UEFA DAM-EM 2013 Linköping/Norrköping 2-3 oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innehåll Bakgrund Nya Visby BBK Övergripande mål Nyheter i Visby BBK
Advertisements

HISTORIA så hängde vi med trots ekonomiska problem och rekryteringsproblem, vi verkade efter en fyraårsplan med slutmål EM i frankrike. Men.
En Dag i Ramadan Ramadan
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Råby-trivsel Råby-trivsel är ett kooperativ som arbetar i Råby Rönö, mitt i den sörmländska landsbygden. Råby-trivsel hjälper dig med catering vid fester,
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Föräldramöte F-05.
Skagen 2004 Torsdag morgon kl.08:15 lastades bilar med både spelare och material och resan till Danmark och Skagen kunde börja. Fint väder och lugnt.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Vision Att arrangera det bästa världsmästerskapet någonsin Mål Att skapa ett attraktivt och lönsamt evenemang som blir en internationell folkfest och.
FC HELSINGBORG.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
SPORT- och UNGDOMSRÅDET AKTIVITETER Breddläger: januari i Jönköping mars i Jönköping.
Föräldramöte P Inför säsongen 2011/2012.
Spelar- och föräldramöte Hjulsbro IK P99 Säsongen 2013.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Luncha och lär! Tempussystemet.
EU-ambassadörsuppdrag Monza Italien 19 maj 2010 Marie Nygårds & Jeanette Bohman.
KÖNSROLLERKÖNSROLLER BLAND UNGABLAND UNGA. Blått Eller Rosa? Varför börjar allt så tidigt? För att unga är lättare att påverka Vem och av vad påverkas.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Korpen 2010 Inbjudan till:. Korpen Nu är det dags att anmäla innebandylaget Det här är inbjudan till kvalspelet av Sweden Floorball Cup 9 januari
Demokrati och hur Sverige styrs
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Korpen på jobbet Vi gör det enkelt för arbetsplatser att sporta och ha kul tillsammans!
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Varför? Sprida tävlingsjudon på ett nytt och oprövat sätt. När?Sommaren 2013 Var?Utomhus centralt i Stockholm Hur?Arrangera en judotävling som tilltalar.
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Offensiv orientering »Vi ska erbjuda en idrott där alla kan vara med på sina egna villkor »Vi ska utveckla vår idrott i en offensiv anda som tar hänsyn.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Sköndals IK P02:1 arrangerar för sista gången på 7-manna den populära och eftertraktade P02 Mästerskapen ( Östermalms IP i Stockholm 26/10-27/
Föräldramöte Team Agenda Viggan Vårcup 11/3 (Oskar) Anmälan på andra cuper under våren (Johan) Träningsplan för Team 03 (Fredrik) Aktiviteter.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Svenska Brukshundklubben 1 Svenska Brukshundklubben, en organisation i världsklass, som med ledande kompetens siktar mot framtiden och skapar glädje och.
Val av transport till resmålet.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Föräldramöte F-03 25/ VÄLKOMNA!. Agenda Allmänt om YIS Ledaruppställning Kommunikation Träningar Matcher Cuper Aktiviteter Kläder Lagkassa Föräldraengagemang.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Korpen INNEBANDYCUPEN november 2009 Ring för Info/anmälan Inbjudan till: Årets roligaste Innebandy-Cup Komplett inbjudan och info på:
En värld i lågor Andra Världskriget.
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Vem är jag, Vem är du?.
Lions internationella ungdomsläger Vill Du åka på ungdomsläger till Europa?
UEFA DAM-EM 2013 Presskonferens Göteborg 29 oktober 2013.
INTERNATIONELLT Historia och problemen
Här kommer vi att titta lite på hur vi vill arrangera JSM i framtiden, då vi har upptäckt att det är väldigt få klubbar som är intresserade av att ta sig.
Där idéer blir verklighet
TORSÅKERS IF Socioekonomiskt bokslut 2018.
20 års utvecklingsarbete tillsammans och resan fortsätter
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

UEFA DAM-EM 2013 Linköping/Norrköping 2-3 oktober 2012

UEFA DAM-EM 2013 •Vad har följande klubbar gemensamt? •Bayern München och Hamburg •Arsenal och Chelsea •Olympique Lyon och Paris Saint-Germain •Lazio och – AIK!

