TEM® 2011 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Vidareutveckling av gränsregional statistik i Norden Nordiskt statistikermöte – Köpenhamn 2010 Carl-Gunnar Hanaeus, Statistiska centralbyrån
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Konjunkturen i Stockholm 2011 kv 4 Stockholmsregionen Stockholms län Stockholms stad Gävleborgs län Södermanlands län Uppsala län Västmanlands län Örebro.
Siffror om jämställdhet
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
Konjunkturen i Stockholm 2011 kv 2 Stockholmsregionen Stockholms län Stockholms stad Gävleborgs län Södermanlands län Uppsala län Västmanlands län Örebro.
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Världens största näring
Skärgårdshamnar som nav för tillväxt i Blekinge. Projektstart Projektslut Projektansökan ur ”Regionalt Struktursfondprogram för stärkt.
Oktober 2011 Arbetsmarknadsläget.
Hållbara, attraktiva, kreativa miljöer för
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Årsbokslut för svensk turism 2013
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Enkel turismkunskap.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Ekonomirapporten. April 2014
Rådgivar- och Ordförandekonferens 18 – 20 maj LondonSt Giles/ St James´Court Ca 140 rådgivare, ordföranden och samarbetspartners.
TURIST De har rest hemifrån
Byggmaterialindustrierna i siffror 144 miljarder kronor i omsättning företag medarbetare Drygt 30 branscher Viktig näring för Sverige Sysselsätter.
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv September 2015.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Konjunkturen i Örebro län Konjunkturläget kv December 2015.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Marknadsundersökning Besökande Tyskar sommaren 2015 Swedish Gotland.
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv Mars 2016.
Konjunkturen i Västmanlands län Konjunkturläget kv December 2015.
BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,
Konjunkturen i Västmanlands län kv Mars 2017
Konjunkturen i Västmanlands län Konjunkturläget kv Mars 2016
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Konjunkturen i Södermanlands län kv Mars 2017
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv December 2015
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Örebro län kv Mars 2017
Konjunkturen i Örebro län kv December 2016
Konjunkturen i Dalarnas län kv December 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Konjunkturen i Dalarnas län kv Mars 2017
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
Konjunkturen i Södermanlands län kv December 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Gävleborgs län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv December 2015
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Stockholm KV3 2014
Presentationens avskrift:

TEM® 2011 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Ljungby kommun inklusive åren 2006-2010

DEFINITION AV TURISM En person som besöker ett område för övernattning eller dagbesök utanför ordinarie bostadsort för såväl fritid som arbete. Undantag: Ordinarie skolgång, militärtjänstgöring, arbetspendling, sjukhus- och fängelsevistelse

TEM® TuristEkonomisk Modell Ägs av RESURS och används av mer än 250 kommuner och regioner i Sverige samt vid mätningar av ett fler- tal små och stora evenemang

TEM® TuristEkonomisk Modell VARFÖR? Ta fram underlag i form av fakta rörande kommunens/ regionens faktiska målgrupper i området. Hur mycket spenderar besökarna på respektive näringsgren? Med en statistiksammanställning i en turistekonomisk modell får man ekonomiska beräkningar och får reda på effekten av turismen på den egna orten. Källa: ”Handbok” för turistbyråer, framtagen av referensgruppen för turistbyråer vid FörTur

TEM® TuristEkonomisk Modell REDOVISAR: Inresande turism Exklusive utresande turism och regional shopping

TEM® TuristEkonomisk Modell REDOVISAR INTE: Utresande turism Avser personer som reser ut från det egna området. En stor del av utlägget stannar i området i form av utlägg för resan (transporter och resebyråer)

TEM® TuristEkonomisk Modell REDOVISAR INTE: Regional shopping En stor andel av resandet påverkar konsumtion vilken ofta är kopplat till helger och inköp av kapitalvaror och besök på köpcentra utanför den egna kommunen

TEM® TuristEkonomisk Modell FÖR ATT STUDERA: Nuläge/resultat Planering/målsättning Investeringar Evenemang

