Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan
Större skillnader inom kommunerna än mellan dem… Bakgrundsfaktorer påverkar resultaten …men skolan kan göra skillnad! Vad kännetecknar framgångsrika skolor? Vad kan kommunen göra?
Var skapas kvalitet? Vem har ansvar? Hur synliggörs ansvaret?
Hur skapas processkvalitet i skolans värld? Mötet mellan pedagog - elev Rektors pedagogiska ledarskap Huvudmannens stöd för ett strategiskt ledarskap på rektorsnivå
Hur skapas processkvalitet i skolans värld? Ämnesdidaktisk kompetens + ledarskap omsorg/engagemang feedback omprövar/anpassar Lärarkompetens, tidsanvändning och elevsammansättning optimeras utifrån varje elevs behov Handlingsfrihet i strategisk arbetsledning, utveckla skolans mål. Säkerställa att rektorer har tid och kapacitet för att utvärdera lärarinsatser
Nyttan med en nyckeltalsgrupp?
Jämföra hur väl kommunerna jämnar ut de inomkommunala skillnaderna uttryckta i elevresultat Hålla koll på resurser/verksamhetsinsatser Ge varandra löpande stöd i arbetet med att fullfölja huvudmannens ansvar gentemot rektorer: Producera nyckeltal och verksamhetsdata, viktiga för lokal analys, under verksamhetsåret och inför kvalitetsredovisningar Bidra med jämförande reflektioner som kan underlätta lokal förståelse av verksamhetsdata