Grundkurs i marknadsföring 03/04/2017 Grundkurs i marknadsföring Anna-Greta Nyström Doktorand i internationell marknadsföring anna-greta.nystrom@abo.fi tel. 02-215 3521 Hanken rum 311
Studieplan Datum Ämne Kapitel i boken Måndag 7.6 Onsdag 9.6 Intro Begrepp 1 1, 11 Onsdag 9.6 Marknadsföringsfilosofier Kunden Omgivningen 3-5 Torsdag 10.6 Konsumentbeteende och -marknader Industriella marknader Introduktion av case Aibo 6 7 Måndag 21.6 Genomgång av case Aibo Konkurrens 12 Tisdag 22.6 Informationssystem Segmentering och målmarknadsföring 8 9
Introduktion Vad är marknadsföring? Begrepp och termer 03/04/2017 Introduktion Vad är marknadsföring? Begrepp och termer Marknadsföringsfilosofier
Kunden Kundtillfredsställelse Kundvärde Kundrelationer Kundlönsamhet 03/04/2017 Kunden Kundtillfredsställelse Kundvärde Kundrelationer Kundlönsamhet
03/04/2017 Omgivningen Krafter i företagets omgivning
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende 03/04/2017 Konsumentmarknaden och konsumentbeteende Köpbeteende (olika typer och roller) Inköpsprocessen
Industriella marknader 03/04/2017 Industriella marknader Organisationer som marknad Organisationers köpbeteende Organisationers köpprocess
Konkurrenter och konkurrensanalys 03/04/2017 Konkurrenter och konkurrensanalys Vilka är konkurrenterna? Hur uppfattas de av kunden? Vilka resurser har konkurrenterna? Vilka reaktionsmönster har konkurrenterna?
Marknadsföringens informationssystem 03/04/2017 Marknadsföringens informationssystem Interna rapportsystem Marknadsbevakning Marknadsundersökning
Marknadssegmentering 03/04/2017 Marknadssegmentering Nivåer av segmentering Konsumentmarknader Industriella marknader Segmenteringsstrategier
Case och inlämningsuppgift 03/04/2017 Case och inlämningsuppgift Grupparbete: Aibo (konsumentbeteende), diskuteras under måndagens föreläsning (21.6) Individuell inlämningsuppgift: analys av ett existerande företags marknadsföring av produkter/tjänster
Grupparbete 6 grupper à 5 personer Läs caset och svara på alla frågor. Sök gärna mera material och information på Internet! Lottdragning vem som presenterar vilken fråga samt leder diskussion
Individuell inlämningsuppgift Välj ett företag, vilket som helst Analysera företaget och dess omgivning genom att studera följande Beskriv företaget (max. ½ sida) Identifiera de behov som företaget försöker tillfredsställa Till vilket kundsegment riktar sig produkterna/tjänsterna Identifiera två konkurrenter och beskriv dem Jämför företaget och konkurrenternas produkter/tjänster Försök hitta på vilket sätt det valda företaget levererar kundvärde jämfört med konkurrenterna Jämfört med konkurrenterna, vilka styrkor och svagheter har det valda företaget och vilka risker finns i dess omgivning Rapportera i skriftlig form, 3-5 sidor A4, Times New Roman 12, radavstånd 1.5, marginaler 2.5 Deadline 16 augusti