Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Kunskap för att bearbeta systembrister ulla.gurner@skl.se Mobil:076-762 50 39.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Advertisements

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Hemtjänst.
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
…..och nu Dirigenter finns!!
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Slutsatser från Gävlerapporten: •precis så som avtalet föreskriver har de äldre multisjuka haft behov av vård och omsorg som hänger ihop –omsorgs-, omvårdnads-,
Viktiga utgångspunkter
Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Kunskap för att bearbeta systembrister Mobil:
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Erfarenheter och resultat från Äldreteamen i Gävle – Utvecklingsmöjligheter och kostnadsberäkningar utifrån bedömda patientfall Kvalitativ uppföljning.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Kunskap för att bearbeta systemhinder Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Uddevalla, 5 okt 2010 Sveriges Kommuner och Landsting Ulla.
Spaning….
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Vårdplaneringsmodell ”Trygg hemgång”
Träffpunkter för äldre i Gävle, Söderhamn och Hudiksvall
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
En vård värd samverkan Femtio år av insikt.
Demensprojekt Tranebergs vårdcentral Bromma H:\FÖRELÄSNINGAR(2)\21 demensdagen 15 sept 2011\00 demensdagen 15 sept 2011(6EL).doc ”med kunskap och engagemang.
Projekt in- och utskrivningsklar patient
KPR Anna-Lena Möllstam Gruppchef Sociala kvalitetsenheten.
Erbjudande från SKL Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Kunskap för att bearbeta systembrister.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Akutflöden VGR Område uppföljning och analys Catarina Karlberg
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
Förbättrad hemsjukvård för Primärvårdens mest sjuka äldre
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Tillsammans för världens säkraste vård
Framtidens roll som förskrivare
Behovsanalys och brukardialog 2011
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Medicinerna gör äldre sjuka Artikel i Dagens Samhälle nr 14 /2011.
Mångbesökarmodellen En systematisk metod för att identifiera systembrister genom kartläggning av mångbesökares vårdinsatser.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Kalix, Övertorneå, Överkalix, Haparanda.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Trygg och säker utskrivning och uppföljning
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Hearing om vård och omsorg om äldre. Utvecklingsområden gällande omsorg om äldre ur ett MAS perspektiv.
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Hälso- och sjukvårdens och omsorgens viktiga paradigmskifte Vårdsamverkan Skaraborg, Skövde 18 mars 2016 Dag Norén Seminarium Framtidens.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Revidering av: ”Översyn av rehabiliteringsverksamheten inom NLL, 2011”
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Sjukpenningtalet i Södermanlands län, mätpunkt november 2015
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vårdlotsens syfte Underlätta samverkan mellan kommun och slutenvård
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samverkan för vård på rätt nivå
Närsjukvårdsteamet, SÄS Borås Martin Tirler, överläkare Cecilia Johansson, sjuksköterska Vi tänkte prata om teamet, våra resultat och framgångsfaktorer,
Presentationens avskrift:

Kvalitativ uppföljning av multisjuka äldre Kunskap för att bearbeta systembrister ulla.gurner@skl.se Mobil:076-762 50 39

Slutsatser tidigare studier - ett komplext system många olika verksamheter, behovs- & problemområden utvecklingsarbete bedrivs ofta i tidsbegränsade projekt utan koordinering med utgångspunkt i behov & problem att bearbeta delområde efter delområde utan helhetsperspektiv riskerar att bevara systembrister eller skapa nya

Äldre Multisjuka Multisviktande Sköra Funktionsnedsatta Fjärdeåldrare Rehabilitering/Funktionsträning Tänder/Uppsökande munhälsovård Mat Samverkan Dokumentation (sluten-& öppenvård, hemtjänst) Vårdval/kundval Gemensam teknik för informationsöverföring Äldre Multisjuka Multisviktande Sköra Funktionsnedsatta Fjärdeåldrare Hemtjänst Boende Säbo/Kvarbo Hjälpmedel Anhöriga/ Närstående Läkemedel Vårdplanering Sjukhusets slutenvård Akutmottagning Biståndsbedömning Mångprofessionella team Samhällskostnader Vårdcentral/Husläkarmottagning 3

