som ska återanvändas i det specifika informationsutbytet. Dessa ska finnas publicerade i en gemensam Informationsutbyteskatalog. Om informationsutbytet sker i samverkansprocesser där båda parter deltar i en utvecklingsinsats skapas först beskrivningar av samverkansprocessen och därifrån skapas ett verksamhetsobjekt som översiktligt beskriver vilket informationsbehov som finns mellan processerna. Utifrån detta skapas begrepps- och informationsutbytesmodeller som beskriver de begrepp, informationsutbytesobjekt och attribut som ska ingå i informationsutbytet. I bästa fall finns redan de informationsutbytesobjekt och dess attribut som ska utbytas beskrivna och beskrivningarna kan återanvändas från informationsutbyteskatalogen. För att själva informationsutbytet ska kunna ske utvecklas en eller flera tjänster. Informationsutbytesmodellen ställer krav på innehållet i tjänsterna.

Informationsutbyten som ligger i fokus för digital samverkan Informationsutbyteskatalogen är till för att utgöra en samlingsplats för begrepps- och informationsutbytesmodeller, informationsutbytesobjekt, attribut osv. Informationsutbyteskatalogen kan komma att innehålla verksamhetsöverskridande samverkansprocessers begrepps- och informationsutbytesmodeller, informationsutbytesobjekt, attribut osv. Men även begrepps- och informationsutbytes”komponenter” för enskilda processer myndighet -myndighet, myndighet -privatperson, eller myndighet -företag emellan. Informationsutbyteskatalogen kan komma att innehålla bland annat begreppsmodeller, vilka regelverk som är kopplade till ingående begrepp, begreppskatalog, begreppsägare, informationsutbytesmodeller, klickbara attribut, uppgifter om tillgängliga bas- och e-tjänster som aktuell informationsmängd ingår i och länkar till dessa i Tjänstekatalogen 2.0*. I Tjänstekatalogen 2.0 kommer i tjänstebeskrivningarna bland annat kopplingen till informationsutbyteskatalogens informationsmängder finnas. Informationen kommer i tjänstekatalogen göras klickbart åtkomliga till informationsutbyteskatalogen. I de samverkansprocesser som finns eller kommer skapas så kommer aktuella informationsutbyten och dess tjänster finnas åtkomliga från båda håll i Informationsutbyteskatalogen och i Tjänstekatalogen 2.0. * - Den prototyp** som idag finns framtagen genom det arbete arbetsgruppen GU gjort med katalog och guide. Där har man tänkt sig en länkning mellan tjänst och information ända ner på attributsnivå. De har inte idag kopplat (länkat) till tjänstekatalogen eftersom våra myndigheter inte är tillräckligt duktiga på att uppdatera den… Det var dock ag GUs ursprungliga plan. Tanken är att det från attributen ska länkas till där tjänsten beskrivs, och i den bästa av världar blir det till en viss tjänst i tjänstekatalogen. Nu har ag GU fått skriva in viss egen information och länka till myndigheternas hemsidor där de beskriver sina tjänster.   - Länkningen från andra hållet är inte prototypad. Dvs. att tjänstekatalogen länkar till ingående attribut som är tjänstens informationsinnehåll. ** Prototyp för informationsutbyteskatalog https://uppgiftskrav.bolagsverket.se/gu/ Dokumentet LO_I-1 Koncept för information.docx : https://service.projectplace.com/pp/pp.cgi/0/969877211 har varit ut på synpunktsrunda. Informationsutbyteskatalogen är till för att utgöra en samlingsplats för begrepps- och informationsutbyteskomponenter för samverkansprocesser eller enskilda processer emellan myndighet -myndighet, myndighet -privatperson, eller myndighet -företag.

Informationsutbyteskatalogen skapar förståelse kan komma att innehålla begrepps- och informationsutbyteskomponenter för verksamhetsöverskridande samverkansprocessers. kan komma att innehålla begrepps- och informationsutbyteskomponenter för enskilda processer myndighet -myndighet, myndighet -privatperson, myndighet -företag emellan. Informationsutbyteskatalogen kan komma att innehålla bland annat begreppsmodeller, vilka regelverk som är kopplade till ingående begrepp, begreppskatalog, begreppsägare, informationsutbytesmodeller, klickbara attribut, uppgifter om tillgängliga bas- och e-tjänster som aktuell informationsmängd ingår i och länkar till dessa i Tjänstekatalogen 2.0*.

