Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Folkhögskolan i ett nordiskt perspektiv Enhet och skillnader.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Projekt Introduktion Södertörn under 2009, medel från lst 1.5 mkr
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Södertörns nyckeltal 2008 kultur och fritid
Upphandling och uppföljning
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Funktionshinderområdet
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Statistik från GSL efter avslutad intagning och återrapportering i september Intagna elever i Stockholms län.
Södertörnsnyckeltal 2008 – finansiella nyckeltal Agenda 09.10Traditionell analys 09.20Exempel Södertälje 09.30Frågor/synpunkter Jan Lorichs,
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
1 SYFTE : ”För kommunernas politiska ledningar ge en översiktlig bild av dels service- och kostnadsförhållanden jämfört med övriga Södertörnskommuner,
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
1 Lagförslag om kompetenskrav inom IFO – håller vi måttet?
Trygg och säker i hemmet
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Måluppfyllelse Åtgärder Lärande i förskola och förskoleklass
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
ELEVER I SKOLAN = ELIS
1 Äldreomsorg - årets rapport Kvalitetsnyckeltal och ekonomiska nyckeltal Bilaga med jämförelser
Södertörns Nyckeltal 2008 LSS – gruppbostäder LSS – daglig verksamhet LASS – personlig assistans, benchmarking.
Introduktion Södertörn Huddinge, Botkyrka, Södertälje, Salem, Nynäshamn, Tyresö, Haninge, Värmdö och Arbetsförmedlingen AMO 3 Vision Nyanlända bidrar med.
Nämndplan 2015.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
NYANLÄNDA BJÄREHOVSKOLAN. VÄRLDEN HAR FLYTTAT IN HOS OSS I BJÄRRED. Det faktum som vi idag står inför med stora flyktingströmmar går inte längre att blunda.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Presentation av tjänst
Gång- och cykelvägnät Samarbete
Rätten till kunskap En granskning av hur skolan kan lyfta alla elever
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Presentationens avskrift:

Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan

Större skillnader inom kommunerna än mellan dem… Bakgrundsfaktorer påverkar resultaten …men skolan kan göra skillnad! Vad kännetecknar framgångsrika skolor? Vad kan kommunen göra?

Var skapas kvalitet? Vem har ansvar? Hur synliggörs ansvaret?

Hur skapas processkvalitet i skolans värld? Mötet mellan pedagog - elev Rektors pedagogiska ledarskap Huvudmannens stöd för ett strategiskt ledarskap på rektorsnivå

Hur skapas processkvalitet i skolans värld? Ämnesdidaktisk kompetens + ledarskap omsorg/engagemang feedback omprövar/anpassar Lärarkompetens, tidsanvändning och elevsammansättning optimeras utifrån varje elevs behov Handlingsfrihet i strategisk arbetsledning, utveckla skolans mål. Säkerställa att rektorer har tid och kapacitet för att utvärdera lärarinsatser

Nyttan med en nyckeltalsgrupp?

Jämföra hur väl kommunerna jämnar ut de inomkommunala skillnaderna uttryckta i elevresultat Hålla koll på resurser/verksamhetsinsatser Ge varandra löpande stöd i arbetet med att fullfölja huvudmannens ansvar gentemot rektorer: Producera nyckeltal och verksamhetsdata, viktiga för lokal analys, under verksamhetsåret och inför kvalitetsredovisningar Bidra med jämförande reflektioner som kan underlätta lokal förståelse av verksamhetsdata