UEFA DAM-EM 2013 •Vilken är världens snabbast växande sport? - 25% kvinnor (licensierade spelare) kvinnor - 37% flickor (12-14 år) - 1 på 10 i FIFA:s Big Count på 5 i ökningen mellan 2000 och 2006

Holland Schweiz Polen Bulgarien …eller SVERIGE?

UEFA WOMEN´S EURO •Största kvinnliga evenemanget inom europeisk idrott •Arrangeras vart fjärde år sedan 1997 (femte slutspelet) •Då: UEFA bad oss arrangera •Nu: Stor konkurrens om evenemanget internationellt och nationellt •5 nationer •16 kommuner – från Boden till Trelleborg

Holland Schweiz Polen Bulgarien S V E R I G E

UEFA DAM-EM 2013 G R A T T I S •Värdstad •Världsstjärnor •Ett av de största mästerskapen i världens största och populäraste sport •När får ni ett sådant evenemang nästa gång? •Vill ni uppleva det? •Gruppspelsmatcher 12, 15, 18 juli •Kvartsfinal 22 juli •Semifinal 25 juli

UEFA WOMEN´S EURO oktober 2010 utsåg UEFA Sverige till värdnation …och vad gör vi nu? - Friends Arena för stor? - För små värdstäder? - För få bryr sig om damfotboll? …eller??? - Se möjligheterna - Våga tro - Ett virus som smittar - Skapa engagemang – beröra, inspirera

ARBETSMETODIK • Lyssna på alla externa kontakter • Ta vara på det spontana engagemanget • Skapa ”Ditt eget 2013” • Bottom-up, inte Top-down A wareness B elonging C ommitment D elivery

”VI VILL VARA MED” Dessutom ta tillvara alla externa kontakter •Universitet •Hotell •Bokförlag •Kommunikationsbyråer •Handelskammare •Privatpersoner •Föreningar •Fotbollsledare •Forskare •Turistbyråer •Kyrkan Bygga en bas för toppen att stå på – lokalt först, nationellt sedan

UEFA WOMEN´S EURO 2013 •Verktyg •Symbol •Hårda värden och mjuka värden •Glädje •Inspiration •Attraktionskraft •Kompetensutveckling •Nätverkande •Marknadsföring •Stolthet •Folkhälsa

”VI VILL VARA MED” HALMSTAD Ett kommunalt arbete är igångsatt där 9 olika arbetsgrupper nu arbetar fram delprojekt som rör områden som •Alternativa aktiviteter i samband med Dam-EM •Hur kan evenemanget användas i skolundervisning •Hur kan vi involvera näringsliv och andra organisationer •Hur använder sig Halmstad av Dam-EM för att marknadsföra sig •Utbildning för ledare •Hur kan vi koppla på mötessegmentet

UEFA WOMEN´S EURO 2013 KALMAR Johan Göransson är samordnare för idrottsturismen i Kalmar och följer vad det ökade antalet tävlingar och läger i kommunen betyder: – Bara på ett år har vi sett en ökning på 11 procent i kommunen. Efter den här sommaren är jag säker på att vi kommer få väldigt fina siffror. Men sen tycker jag det också är viktigt med de mjuka värdena som att få fler att börja idrotta.

UEFA WOMEN´S EURO 2013 DAGENS EKO I AUGUSTI ”Flera kommuner Ekot talat med är noga med att säga att vinsten långtifrån bara är de ökade intäkterna för handel och besöksnäring. Det handlar minst lika mycket om att visa sin egen befolkning att man är en attraktiv stad och på det viset också kunna växa och få ännu fler invånare, vilket är målet för många mindre och medelstora kommuner.” * * * * * * * * * •Regionförbundet Kalmar län fått EU-miljoner •Linnéuniversitetet

