Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FinElib-dag 1+1= NOVIA - två kulturer går samman Ulrika Wikström bibliotekschef i Yrkeshögskolan Sydväst.
Advertisements

Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Mer ungdomar med! Finlands Röda Kors Rekrytering av unga frivilliga Mer ungdomar med!
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Statskunskap Ämnespresentation för nya studerande Catharina Groop
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Rektor Malmö Borgarskola
Joint Master of Leadership in LIS - läget 9/08 Evighetsprojektet Nordisk magister i biblioteksledarskap Gunilla Widén-Wulff Informationsförvaltning / ÅA.
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
Hannu Aalto LG06.  Grundat 1997  Ca 900 medlemmar  Uppgifter dikteras av yrkeshögskolelagen  Begränsad autonomi  Lagstadgade uppgifter:  Studerandes.
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
Aalto-universitetet! Välkommen till. Där vetenskap och konst möter teknik och ekonomi.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Europeiska regionalfonden Medborgarbudget. Varför medborgarbudget? För att öka medborgarnas möjlighet till inflytande över budget och resurser Vilka har.
Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Det nationella digitala biblioteket
Språkkunnig och sakkunnig svenskspråkiga studenters språkkunskaper Jenny Sylvin Gränser förr och nu
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Delaktighet.
Erasmus+ Erasmus+ är EUs nya program för utbildning, ungdom och sport. Programmet startar 2014 och är en fortsättning på ett par olika program; Programmet.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
ABI Studieinfo.fi Främmande språk, konsthögskolan Övr. yrkeshögskolor och universitet 6 ansökningsönskemål i prioritetsordning.
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
UMEÅ UNIVERSITET ~ SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET I UMEÅ ~ VASA UNIVERSITET ~ ÅBO AKADEMI I VASA ~ SVENSKA HANDELSHÖGSKOLAN I VASA ~ VASA YRKESHÖGSKOLA.
Lapplands lärcentra Vuxenutbildning Yrkeshögskola Högskola
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Vårträff för svensklärare den 7-8 maj Min bakgrund & erfarenheter Om vuxenutbildningen i Sverige Kommunal vuxenutbildning Eftergymnasial.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Göteborg Inger Riesenfeld-Örn
Studier på lika villkor vid Yrkeshögskolan Novia Tillgänglighetsprojekt åren Utveckla rutiner – ett Best Practice system, för att.
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Kårens rådgivning och service för studenterna Socialpolitisk sekreterare med utrikesärenden Monika Antikainen och högskolepolitisk sekreterare Heidi Hietala.
Mariehamn, Åland 13 – 17 okt. Nordplusnätverket Eko-Tek Nord.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Inte se skogen för alla träd Skogsindustrin är anknuten till allt i vardagen Årligen delas det ut ca studentbetyg Helsingfors skolor behöver årligen.
Nordiskt möte 5-6 okt 2004Jan Hagerlid E-publicering inom högskolan - Sverige.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Skolutveckling genom aktionsforskning
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Resursstyrning i högskolans grundutbildning . RiR 2009:25
Kortsiktig /Långsiktig effekt
De finlandssvenska förbundens roll i medborgarsamhället
Autonomi och Ansvar Carl Hult Sjöfartshögskolan i Kalmar
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Linköpings universitets Studentundersökning
Enhetens utvecklingsutvärdering
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter och nytta Åbo Akademi, Umeå universitet och yrkeshögskolan Arcada

Åbo Akademi •Åbo Akademi är ett svenskspråkigt, mångvetenskapligt universitet bestående av sju fakulteter •Universitetet har två huvudcampus, Åbo och Vasa, men har utlokaliserad verksamhet på många håll inom svenskfinland (t.ex. Jakobstad, Helsingfors, Ekenäs) •Åbo Akademi har huvudansvaret för att det finns svenskspråkig, högskoleutbildad arbetskraft i Finland •Därtill har Åbo Akademi ett kulturbärande ansvar för vetenskapen på svenska i Finland

Basfakta Arcada •Yrkeshögskola •Personal 160 •Studerande •Mångvetenskapl. •En studerandekår (frivillig) Umeå universitet •Universitet •Personal •Studerande •Mångvetenskapl. •Tre studentkårer (oblig.) Åbo Akademi •Universitet •Personal •Studerande •Mångvetenskapl. •En studentkår (obligatorisk)

Varför blev ÅA intresserade? •Ansvar och initiativ, projekt om studentens roll inom ÅA •Aktiv samhällsaktör, projekt via regeringsprogrammet •Är det skillnad på univ. och yrkeshögskola? •Vad gör man i Sverige? •RUH-finansiering för benchmarkingprojekt

•Målsättning Att få en bild av –studerandenas kunskaper om sin roll i högskolan –studentkårernas vardag i olika system •Upplägg Jämförelse av –högskolornas/studentkårernas nationella, juridiska ramverk –studerandenas roll i högskolornas verksamhetsmodell –studenttraditionen i beslutsfattandet –intervjuenkäter med ”vanliga” studerande

Processen Målsättningen inriktades på tre olika fokusområden –Information –Påverkan –Kvalitet  Insamling och jämförelse av centrala dokument  Förberedda platsbesök  Gemensamt formulär för insamling av studerandenas åsikter

Utmaningar •En finländsk projektplan som inkluderade en rikssvensk partner •Snabb tidtabell med nerbantad budget •Begränsad planering: Svenska på tre sätt –Resulterade i olika tolkning av målsättningen •Tekniska utmaningar –Samtal via videokonferens –Blackboard

Aktiv studentmedverkan •Studentrepresentanter med i planeringen, på alla möten och i bearbetningen av rapporten •Studerandena genomförde intervjuerna –UmU: Studentkåren, utan ersättning –Arcada: Studerande från en kurs i forskningsmetodik –ÅA: Frivilliga, fick en liten ersättning

Enkätens utfall •Individualismen regerar •Studerandena överlåter påverkan i universitetsfrågor åt studentkåren •Kopplingen mellan kvalitetsarbete och vardaglig utveckling saknas •Lärarens återkoppling på feedback

Slutsatser •Frivillighet dödar studentmedverkan –Resurserna går till medlemsvärvning –Individinriktad service dominerar •Lagstiftningen i Sverige stöder studentmedverkan vilket syns i ett aktivare deltagande •Studenttraditionen i beslutsfattandet –Studentkåren har en etablerad roll i universitetena

ÅA-utveckling efter projektet •Studerandenas utvecklingsgrupp –Enkäter om studiemiljön –Projekt om undervisningsmetoder och studentaktivitet •Förbättrad information –Guider och broschyrer –Informationsmöten riktade till studerande –Kvalitetsarbetet ingår som en punkt i kursen i studiefärdigheter •En studentpolicy är under arbete

Benchmarking som metod •Olika barn leka bäst •Engagemang och tidsplanering •Tydlig och gemensam målsättning •Ekonomi •Prata samma språk

Rapporten hittas på webbadressen