UTGIFTSPOSTER Turistkronan Logi Livsmedel Restaurang Transport Shopping Aktivitet

KATEGORIER Hotell Stugbyar Vandrarhem Camping Stuga/lägenhet Grupplogi Fritidsbåt Fritidshus Släkt/vänner Vild/fri camping Övrig övernattning Genomfartsresenärer Dagbesök

inkvarteringsstatistik omsättningsstatistik Rese- och TuristDataBasen FAKTABASER SCB inkvarteringsstatistik omsättningsstatistik TDB Rese- och TuristDataBasen samt resestatistik från Transportstyrelsen (vägar, flyg, järnväg) och Ship-Pax Information (färjestatistik)

SCB INKVARTERINGSSTATISTIK H hotell, minst 5 rum/9 bäddar affär gäst som betalar ordinarie pris konferens enl konferensprislista, bor och konfererar på hotellet grupp grupprislista fritid ej (ofta) ordinarie pris, reser helger/sommar och fullt betalande privatgäst under säsong på turisthotell S stugby, fullständigt utrustade för självhushåll VF, VO vandrarhem, STF, ej STF-anslutna SoL stugor o lägenheter, ägs av privatperson och hyrs ut via förmedlare, självhushåll, minst en veckas uthyrning under en månad C camping

SCB INKVARTERINGSSTATISTIK OMFATTNING Kapacitet, beläggning, kapacitetsutnyttjande, nationalitet för hotell, stugbyar, vandrarhem, förmedlade privata stugor och lägenheter och campingplatser redovisas efter anläggningstyp och månad. Logiintäkt för hotell, stugbyar och vandrarhem efter anläggningstyp och månad INSAMLINGSFAKTA PER NATT Nyinskrivna Uthyrda rum/stugor/plats Målgrupp Övernattande gäster Nationalitet Uppgiftsskyldighet: Skyldighet att lämna uppgifter gäller enligt lagen om den officiella statistiken (SFS2001:99), statistikförordningen (SFS 2001:100) och SCB:s föreskrifter (SCB-FS1997:12)

24 000 telefonintervjuer årligen Startade 1989 Resor i Sverige och Utomlands Övernattnings- och Dagsresor (100 km enkelväg) Fritids- och Arbets/tjänsteresor Bosatta i Sverige, 0-74 år 500 000 dokumenterade resor i databasen

TDB Frågeställning urval av frågor Kön Arbetsresor Utlägg Ålder (0-74) Dagsresor (Sverige; transport, logi, livsmedel, restaurang, shopping, aktivitet. Utland; totalt.) Civilstånd Övernattningsresor Utbildning Syfte med resan Start flygplats (Sverige) Boendeform (bostadsort) Transportmedel Mål flygplats (Sverige) Sysselsättning Destination Typ av bokning Bostadsort (postnummer) (kommun, län, land, ort, plats) Internetbokning Boendeform (destination) Hushållsinkomst Hotell klass (utland) Resesällskap (hushållet) Hushållets struktur Utländska besökare Antal nätter (kön, ålder) (i hemmet) Sverigeresor Startdatum för resan Frekvens resor Utlandsresor Reslängd (km) (Sverige, utland) Gränspassage Fritidsresor Livscykelgrupper

KRONOBERGS LÄN 2010 Total omsättning 1 510 mKr inresande turism 1 094 personer årssysselsatta 65 mKr i direkta skatteintäkter intäkter från sysselsättning i de företag som direkt påverkas av besökarens utlägg av 128 mKr i totala skatteintäkter samhällsekonomiska effekten av inresande

LJUNGBY KOMMUN 2011 Total omsättning 444 mKr 211 mKr kronor i övernattningar 355 personer årssysselsatta ca 80 i logibranschen och ca 70 i aktivitetsbranschen 21 mKr i direkta skatteintäkter intäkter från sysselsättning i de företag som direkt påverkas av besökarens utlägg 44 mKr i totala skatteintäkter samhällsekonomiska effekten