Slutsats – dysfunktionell organisering dysfunktionell organisering & ledning drabbar både multisjuka/ multisviktande & de som arbetar närmast inom vård & omsorg personal uppfattar behov & problem men verkar i en struktur som försvårar lösning av de problem man står inför huvudfrågan rör inte attityder, värdegrund eller bemötande utan om hur vi genom bättre organisering skapar högre värde för samtliga ulla.gurner@skl.se Mobil:076-762 50 39

Samarbete mellan huvudmän, vård- & omsorgs-nivåer löser sig inte av sig självt på lednings- & verksamhetsnivå krävs kommunens & landstingets gemensamma bild av hur verkligheten för äldre med sammansatta behov ser ut målbeskrivning verksamhetsplanering uppföljning & revision budget samarbete måste organiseras, ledas & styras ulla.gurner@skl.se Mobil:076-762 50 39

Gävlerapporten: Äldreteam vision och verklighet Ulla Gurner, Dag Norén, Rolf Bowin, Agneta Brinne April 2010 Finns bl a som Äldrecentrumrapport 2010:7

Undersökningsgrupp 75+ & under en tolvmånadersperiod ha vårdats tre eller fler gånger inom sluten sjukhusvård samt under perioden diagnoser från tre eller fler olika sjukdomsgrupper enligt ICD10. varje undersökningsområde ska ha minst 20 multisjuka undersökningspersoner och minst två listade multisjuka på varje vårdcentral i området. ulla.gurner@skl.se mobil:076-762 50 39

Syfte identifiera systembrister hitta systemlösningar som ger den multisjuka äldre kunden bättre vård- och omsorgskvalité öka den samhällsekonomiska nyttan av de resurser som finns samlade i vård- och omsorgssystemet kring den multisjuka äldre utvärdera och vidareutveckla metoden för kontinuerlig användning ulla.gurner@skl.se mobil:076-762 50 39

Studierna baserade på olika data för perioder om 1.5 år Intervjudata - multisjuka , anhöriga/närstående, personal & verksamhetsansvariga Registerdata - slutenvård, öppenvård & kommunens äldreomsorg Journaldata - primärvård, specialistvård, slutenvård - biståndsbedömningar, - beslut, - beställningar osv samt utförardokumentation Läkemedelsdata intervju med multisjuk om faktiskt läkemedelsintag samt genomgång av läkemedelsdokumentation i journaler (genomförs av apotekare) analys av aktuell läkemedelslista Kostnader för vård, omsorg & anhörig-/närståendestöd ulla.gurner@skl.se Mobil:076-762 50 39 9

Om äldreteamen: verksamhetschef på hälsocentralen har huvudansvaret för att teamen bildas hälsocentralernas verksamhetschefer & hemtjänstens enhetschefer ska båda skapa förutsättningar för äldreteamens arbete Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 10

I det lokala äldreteamet ska finnas från primärvården distriktssköterska, arbetsterapeut & sjukgymnast från kommunen biståndshandläggare, hemtjänstområdets verksamhetschef & representant för hemtjänstpersonal Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 11

I de lokala teamen ska även läkare delta vid behov - minst ett hembesök per år geriatriker från Gävle sjukhus - operativ & konsultativ roll varje multisjuk/multisviktande - en egen kontaktperson på hälsocentralen inom hemtjänsten den äldre och anhörig ska kunna nå teamet via telefon mellan 7.00-23.00 – övrig tid sjukvårdsrådgivningen Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 12

Vad analyserades? 22 multisjuka 75+ (2 från varje hälsocentral) Intervjuer multisjuka & anhöriga/närstående (juni-sep 2008) bedömning av problem & behov samt uppfattning om sluten- och öppenvård, hälsocentralen, kommunens äldreomsorg & anhörigas stöd Register (jan 2007 - juni 2008) - slutenvård - hälsocentral och övrig öppenvård - kommunens äldreomsorg Journaler (jan 2007 -juni 2008) - hälsocentralens journaler - äldreomsorgens biståndsbedömningar, beslut & övrig dokumentation Läkemedelslistor hälsocentralens aktuella läkemedelslista (analyser Johan Fastbom) Kostnadsberäkningar kostnader för sluten- och öppenvård, äldreomsorg och anhörigstöd tillkom våren 2009 (Dag noren & Rolf Bowin - HCM) Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 13