Informationsutbyteskatalogen I Informationsutbyteskatalogen kan de tillgängliga tjänster, som aktuell informationsmängd ingår i, synliggöras via länkar till Tjänstekatalogen 2.0* I Tjänstekatalogen 2.0 kommer i tjänstebeskrivningarna bland annat kopplingen till informationsutbyteskatalogens informationsmängder finnas. Informationen kommer i tjänstekatalogen göras klickbart åtkomliga till informationsutbyteskatalogen. I de samverkansprocesser som finns eller kommer skapas så kommer aktuella informationsutbyten och dess tjänster finnas åtkomliga från båda håll i Informationsutbyteskatalogen och i Tjänstekatalogen 2.0. * - Den prototyp** som idag finns framtagen genom det arbete arbetsgruppen GU gjort med katalog och guide. Där har man tänkt sig en länkning mellan tjänst och information ända ner på attributsnivå. De har inte idag kopplat (länkat) till tjänstekatalogen eftersom våra myndigheter inte är tillräckligt duktiga på att uppdatera den… Det var dock ag GUs ursprungliga plan. Tanken är att det från attributen ska länkas till där tjänsten beskrivs, och i den bästa av världar blir det till en viss tjänst i tjänstekatalogen. Nu har ag GU fått skriva in viss egen information och länka till myndigheternas hemsidor där de beskriver sina tjänster. - Länkningen från andra hållet är inte prototypad. Dvs. att tjänstekatalogen länkar till ingående attribut som är tjänstens informationsinnehåll. ** Prototyp för informationsutbyteskatalog https://uppgiftskrav.bolagsverket.se/gu/ Dokumentet LO_I-1 Koncept för information.docx : https://service.projectplace.com/pp/pp.cgi/0/969877211 har varit ut på synpunktsrunda.

Den möjliggör återanvändande av information för Samverkansprocesser och säkrar kundvärden utgående från livssituation Livssituation livshändelse 1 livshändelse 2 livshändelse 3 livshändelse 4 agera Namn på livssituation Processkatalog kund-värde Info Aktör A Aktör B Aktör C Info Tjänstekatalog Informationsutbytes-katalog Informationsutbyten kan uppkomma i olika situationer och vara olika komplicerade. Det viktiga i ett informationsutbyte är att de som ska utbyta information förstår vilken information som ska lämnas och tas emot. Annars finns risk för missförstånd som kan leda till felaktiga myndighetsbeslut, dyrbara kompletteringar, som innebär förseningar och kostnader för både den som lämnar information och den som hämtar in information. För informationsutbyte mellan två eller flera myndigheter som ingår i digital samverkan krävs därför ett beskrivnings- och modelleringsarbete för att säkerställa effektiv informationshantering.   Begreppen som ingår i ett informationsutbyte behöver beskrivas och modelleras i en gemensam begreppsmodell. Begreppsmodellen förklarar innebörden av våra begrepp som används för att kommunicera om den verksamhet som bedrivs. Begreppsmodellen används för att förtydliga vad vi menar med olika begrepp och hur de relaterar till varandra. Begreppen beskrivs också textuellt enligt överenskomna metadata, se mer i avsnitt 3.1.1 i dokumentet LO_I-1 Koncept för information.docx : https://service.projectplace.com/pp/pp.cgi/0/969877211 . Den information vi vill hantera i informationsutbyte med andra aktörer beskrivs i en informationsutbytesmodell. Den utgår från gemensam begreppsmodell. Informationsutbytesmodellen är en informationsmodell som beskriver information som utbyts i ett visst utbyte via en tjänst. Även informationsutbytesobjekten och dess attribut beskrivs enligt överenskomna metadata Metadata betyder rent språkligt data om data eller information om data (Wikipedia). Metadata beskriver sammanhang, innehåll och struktur samt hanteringen över tid. I detta fall är metadata beskrivande data om ett visst begrepp, informationsutbytesobjekt, attribut. Digital samverkan förutsätter att fler centrala roller samverkar vid informationsutbyten: Konsumenten, som har behov av informationen och använder den i den egna verksamheten Producenten, som tillhandahåller informationen och ansvarar för dess kvalitet. Producenten har ett informationsansvar för den information som den tillhandahåller som bland annat innebär att beskriva den information som ska utbytas i samverkan med konsumenten. Producenten är ansvarig för att informationsutbytesmodellen och informationsbeskrivningarna tas fram och hålls aktuella. Producenten är ansvarig för att informationsutbytesmodellen och informationsbeskrivningarna tas fram i samverkan med konsument/er, samt för att hålla dessa modeller och beskrivningar aktuella. Begreppsägaren, som ansvarar för definitioner av begreppen i en sektor eller ett verksamhetsområde enligt överenskommen stadsplan. Begreppssägaren kan vara densamma som informationsägaren och vara producent. Informationsägaren, som ansvarar för information i en sektor eller ett verksamhetsområde enligt en överenskommen stadsplan. Informationsägaren kan vara densamma som begreppsägaren och vara producent. Begrepps- och informationsägare kan ha tagit fram generella begrepps- och informationsmodeller för sina respektive områden som ska återanvändas i det specifika informationsutbytet. Dessa ska finnas publicerade i en gemensam informationsutbyteskatalog. Om informationsutbytet sker i samverkansprocesser där båda parter deltar i en utvecklingsinsats skapas först beskrivningar av samverkansprocessen och därifrån skapas ett verksamhetsobjekt som översiktligt beskriver vilket informationsbehov som finns mellan processerna, se Figur 3. Utifrån detta skapas begrepps- och informationsutbytesmodeller som beskriver de begrepp, informationsutbytesobjekt och attribut som ska ingå i informationsutbytet. I bästa fall finns redan de informationsutbytesobjekt och dess attribut som ska utbytas beskrivna och beskrivningarna kan återanvändas från informationsutbyteskatalogen. För att själva informationsutbytet ska kunna ske utvecklas en eller flera tjänster. Informationsutbytesmodellen ställer krav på innehållet i tjänsterna, se nästa bild Kundens behov och livshändelser skapar processer som utbyter information. Bilden visar hur samverkande processer återanvänder information och hur det hänger samman med kundens livshändelse.