LJUNGBY KOMMUN 2011 Restaurang, omsättningsmässigt största bransch, 104 mKr, 23 % av total turismomsättning. Hotellen, omsättningsmässigt viktigaste kommersiella övernattnings- kategorin, 48 % av omsättningen för alla kommersiella övernattningar. Hotellövernattningarna genererar 32 mKr enbart i logiintäkter Stuga/rum (i huvudsak stugförmedling), vanligaste kommersiella boendeformen, 42 % av samtliga kommersiella övernattningar. Genomfartsresenärer omsättningsmässigt största enskilda kategorin med 32 % av den totala turismomsättningen. Släkt/vänner och fritidshus genererar 75,5 % av samtliga övernattningar, motsvarande omsättningsandel 54 %. Fritidshus vanligaste övernattningskategorin genererar 36 % av samtliga övernattningar, största enskilda övernattningskategori med 38 % av omsättningen för alla övernattningar.

LJUNGBY KOMMUN omsättning årsserie 2006-2011 tKr

LJUNGBY KOMMUN 2011 fördelning av 444 mKr

LJUNGBY KOMMUN 2011 fördelning av 242 mKr i övernattningar (övriga: fritidshus, släkt/vänner)

LJUNGBY KOMMUN 2011 fördelning i kategorier av 444 mKr

LJUNGBY KOMMUN 2011 branschvis fördelning av 444 mKr

LJUNGBY KOMMUN 2011 branschvis omsättning (mKr)/antal årsverken

LJUNGBY KOMMUN 2011 fördelning av ca 604 000 övernattningar

LJUNGBY KOMMUN 2011 fördelning av antal övernattningar (övriga: fritidshus, släkt/vänner)

LJUNGBY KOMMUN antal övernattningar årsserie 2006-2011

LJUNGBY KOMMUN 2011 jämförelse omsättning (tkr) – antal övernattningar i valda kategorier

TURISMEN I SVERIGE 2011 264 mdKr kronor Tillväxtverket & SCB/Nationalräkenskaperna 87,7 mdKr i konsumtion på svenska destinationer, TEM Sverige TDB/Resurs 28,5 mdKr i svenskars inköp före och under resan, TDB 147,8 mdKr i övrig konsumtion

TURISMEN I SVERIGE 2011 övrig konsumtion: Utländska besökares utlägg för resor i Sverige Svenska resenärers resor till utlandet där delar av konsumtionen hamnar i företag med verksamhet i Sverige, exempelvis researrangörer (Fritidsresor, Vingresor, m fl), resebyråer, flygbolag, rederier Gränshandel främst Norge men även Danmark och Finland Utländska dagbesökare, främst affärsresenärer Utländska övernattningar i fritidshus, främst danskar och tyskar i södra Sverige och norrmän i västra och norra Sverige 2010 var det ca 24 000 som arbetspendlade över Öresundsbron. Detta avsåg främst danskar bosatta i Skåne och arbetade i Danmark vilket enligt Riksbanken påverkar resevalutabalansen med minst 8 mdKr

TURISMEN I SVERIGE 2011 Turistnäringens exportvärde 98,8 mdkr (utländska besökares turistkonsumtion i Sverige) nästan 45 % mer än är järn-, stålexporten (68,4 mdkr) och mer än dubbelt så mycket som värdet av den svenska personbilsexporten (44,4 mdkr). Turistnäringens andel av BNP var under 2011 2,9 %, större än för jordbruk, skogsbruk och yrkesfiske tillsammans. Antalet sysselsatta var 162 300, fler än det totala antalet sysselsatta i Volvo med dotterbolag, Ericsson, Volvo Personvagnar, Peab, Scania, Skanska, Sandvik, Saab, Telia Sonera, AstraZeneca, Vattenfall, ABB Norden, SCA, Atlas Copco, LKAB och SKF som tillsammans sysselsatte drygt 160 000 personer under 2011. Källa: Tillväxtverket/SCB

Utförd av Clas Andersson på uppdrag av Ljungby kommun 17 september 2012 RESURS AB STOCKHOLM • TEL 08-559 232 40 • resurs@resursab.se MALMÖ • TEL 040-692 81 20 • 070-662 28 96 • ca@resursab.se