#3 Processtänkandet - den säkra vägen till framgångsrik CRM.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Prata inte med utan om en aktiv missbrukare
Stödprocess för God Vårdmiljö,
Vet Du vem av hemtjänstpersonalen som är Din kontaktman? • 173 personer svarade ja • 166 personer svarade nej • 13 blanka enkätsvar inkom.
Goda affärer på förnybar energi
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
•Varför? •När? Resan •Vad ska vi göra? •Vart bor vi? •Nöjen? 13:45- 14:55 Stockholm- Köpenhamn 15:40- 18:10 Köpenhamn- Chicago 20:05- 23:05 Chicago-
Att bygga målstyrt Underhåll
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Nya mötestider - nya resemöjligheter!
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Mobil Marknadsföring & Kundklubbar Ivar Uttergård Marknadschef
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Kundundersökning mars 2010
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Mental träning Mål & Motivation
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Hur Solo-group konceptet kan effektivisera teamtandvården
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Vägen till lycka…..
Stora additionstabellen
Hur gör vi tandvården hälsoinriktad? Hur vet vi att vi skapar hälsa hos patienterna? Hans Sandberg.
Processer som används för att skaffa och behålla lojalare kunder!
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Den ljusnande framtid är vård
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet.
SundCom Group AB Group AB SundCom.
Mattis Bergquist
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Nöjdhetsbarometern Nöjdhetsbarometern –förberedelser Varför nöjdhetsbarometer om MIP? Flemming Kristensen, socialhögskolan Upplevelser kring resultat.
Offensiv orientering »Vi ska erbjuda en idrott där alla kan vara med på sina egna villkor »Vi ska utveckla vår idrott i en offensiv anda som tar hänsyn.
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Cirkelträning, söndag Uppvärmning 45 sek hopprep
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
SLU LSF, Beställare Vård 1 34 Miljarder kronor ?.
TRYGG-HANSA FÖRARKOMPETENS Förarprofil / Riskmedvetenhetstest.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
INFÖR NATIONELLA PROVET. UPPGIFT 1 Förenkla så långt som möjligt Ständigt återkommande uppgift!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
© Kairos Future ABF U T U R E S T R A T E G Y A C T I O N Sambandsanalys 2. Norrlands bef minskar 4. Ökad ekonomisering 5. Ökad mängd int anslagsgiv 8.
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Svenska Brukshundklubben 1 Svenska Brukshundklubben, en organisation i världsklass, som med ledande kompetens siktar mot framtiden och skapar glädje och.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Hälsa.
FREDAG 9.00 – Välkomnande till konferensen Ann, Christer ”Varför är vi här” SLS VärdegrundKarin – Medlems och verksamhetsdiskussion Anders.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Stora subtraktionstabellen
1 Verksamhetslokaler Bo Garneij Huddinge kommun. 2 Kommentarer Bruttokostnader Att tänka på: Olika organisation - 4 egen regi – 3 i bolag Ständiga förbättringar.
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
GS1 systemet för elmarknaden. © 2009 GS1 Sweden Mest kända produkt 2.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Kommunikationsprocesser
Presentationens avskrift:

#3 Processtänkandet - den säkra vägen till framgångsrik CRM.

Marknadsföring bygger på att utveckla de enskilda processdelarna

Produktionsprocesser Processorienterad verksamhet Kundorientering 2 Kundvärdering Öka LTV! Produktfokus 3 1 Produktionsprocesser 4 Kundfokus

1. Produktprocesser Målsättning Produktivitetsökning Effektivisering via kostnadsfokus Typ av processer Tillverkning Logistik Inköps-/ Ekonomi Administration Påverkan på LTV Liten och indirekt

Processorienterad marknadsföring Kundorientering 2 Kundserviceprocesser Kundvärdering Öka LTV! Produktfokus 3 1 Produktionsprocesser 4 Kundfokus

2. Kundserviceprocesser (reaktiva = kunden tar initiativ till kundmötet) Målsättning Öka kundnöjdheten (CSI) Effektivisering via kostnadsfokus - svårhanterligt Typ av processer Kundtjänst- Returhanterings- Medlemsservice- Påverkan på LTV Måttlig och indirekt

Processorienterad marknadsföring Kundorientering 2 Intäktsprocesser Kundserviceprocesser Kundvärdering Öka LTV! Produktfokus 3 1 Produktionsprocesser 4

3. Intäktsprocesser (proaktiva = företaget tar initiativ till kundmötet) Målsättning Ökade intäkter Effektivisering via fokus på ”utveckla” (intäktsökning) Typ av processer Merförsäljning Korsförsäljning Up grade Påverkan på LTV Stor och direkt

Processorienterad marknadsföring Kundorientering 2 Intäktsprocesser Kundserviceprocesser Kundvärdering Öka LTV! Produktfokus 3 1 Produktionsprocesser Kundvårdprocesser 4 Kundfokus

4. Kundvårdsprocesser (proaktiva = företaget tar initiativ till kundmötet) Målsättning Ökade intäkter genom att förlängd durationen (behålla) Effektivisering via fokus på livstid Typ av processer Belöning Relations Win back (SLTV) Påverkan på LTV Stor på sikt

Processorienterad marknadsföring Kundorientering Kundmötes- processer 2 Intäktsprocesser Kundserviceprocesser Kundvärdering Öka LTV! Produktfokus 3 1 Produktionsprocesser Relationsprocesser 4 Kundfokus

Hur ökar vi LTV? Processorientera företagets kundmöten Konvertera kundservice- till intäkts- alt relationsprocesser Ständig utvärdering och utveckling av kundservice-, intäkts- och relationsprocesserna ”Testa” kontinuerligt dialogerna i de olika kundvårdsprocesserna Driv processutvecklingen ”bakifrån” från återvinna till rekrytera via behålla och utveckla

Vilka är målen med proaktiva medlemsmöten, de sk dialogerna Vilka är målen med proaktiva medlemsmöten, de sk dialogerna? Hur genomförs de, av vem och hur förbättras de? Målsättning med kontakten? Vad utlöser kontakten/dialogen? När görs den? Kommunikationens innehåll och utformning? Vem ansvarar för dialogen? Vem utför dialogen?

Vad är en produktionsprocess? Ex Kontokortsprocessen Kund får kredit beviljad? Ja Kund får kort och kod Nej Avslagsbrev Målsättning: Få ut kortet så billigt som möjligt.

Från produktionsprocess till kundserviceprocess Kund får kredit beviljad? Ja Välkomstbrev - kund får kort och kod Nej Avslagsbrev

Från kundserviceprocess till intäktsprocess 55% Kund får kredit beviljad? Ja Välkomstbrev - kund får kort och kod Använder kortet under 1:a månad? Ja 45% Nej Nej Avslagsbrev

Utveckla intäktsprocessen 55% Kund får kredit beviljad? Ja Välkomstbrev - kund får kort och kod Använder kortet under 1:a månad? Ja 45% Nej Nej Utvärdering och modifiering Avslagsbrev

Förbättrad intäktsprocess Testa effekten på kort och lång sikt 55% 70% Kund får kredit beviljad? Ja Välkomstbrev med erbjudande samt kort och kod Använder kortet under 1:a månad? Ja 45% 30% Nej Nej Avslagsbrev Utvärdering och modifiering 100 kr i välkomstcheck, för att få kunden att använda kortet! Effekt i förhållande till kostnad!