Grundkurs i marknadsföring

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PROJEKT – Fältstudier/metoder
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Intervju inför ViV-projektet.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Affärsidé - företagets vägvisare
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Organisation / företag:
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Marknadsföring och försäljning
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföringens informationssystem
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
Marknadsföring av turism
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Marknadsföring av turism
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Mallar svenska.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
Schema för Villan i Vivalla Verksamheten måndagen den 15 augusti.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Marknad, målgrupp och mål
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Sälja en produkt eller tjänst
Design, strategi, management
(Företagsnamn) SWOT-analys
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Projektets namn | Företagets namn | Presentatör
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Grundkurs i marknadsföring 03/04/2017 Grundkurs i marknadsföring Anna-Greta Nyström Doktorand i internationell marknadsföring anna-greta.nystrom@abo.fi tel. 02-215 3521 Hanken rum 311

Studieplan Datum Ämne Kapitel i boken Måndag 7.6 Onsdag 9.6 Intro Begrepp 1 1, 11 Onsdag 9.6 Marknadsföringsfilosofier Kunden Omgivningen 3-5 Torsdag 10.6 Konsumentbeteende och -marknader Industriella marknader Introduktion av case Aibo 6 7 Måndag 21.6 Genomgång av case Aibo Konkurrens 12 Tisdag 22.6 Informationssystem Segmentering och målmarknadsföring 8 9

Introduktion Vad är marknadsföring? Begrepp och termer 03/04/2017 Introduktion Vad är marknadsföring? Begrepp och termer Marknadsföringsfilosofier

Kunden Kundtillfredsställelse Kundvärde Kundrelationer Kundlönsamhet 03/04/2017 Kunden Kundtillfredsställelse Kundvärde Kundrelationer Kundlönsamhet

03/04/2017 Omgivningen Krafter i företagets omgivning

Konsumentmarknaden och konsumentbeteende 03/04/2017 Konsumentmarknaden och konsumentbeteende Köpbeteende (olika typer och roller) Inköpsprocessen

Industriella marknader 03/04/2017 Industriella marknader Organisationer som marknad Organisationers köpbeteende Organisationers köpprocess

Konkurrenter och konkurrensanalys 03/04/2017 Konkurrenter och konkurrensanalys Vilka är konkurrenterna? Hur uppfattas de av kunden? Vilka resurser har konkurrenterna? Vilka reaktionsmönster har konkurrenterna?

Marknadsföringens informationssystem 03/04/2017 Marknadsföringens informationssystem Interna rapportsystem Marknadsbevakning Marknadsundersökning

Marknadssegmentering 03/04/2017 Marknadssegmentering Nivåer av segmentering Konsumentmarknader Industriella marknader Segmenteringsstrategier

Case och inlämningsuppgift 03/04/2017 Case och inlämningsuppgift Grupparbete: Aibo (konsumentbeteende), diskuteras under måndagens föreläsning (21.6) Individuell inlämningsuppgift: analys av ett existerande företags marknadsföring av produkter/tjänster

Grupparbete 6 grupper à 5 personer Läs caset och svara på alla frågor. Sök gärna mera material och information på Internet! Lottdragning vem som presenterar vilken fråga samt leder diskussion

Individuell inlämningsuppgift Välj ett företag, vilket som helst Analysera företaget och dess omgivning genom att studera följande Beskriv företaget (max. ½ sida) Identifiera de behov som företaget försöker tillfredsställa Till vilket kundsegment riktar sig produkterna/tjänsterna Identifiera två konkurrenter och beskriv dem Jämför företaget och konkurrenternas produkter/tjänster Försök hitta på vilket sätt det valda företaget levererar kundvärde jämfört med konkurrenterna Jämfört med konkurrenterna, vilka styrkor och svagheter har det valda företaget och vilka risker finns i dess omgivning Rapportera i skriftlig form, 3-5 sidor A4, Times New Roman 12, radavstånd 1.5, marginaler 2.5 Deadline 16 augusti