Informationsenheten, reflektioner under arbetets gång • Medborgarfokus. Tightare samarbete med den olika enheterna i förvaltningarna (huvudredaktörer+publicister viktiga i detta arbete. Gemensamt informationsblad för medborgarna på webben tex). • Upprätta rutiner och riktlinjer. • Tydliggöra uppdragen och befogenheter gällande informationsarbetet (LKL och politiken). • Särskilja marknadsföring och information. (Näringslivskontoret ansvarar över marknadsföringen av kommunen. Med tydligt mål från politiken). • För att kunna utveckla intranätet och webben på ett effektivt sätt behövs det resurser i form av personal (en heltids webbredaktör). • Ökat samarbete med Ljusdals Energi och Ljusdalshem. (De har redan fått tillgång till intranätet. Jag får ta del av Ljusdals Energis veckobrev). Kontinuerliga möten med de kommunala bolagen. • Hälsingewebben- gemensamma träffar och inköp. Uppdrag Mål och strategier för kommunens informationsarbete. - Grafisk profil för koncernen tillsammans med näringslivskontoret - Mediebearbetning - Strategisk webbutveckling - Omvärldsbevakning Målet är att enheten ska lämna kompetent och effektiv service grundad på hög kvalitet till allmänheten, förtroendemannaorganisationen och övriga kunder. Avdelningen ska även stödja och utveckla den kommunala organisationens arbete med information, kommunikation och marknadsföring (tillsammans med Närljus).
Förslag 1
Kommunledningsstab Utvecklingsenhet Förslag 2
Utvecklingsenhet Information (intern och extern) Internationella frågor Turismen Näringslivsfrågor/marknadsföring Ungdomsarbete/medborgdialog Utredartjänster
Informationschef (intern och extern kommunikation) Informatör/intern kommunikation Webbredaktör/utveckling Informatör/extern kommunikation Driftansvarig för webben Två huvudredaktörer per förvaltning