WINNING GROUND FÖR FÖRENINGSLIVET Lilla Ingelstad IK utanför Växjö planerar en flicklagsturnering i samband med EM, som ska sluta med att alla åker och ser en EM-match. Föreningen har skrivit till EM-kommittén i Växjö och berättat: ”Damlaget ska få vara värdinnor ( 2 st tjejer ) per lag ! Vi hade tänkt att alla lag som ska vara med ska få vara ett land så vi önskar t -shirts till de deltagande lagen.... Vit – Tyskland, Röd –Danmark Gul – Sverige mfl Sedan undrar vi om det finns möjlighet att få små flaggor/vimlar med hållare att fästa på lyktstolpar ??? Uppe på idrottsplatsen samt nere i byn.... Vi kommer att besöka alla företag....Solviken, Blomsteraffären,Ica, Macken mm och få de att göra EM aktiviteter blomsteraffären sälja Sverige blombukett....Pizzerian EM pizza.....mm Jag ska ringa Hennings och se om vi kan köpa Sveriges längsta EM bakelse och sälja per hg ”

UEFA DAM-EM 2013 •Klara nationer: •Tyskland, Frankrike, England, Italien, Norge, Danmark, Finland, Holland, Sverige •Play off: •Spanien-Skottland, Ukraina-Island, Ryssland-Österrike •Lottning: •9 november i Göteborg •Biljettförsäljning •Preliminär start en dryg vecka efter lottningen

UEFA DAM-EM 2013 •TV4-Gruppen sänder turneringens samtliga matcher. Sveriges matcher och finalen sänds i TV4, medan exakta kanalplaneringen för övriga matcher ännu inte är klar. •Direktsändning av slutspelslottningen fredagen den 9 november i TV4 kl •Planerar ett ”eftersnack-program” i TV4 Sport direkt efter lottningen med intervjuer i mingel-stil Hans Pekkari, sportchef i TV4-gruppen: ”Lottningen av EM-slutspelet kommer att direktsändas i TV4. Det är första gången som en nationell TV-kanal sänder en lottning av ett dammästerskap på prime time.” •UEFA:s president Michel Platini kommer till lottningen

WINNING GROUND FÖR SUPPORTERKULTUREN Det kom ett mejl dagen efter Sverige-Japan i Volvo Winners Cup: Hej! Vill bara skicka en hälsning till svensk damfotboll. Vi var hela familjen i går på landskampen mellan Sverige och Japan på Gamla Ullevi. Vi hade med oss våra två grabbar 7 och 10 år som följde matchen med stor inlevelse. Perfekt familjeunderhållning; 90 minuter av bra tempo och fint passningspel. Framför allt väldigt god stämning på planen; ärligt och juste och överhuvudtaget inga filmningar! Viktigast av allt en mycket bra läktarkultur! Nu hoppas jag bara att EM 2013 blir en succé och att det får den publiktillströmning den förtjänar och att det blir en stor och positiv publikfest. Hälsningar Stefan i Göteborg

UEFA WOMEN´S EURO 2013

EM och VM för herrar och damer •1958 •1995 •1992 •2013 •Framtiden??? •När händer det igen???

UEFA WOMEN´S EURO 2013 ”Jag var där!”

Vad betyder detta för våra städer? •Folkfest i stan! •Det händer något stort mitt i sommaren! •Kommunen stärker sin profil som idrotts- och evenemangsstad •Inspiration och erfarenhetsbyggande för föreningar •Stärka dam- och flickfotbollen lokalt •Ökad besöksnäring och intäkter för handlare och krögare •Linköping syns i media såväl lokalt som nationellt och internationellt

Vårt åtagande •Lokal organisationskommitté •Marknadsföring •Press •Samverka med näringsliv, besöksnäring, kulturliv och föreningsliv •Fan Zones och kulturarrangemang •Smycka staden •Tillhandahålla träningsanläggningar och arena •Garantera säkerhet och allmän ordning i staden Skapa en folkfest i stan och fylla arenorna!

Hur kan vi alla vinna på detta mästerskap? •Hur kan näringslivet vinna på detta? •Hur kan ni vara delaktiga? •Diskutera runt borden och kom med förslag!

Följ oss under uppladdningen inför nästa sommar! Gilla Sweden 2013 Twittra #sweden2013

Linköping Arena

Kontakta oss! Marie Reinicke Johan Bergerfalk