Namn/talare Datum.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför EU? Varför sammanhållningspolitik? Varför Interreg? Daniel Tarschys Stockholms universitet & SIEPS (Svenska Institutet för Europapolitiska Studier)
Advertisements

Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
Service - och tjänstesektorn
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
Vasaregionens logistikhelhet
HÖGLANDETS TERMINAL AB
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN. Är ett nystartat terminalbolag som ägs till hälften av Malmfalten AB och hälften av LTH AB.
Landstingsdirektörens stab EU Program Kenneth Sjaunja.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
L i n d a b | g r o u p p r e s e n t a t i o n 1 Lindabkoncernen Presentation Produkter och systemlösningar med positiv miljöpåverkan.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Resmål och resvägar Val av transport.
EUs Regionalfond och därefter
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Västsvenska paketet.
Presentation av Stockholmsarenan 14 april Stärkt position som idrotts- och evenemangsstad  Sedan länge identifierat behov av nya arenalösningar.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Inriktningsplanering för
Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.
Projektplan Förstudie Tidigare Marco Polo Projekt
W w w. b a l t i c m a s t e r. o r g. AIS kl
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
i rätt tid och på rätt sätt
Stockholms- regionens utMAningar
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Val av transport till resmålet.
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Peter Fröst, arkitekt, PhD Chalmers Tekniska Högskola Reflektioner från det första året som adjungerad professor i vårdbyggnad.
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
Infrastrukturplanering
Gothia Forum för klinisk forskning - Resultatet av ett unikt samarbete.
Innovation och affärsutveckling Snabbare vägar framåt ger samarbeten mellan företag, forskare och offentliga aktörer David Börjesson, Energihuset Per Lundequist,
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
1 EU-programmens möjligheter för Skåne Sofie Qvarfordt, Carina Johnsson Maria Korner, Maria Lindbom Enheten för interregionalt samarbete.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Från Shanghai till Nässjö via Göteborgs Hamn
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Geografi – Produktion, handel och transporter
De svenska hamnarna En förutsättning för Sveriges näringsliv.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Visioner för Stockholmsregionens EU-samarbete Per Spolander, VD Stockholmsregionens Europakontor Pre-Info Day Järfälla, 5 maj 2010.
Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak Stockholm 16 juni 2015 Linda Reinholdsson, projektrådgivare.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Varför behövs KOBRA? Framtidens kompetensförsörjning är en gemensam stor utmaning för Sverige, Norge och Danmark. Arbetsmarknaden förändras allt snabbare.
Miljöeffektiva transporter i byggsektorn, Regionala miljödagen
The Kvarken Multimodal link
Arbetsområde: Utvecklande av ett miljövänligt vägtrafiksystem.
Världens första regionala drönarstrategi
En investeringsplan för Europa
Bakgrund Göteborgs Stads budgetmål: Göteborg ska vara en jämlik stad.
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Transport & handel.
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Hantering av stimulansmedel ökad bemanning
SAMMANHÅLLNINGSPOLITIKEN MED FÖRDELAR FÖR MEDBORGARNA
Möjligheter med DB Schenker
NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.
Cykelplan
Intermodalt Hub-system
Presentationens avskrift:

Namn/talare Datum

Projekt inom Interreg IVB Nordsjöregionen Budget: 5 miljoner Euro (EU 50%, partners 50%) Pågår 2008-2012 Västra Götalandsregionen är lead partner

Syfte och mål med svenska delprojektet - Att sprida och utveckla dryportkonceptet - Att bidra till ett mer hållbart och effektivt transportsystem - Att som pilotprojekt etablera en dryport i Falköping

Arbetspaket IT-system: IT-integrering mellan hamn och dryport, RFID, förtullning, säkerhet, bokning, fakturering mm. Fysisk infrastruktur: anslutningar, byggnation av dryport mm. Affärsmässiga relationer: etablering av terminaloperatör, kundrelationer mm.

Medverkande regioner

Kombiterminal i inlandet med direktlänk till hamn Källa: V. Roso, Chalmers

Transportsystem utan och med dryport Källa: V. Roso, Chalmers

Många fördelar Till exempel: Bättre för miljön Minskad olycksrisk Minskad trängsel på vägnätet Stärkt internationell tillgänglighet Ökad kapacitet i hamn och på land Sänkta lagerkostnader Lägre energiförbrukning

Fördelar med dryports för olika aktörer   Långdistans dryport Medeldistans dryport Kortdistans dryport Hamnar Mindre trängsel Expansion av hamnens omland/upptagningsområde Direktkontakt med hamnens omland Skytteltåg Containerdepå Utökad kapacitet Direktomlastning fartyg – tåg Hamnstäder Minskad trängsel på vägnätet Frigör mark Järnvägs-transportörer Stordriftsfördelar Ökad marknadsfördel Dagtåg Väg-transportörer Mindre tid i vägstockningar Slipper miljözoner i städer Transport-köpare Förbättrad inlandsförbindelse Miljövänlig marknadsföring Samhället Minskad miljöeffekt Möjligheter till nya jobb Regional utveckling Källa: V. Roso, Chalmers

ISS skapar den moderna terminalen Logistiskt center Företag 1 Containerdepå Företag 2 Företag 3 Lager Tredjeparts logistik Fastighets- förvaltning Bemanning Rekrytering Övernattning Konferens Restaurang Städning Säkerhet Terminal- drift Tull- hantering

System med järnvägspendlar länkade till Göteborgs hamn

Tack! Namn Kontaktuppgifter etc