Vasaregionens logistikhelhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Advertisements

”I have a dream ” TÄNK OM......? eller TÄNK OM!!!!
Presentation av H EMTRENDSBLOGGEN Välkommen!. Start december 2013 WordPress.com Utbildning Intern och extern kommunikation Två blogginlägg i veckan.
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Rymdstyrelsens strategi med fokus på 2011 – 2015 Olle Norberg Generaldirektör Svensk rymdverksamhet i ett europeiskt perspektiv © Rymdstyrelsen
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
NECL II kortfattat  Budget: ca. 2,7 M€  Tid:  Partnerskap: 22 partners från Sverige, Norge och Finland - Leadpartner: Länsstyrelsen Västernorrland.
Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november.
1.
Gränsöverskridande vård i Tornedalen (Sverige/Finland)
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Miljödepartementet Framtidsjobb & stärkt konkurrenskraft för dem som bidrar till giftfri vardag? Lena Ek, Fores, nov 2013.
VASAREGIONEN. VASAREGIONEN VASAREGIONENS UTVECKLING AB VASEK Ett regionalt utvecklingsbolag som ägs av 7 kommuner Kommunerna finansierar verksamheten.
Namn/talare Datum.
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN. Är ett nystartat terminalbolag som ägs till hälften av Malmfalten AB och hälften av LTH AB.
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
presenterar - ett unikt system för översvämningsskydd
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Sveriges Annonsörer © 2009 You Gov 123 | 123 Kommittéfrågor 2009 Kommittéfrågor 2009 Sveriges Annonsörer Maj 2009.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Utmaningsdriven innovation
Botniabanan är igång, godsbangårdar håller på att färdigställas i både Umeå och Örnsköldsvik, både politiker och företagare är överens om att allt mer.
Västsvenska paketet.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
FINLANDS KEMISKA INDUSTRI
Transnationellt Seminarium Stockholm
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Industritekniska programmet!
URBANISERING Kapitel 7 Vad är en stad?  Enligt EU: minst invånare, befolkningstäthet 500inv/km 2  Administrativt område  Område med urban karaktär.
Kommunstrukturreformen i Finland- Anita Ismark kommundirektör i Korsnäs KSSR 1- Ramlag gäller ännu till Drygt 400 kommuner har minskat till 336 st.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Ökad konkurrenskraft med rätt trafiklösningar Handelskamrarnas trafikprogram.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Hur vi i stadsplaneringen jobbar för att skapa förutsättningar för hållbar konsumtion Sara Wård.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Peru: ”det nya landet” med stora affärsmöjligheter.
Genomförande Framtidens lärande Tre ledord: Tillgänglighet - Tillväxt - Konkurrenskraft Stärka e-lärandeutvecklingen i Skåne/Blekinge genom att bygga en.
BNP (BruttoNationalProdukt):
1 Fördjupad förstudie Projekt NOORS Rolf Höglund.
KÄYTÄNNÖSSÄ PARAS. 1 © VAKK Utbildare av arbetsplatshandledare Ett projekt som administreras av Vasa vuxenutbildningscenter och som främjar samarbete.
Regioner på frammarsch Forskare Kenneth Nordberg Åbo Akademi i Vasa
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Industriell produktion Kurser vid Industriell produktion Mats Björkman 013 – ,
” Lokala Engagemang - Globala resultat ” A I R I C O L E ” Lokala Engagemang - Globala resultat ”
Företagsekonomiska institutionen.
Kristinehamn 2030 – den vänliga och nyskapande skärgårdskommunen.
The Kvarken Multimodal link
Företagsekonomiska institutionen
ALGOL CHEMICALS.
Samrådsförslag.
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Världens första regionala drönarstrategi
NECL II kortfattat Budget: ca. 2,7 M€ Tid:
samarbete över fjäll och hav Meret, vuoret ja rajat ylittävä yhteistyö
Risto Murto, Kommunikationsministeriet
Internationella transporter
IUC NORR ökar konkurrens- kraften i industrin genom att förflytta företag och individer IUC Norr ökar konkurrenskraften i industrin genom.
Mobilitet och transportinfrastruktur
Presentationens avskrift:

Vasaregionens logistikhelhet 31.10.2013

Agenda 31.10.2013 Vasek och logistik Vasaregionen och logistik Möjligheter – Utveckling av Vasaregionens logistikhelhet Samarbete mellan Finland och Sverige Wasaline – NLC Ferry AB Nordic Logistic Corridor Kvarken Multimodal Link

VASEk oy - Logistik Riitta Björkenheim Logistikexpert +358 44 512 6612 riitta.bjorkenheim@vasek.fi Anna Måtts Logistikexpert +358 44 512 6320 anna.matts@vasek.fi Markus Rönnblom NLC Cargo Specialist +358 44 098 7415 markus.ronnblom@vasek.fi

Undersökningar, analyser, lobbyverksamhet VASEk oy - Logistik Undersökningar, analyser, lobbyverksamhet Företagsrådgivning och direkt kontakt med industrin Samarbete inom marknadsföring och kommunikation Kuljetus&Logistiikka 2013 Pro Logistiikka 2013 Dagens Industri – Framtidens infrastruktur 2013

Vasaregionen och Logistik - Varför Vasaregionen satsar på logistik Stöder industrins verksamhet: hälften av de stora företagens konkurrenskraft Logistikbranschen växer dubbelt snabbare än BNP Logistikcentra = tillväxtmotor Kilpailukyvyn tukeminen ja ylläpitäminen Kasvun mahdollistaminen Työllistävä ala

VASAREGIONEN OCH LOGISTIK ENERGY VAASA 6

Vasaregionen och Logistik - En logistikhelhet

Möjligheter – Utveckling av Vasaregionens logistikhelhet Utveckling av Vasaregionens logistikområde, vägförbindelser Utveckling av Vasaregionens järnvägsförbindelser, nationella och internationella förbindelser Utveckling av Vasaregionens nationella och internationella flygförbindelser Vasa hamn Kvarken Multimodal Link LNG Feeder INKA – Hållbara energilösningar - Tanken är att vi inte genomför ett fartygsprojekt och ett separat projekt för logistikområdet, utan att vi bygger en logistikkedja Vasas stads stadsdirektör Tomas Häyry http://yle.fi/uutiset/vaasan_kaupunginjohtaja_merenkurkun_liikenteen_tarkeys_on_huomattu_myos_brysselissa/6725076

Samarbete mellan Finland och Sverige

Wasaline – nlc ferry ab oy 4 januari 2013 Vasa – Umeå 7 dagar i veckan Ropax Lastbilar, trailers, containrar, fabriksnya bilar och chassier, arbetsmaskiner, papperkasetter -> Botnia Marketing

NLC – Nordic Logistic corridor Vasa-Umeå 96 km Via Haparanda och Torneå 840 km Via Åbo 1 000 km på land och 340 km till hav NLC i framtiden Målet är att stråket ska utvecklas till ett ekonomiskt, miljövänligt och effektivt transportalternativ för regionerna i Sverige, Norge och Finland och därigenom skapa förutsättningar för fortsatta transporter till Ryssland och vidare ut i EU-området. NLC idag Investeringar, marknadsföring, lobbyverksamhet, studier, analyser t.ex. NLC Cargo Specialist

NLC – Nordic Logistic corridor Tre stödben NLC-järnvägsterminal NLC-park Umeå hamn NLC-terminal och Botniabanan invigdes i aug2010 <24 h till hamnar och terminaler i Södra Sverige Förgreningspunkter för materialflöden: Norra Sverige Norge Finland

The kvarken multimodal link TEN-T The kvarken multimodal link TEN-T* – Midway Alignment of the Bothnian Corridor (*Trans-European transport network) Projektet består av två skilda faser: Fas 1 – 2012–2014: Förberedande åtgärder och förstudier, konceptutveckling av en förbättrad transportlänk och infrastruktur på land/i hamnen, design av en ny, miljövänlig färja med tillräcklig isbrytarkapacitet, företrädesvis driven med flytande naturgas Fas 2 – 2015–2017: Att bygga färjan och infrastrukturen inklusive eventuell transport och lagring av flytande naturgas, genomförande av logistiksystemet och dess aktiviteter, rapport över resultat och fynd

TACK! Nedre torget 1 A 65100 Vasa Tel. +358 6 317 7600 info@vasek.fi www.vasek.fi VASEK på Facebook Voisiko olla mielummin kuva kuin kartta? Kuvan voisi ottaa muutenkin pois.