Begreppen beskrivs också textuellt enligt överenskomna metadata. Möjliggör återanvändande av information för Samverkansprocesser och säkrar kundvärden utgående från livssituation Informationsutbyten kan uppkomma i olika situationer och vara olika komplicerade. Det viktiga i ett informationsutbyte är att de som ska utbyta information förstår vilken information som ska lämnas och tas emot. Annars finns risk för missförstånd som kan leda till felaktiga myndighetsbeslut, dyrbara kompletteringar, som innebär förseningar och kostnader för både den som lämnar information och den som hämtar in information. För informationsutbyte mellan två eller flera myndigheter som ingår i digital samverkan krävs därför ett beskrivnings- och modelleringsarbete för att säkerställa effektiv informationshantering. Begreppen som ingår i ett informationsutbyte behöver beskrivas och modelleras i en gemensam begreppsmodell. Begreppsmodellen förklarar innebörden av våra begrepp som används för att kommunicera om den verksamhet som bedrivs. Begreppsmodellen används för att förtydliga vad vi menar med olika begrepp och hur de relaterar till varandra. Begreppen beskrivs också textuellt enligt överenskomna metadata.

Möjliggör återanvändande av information för Samverkansprocesser och säkrar kundvärden utgående från livssituation Den information vi vill hantera i informationsutbyte med andra aktörer beskrivs i en informationsutbytesmodell. Den utgår från gemensam begreppsmodell. Informationsutbytesmodellen är en informationsmodell som beskriver information som utbyts i ett visst utbyte via en tjänst. Även informationsutbytesobjekten och dess attribut beskrivs enligt överenskomna metadata. Metadata betyder rent språkligt data om data eller information om data (Wikipedia). Metadata beskriver sammanhang, innehåll och struktur samt hanteringen över tid. I detta fall är metadata beskrivande data om ett visst begrepp, informationsutbytesobjekt, attribut. Informationsutbyteskatalogen behövs som en samlingsplats för dessa begrepps- och informationsutbytesmodeller m.m. för att skapa förståelse, enklare tillgänglighet och möjliggöra återbruk, underlätta framtagning av tjänster

Möjliggör återanvändande av information för Samverkansprocesser och säkrar kundvärden utgående från livssituation Digital samverkan förutsätter att fler centrala roller samverkar vid informationsutbyten: Konsumenten, som har behov av informationen och använder den i den egna verksamheten Producenten, som tillhandahåller informationen och ansvarar för dess kvalitet. Producenten har ett informationsansvar för den information som den tillhandahåller som bland annat innebär att beskriva den information som ska utbytas i samverkan med konsumenten. Producenten är ansvarig för att informationsutbytesmodellen och informationsbeskrivningarna tas fram och hålls aktuella. Producenten är ansvarig för att informationsutbytesmodellen och informationsbeskrivningarna tas fram i samverkan med konsument/er, samt för att hålla dessa modeller och beskrivningar aktuella. Begreppsägaren, som ansvarar för definitioner av begreppen i en sektor eller ett verksamhetsområde enligt överenskommen stadsplan. Begreppssägaren kan vara densamma som informationsägaren och vara producent. Informationsägaren, som ansvarar för information i en sektor eller ett verksamhetsområde enligt en överenskommen stadsplan. Informationsägaren kan vara densamma som begreppsägaren och vara producent.

Informationssamverkan utan samverkande processer Det finns också situationer där informationsutbytet inte sker mellan samverkansprocesser utan inom en myndighets process gentemot en kund. I figuren visas ett sådant exempel av informationssamverkan som innebär informationsutbyte. Även i detta fall är det viktigt att alla parter förstår vilken information som ska utbytas och även då behövs begrepps- och informationsutbytesmodellen. Och även då behöver dessa tillgängliggöras i informationsutbyteskatalogen. Info Info Info Info Info Det finns också situationer där informationsutbytet inte sker mellan samverkansprocesser utan inom en myndighets process gentemot en kund. I figuren visas ett sådant exempel av informationssamverkan som innebär informationsutbyte. Även i detta fall är det viktigt att alla parter förstår vilken information som ska utbytas och även då behövs informationsutbytesmodellen.

Informationsutbyteskatalogen - Prototyp https://uppgiftskrav.bolagsverket.se/gu/