Slutenvård 5.3 gånger inom sluten sjukhusvård (3 – 12) 32 dgr medelvårdtid (5 – 149) median 21 dgr 5.6 diagnoser från olika sjukdomsklasser inom slutenvård (3 - 12) 7.1 olika symptom och problem (vanligast trötthet, yrsel, smärta, ledsenhet) Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 14

22 multisjuka undersökningspersoner under 2007 fanns 161 multisjuka i Gävle uppföljningen omfattar 22 ingen har känt till eller varit inskriva i Äldreteam 2 inskrivna som hemsjukvårdspatienter periodens sex, resp två sista mån 1 pers inskriven i palliativt team periodens sista två mån 3 har under perioden fått egenvårdsintyg 3 har av slutenvården betecknats som multisjuka Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 15

Ålder, kön, ensam/sambo 83,2 år (76 – 93) 13 män 81,8 år varav 9 samboende och 4 ensamboende 9 kvinnor 84,2 år varav 5 samboende och 4 ensamboende Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 16

Slutenvård 5.3 gånger inom sluten sjukhusvård (3 – 12) 32 dgr medelvårdtid (5 – 149) median 21 dgr 5.6 diagnoser från olika sjukdomsklasser inom slutenvård (3 - 12) 7.1 olika symptom och problem (vanligast trötthet, yrsel, smärta, ledsenhet) Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 17

Hälsocentralen Läkare Distriktssköterska träffat på mottagningen 5,6 gånger (1 – 40) 5 pers fått hembesök (max 2 gånger) I snitt 16 notat om recept/läkemedel, telefonkontakter & övrig administration (3 – 31) i snitt har 4,2 olika läkare noterat i HC-journalen (1 – 14) Distriktssköterska 20 pers har i snitt träffat dsk på mottagning 5 gånger(1 – 15) 17 pers har fått hembesök i snitt 30,5 gånger (1 – 142) i snitt 53 notat kring läkemedel, telefonkontakter & övrig administration (5 – 180) i snitt har 14,1 olika dsk noterat i HC-journalen (6 - 28) Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 18

Övrig öppenvård i snitt 7,7 läkarkontakter inom specialistvård (1 – 26) i snitt 4,6 besök på sjukhusets akutmottagning (1 – 14) 7 pers har fått sammanlagt 13 läkarbesök genom primärvårdens jourverksamhet (1 – 6) 10 personer har haft någon form av kontakt med arbetsterapeut, sjukgymnast eller rehabassistent 19,8 gånger (3 – 85) Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 19

Hemtjänst & anhörigstöd 13 personer har/haft hemtjänst (en gm maka/make) 7 har sagt upp insatser - delvis eller i sin helhet inom undersökningsperioden 8 har både hemtjänst och anhörigstöd 3 anhöriga ger heldygnsstöd (en med hemtjänst som komplement) 2 anhöriga genomför själva heldygnsinsatser Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 20

Multisjuka och anhörigas syn på sjukhuset för flera personer har sjukhuset varit förstahands-valet trots lång väntan på akuten – ”hårda sängar” byte av avdelningar & ibland plats i korridor & sköljrum stökigt på salen jobbigt med män & kvinnor på samma sal tidiga utskrivningar ”eftersom platserna inte räcker till” oklarheter om kontakt mellan sjukhus & hälsocentral Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 21

Multisjuka och anhörigas syn på hälsocentralerna önskar en & samma läkare på hälsocentralen oklarhet om vem som ansvarar för helheten när diagnoser och symptom är många liksom kontakterna med olika läkare och distriktssköterskor oro över ständigt tillkommande nya läkemedel oro över att hälsocentralerna inte känner till och vet vad som skett på sjukhuset önskan om att hälsocentralens & sjukhusets journal var densamma Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 22

Multisjuka och anhörigas syn på hemtjänsten stödet inte anpassat efter det egna behovet ”har bara regler för vad de inte kan göra” många olika vårdbiträden ”dom säger att dom ska växla så att pensionären inte fäster sig vid någon” ”dom är många och får inte göra så mycket” många äldre skruvar ner sina förväntningar ”har klagat mycket på städning men jag bryr mig inte längre” eller säger upp insatserna de flesta som har/haft hemtjänst har någon gång under perioden försökt att avstå från & säger upp insatser) Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 23

