- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Advertisements

Vägen till ett Välkomnande Åland ESF - projekt
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
Foto Turism -En introduktion-. Problem & möjligheter •Kort turistsäsong •Åretruntupplevelser •Digitala kameror •Avancerade datorer •Internet.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Kommundirektörsföreningen i Sverige
Marknadsföring av turism
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
- Öresundsregionen – en självklarhet - Mångfald ger möjligheter
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Kulturforum Västernorrland
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Jämställdhetsintegrering av företagsfrämjande – så här gör du!
© Hälsingland Turism ek.fr Länets största tillväxtkluster Hälsingland Turism.
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Naturpasset grundpaket - Utveckla dagens naturpass genom att nivåanpassa det traditionella naturpasset - Arrangera cykel-, kultur-, fotopass eller.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Förslag till planering kapitel 12
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Reseproduktion och försäljning
Så kan du som arbetsgivare kan arbeta med jämställdhets- och mångfaldsfrågor Patrik Edgren, Utredare Diskrimineringsombudsmannen.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Aktiviteter och upplevelser
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
KULTURMILJÖSTRATEGI VÄRMLAND En hållbar ansats.
Företags och företagarutveckling på LRF Mälardalen Företagarcoach Folke Brinckmann Olsbo Gård
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
SMAK  Projekt SMAK ( )  Kompetensutveckling för aktörer som möter personer NPF i sin yrkesutövning  Regionförbundet och Europeiska socialfonden.
Nationell konferens för etablering av nyanlända på landsbygd 30 september 2014 UKK.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Framtidsstrategiprocess Dialog med näringen Bokningsbarhet Marknadsföringskampanjer.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor
Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Så kan du som arbetsgivare kan arbeta med jämställdhets- och mångfaldsfrågor . Patrik Edgren, Utredare Diskrimineringsombudsmannen.
Competence Academy – Public Sector
Ulrika Persson-Fischier,
samverkan för hållbar stadsutveckling
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Resultat av onlineundersökning 2018
230/235.
Presentationens avskrift:

- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012

”Tendensor bygger varumärken i skärningspunkten mellan samhälle och affärer...” Platser som varumärken Kluster som varumärken Publika aktörer som varumärken STOCKHOLM KALMAR

Vad ska vi åstadkomma? Syfte med projektet Syftet med projektet är att genom ett strategiskt arbete finna former för hur det offentliga (Ölandskommunerna) tillsammans med privat näringsliv och övriga aktörer på Öland ska samverka kring turismen och hur turismen kan bidra till en positiv utveckling för hela Öland. Projektets mål Projektets mål är att ta fram en turismstrategi inklusive en varumärkesanalys för Öland. Genom arbetet med detta ges möjlighet att skapa konkreta aktiviteter för att tillsammans "lyfta" Öland.

Tre faser! 1. Analysfas 2. Processfas 3. Strategiutveckling Arbetet börjar...

Analysfasen Hur ser turismen på Öland ut idag? Hur uppfattas Öland i omvärlden? Vilka målgrupper attraherar Öland idag? Vad kännetecknar Ölands kultur och identitet? Hur fungerar Öland som destination idag?

Processfasen Två seminarier med 40 deltagare Fem tematiska möten Resan till TUR- mässan Intervjuer och intressentmöten Webbaserad möjlighet att påverka

Strategiutveckling ✓ Vision & affärsidé ✓ Varumärket Öland ✓ Marknader & målgrupper ✓ Positionsteman & erbjudanden ✓ Kvalitet & värdskap ✓ Marknadsföring & kommunikation ✓ Organisation & samarbete ✓ Destinationsutveckling ✓ Måttsystem & uppföljning

Tack för uppmärksamheten! Per Ekman (processledare) Anders Nyholm (projektledare)