Det hänger inte ihop den äldre och anhöriga uppfattar inte att vård- och omsorgsinsatser hänger ihop anhöriga gör stora insatser som omsorgsgivare och som vårdkedjeadministratörer Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 24

Vad sa utförarna? En ögonöppnare Man kände igen patienterna men förstod inte hur helheten hade sett ut Hade inte intervjuerna genomförts på varje vårdcentral hade man inte trodd läget var så illa på den egna arbetsplatsen Många blev ledsna

Slutsatser precis så som avtalet föreskriver har de äldre multisjuka haft behov av vård och omsorg som hänger ihop omsorgs-, omvårdnads-, funktions-, sjukdomsmässigt samt farmakologiskt endast avtalet förändrar inte verkligheten krävs ledning och styrning mot ett multiprofessionellt arbetande team i funktion ute i hemmen läkarens funktion i äldreteamet är väsentlig och behöver fastställas i samverkansavtalet Ulla Gurner SKL 076-762 50 39 26

Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010 Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Former för förmedling av tjänster Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Kompetenser Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Kliniker Hälsocentraler Distriktssköterskor Hemtjänst Mottagning Telefon Hembesök Akutmottagning Vårdavdelning

Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010 Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Former för förmedling av tjänster Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Kompetenser Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Kliniker Hälsocentraler Distriktssköterskor Hemtjänst Mottagning Telefon Hembesök Akutmottagning Vårdavdelning

Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010 Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Former för förmedling av tjänster Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Kompetenser Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Kliniker Hälsocentraler Distriktssköterskor Hemtjänst Mottagning Telefon Hembesök Akutmottagning Vårdavdelning Den ’konsumentorienterade’ värdekedjan Den multisjukes behov och situation Former för förmedling av tjänster Organisering av tjänster Tjänste- utveckling KOMPETENSER Äldreteam och andra organisatoriska innovationer

Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010 Organisatoriska innovationer Kompetenserna organiseras utifrån en helhetsbild av behov och situation Den ’producentorienterade värdekedjan Former för förmedling av tjänster Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Kompetenser Den ’konsumentorienterade’ värdekedjan Den multisjukes behov och situation Former för förmedling av tjänster Organisering av tjänster Tjänste- utveckling LÄMPLIG KOMPETENS- OCH SAMVERKANSMIX

Vi gör nu en liknande kartläggning i Östra Östergötland tillsammans med bl a Dalarna, Hedemora, Avesta, Falun Gävleborgs landsting, Gävle Jönköpings landsting, Eksjö, Sävsjö, Tranås Kalmar landsting, Nybro Torsås Kronobergs landsting, Ljungby, Markaryd, Älmhult Norrtälje, Tiohundranämnden Södermanland landsting, Eskilstuna, Flen, Gnesta, Katrineholm, Nyköping, Oxelösund, Strängnäs, Trosa, Vingåker Västerbottens landsting, Skellefteå Västmanlands landsting, Västerås Västra Götaland: Vänersborg, Trollhättan, Uddevalla, Orust, Stenungsund, Tjörn, Kungälv, Ale) Örebro landsting, Örebro

Projektansvarig kommun: Projektansvarig landsting: Gunilla Lundberg Projektansvarig landsting: Magnus Roberg Intervjuare: Ann Westöö Apotekare: Elisabeth Gustafsson Ekonomer inom landsting och kommun 500 t kr beviljade till projektet totalt inom ramen av pengarna för prestationsbaserat ersättning

Vad har vi gjort tills nu? Haft ett antal möten i Stockholm – nästa 3/6 Gjort ca hälften av alla intervjuer Viktigt med två per vårdcentral Genomgripande finns kritik mot Akutmottagningen I stort verkar vården ganska välfungerade

Vad återstår Flera intervjuer Inmatning i diverse mallar för journalgenomgånger, läkemedelsgenomggr, Ekonomiska beräkningar Planering av lärande-seminarier Viktigt med deltagande av högsta ledningen