Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
easyresearch. se/s. asp Varför?
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Bättre mat och hälsa för äldre
Vetenskaplig Metod.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Ökad tillgänglighet på könsmottagningarna inom SU/S Ökad tillgänglighet på könsmottagningarna inom SU/S Sesammottagningen Sesammottagningen Matilda Berntsson,
Syftet med en personlig handlingsplan
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Urologmottagningen i ständig förbättring
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Frånvarorutin i förskolan
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Årjäng Årjängs kommun har invånare.
Framtidens specialistläkare
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS3 – LS4 Förbättringsteam.
Utvecklingscentrums uppgift
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
PGSA-hjulet.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Att omsätta idéer i handling - metoder för förbättringsarbete
Vi ger liv åt historien och en bild av idag - vi gör 2000-talets ”Gods och Gårdar”!
Groupwise – skicka mail
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Bra mottagning Team barn och ungdomsmottagning, Sunderby sjukhus
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Breakthrough Series (BTS)
Det ständiga förbättringsarbete
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Naturvetenskaplig undersökning
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Leda och planera sokratiska samtal
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
PGSA.
Smakprov ur årsrapport GynOp/GKR Inkontinens 2015.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Göra pgsa hjul Förbättringsområde: E-hälsa.
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
X-mottagningen: Väntetider 2001
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
PGSA: Planera – Agera - Studera - Agera
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Mål/delmål: ……..…………………………………………………..
[Förbättringsprojekt]
Drop-in mottagning för provtagning
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
SEUPP runda Ett verktyg för förändrat arbetssätt
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Urologmottagningen i ständig förbättring
Verktyget Utmärkelsen….
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Presentationens avskrift:

Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå? Hur vet vi att en förändring är en förbättring? Vilka förändringar kan vi göra som leder till förbättringar? MÄTA A P S D IDÈER

Testcykeln Ett hjul för lärande och handlande De tre vanligaste sätten att använda PDSA-cykeln är: 1. Att få kunskap för att besvara någon av de tre frågorna 2. Att testa en förändringsidé 3. Att sprida en förändring

P D S A Planera Testa, gör, pröva Studera, analysera Lär, agera PDSA-cykeln Planera Testa, gör, pröva Studera, analysera Lär, agera P D S A

Testcykeln: PLANERA Vad är syftet med testcykeln? Vad tror vi kommer att hända? Hypoteser Planera detaljerna: vem gör vad, när och hur?

Testcykeln: PLANERA Syfte: Minska återbesöken Testcykel 1: Brev till patientgrupp som opererats med fråga om hur de vill ha sitt återbesök: Besök/telefonkontakt/inget återbesök men möjlighet till kontakt vid behov. Hypotes: alla patienter behöver/vill inte ett ha återbesök på mottagningen. Med åb per telefon spar vi tid på mottagningen och patienten behöver inte resa hit Vem/ vad? Dr Lena skriver brevet. Anger hur och när patienten skall svara

Testcykeln: PLANERA (forts.) När/ Hur? Brev skall skickas per vanlig post till patienter opererade vecka X. Ssk Lisa skall bevaka inkomna svar och sammanställa resultat. Lisa skall ringa upp samtliga patienter som fått brev under vecka X för att utvärdera om hur de upplevt att få brevet och hur de upplevt att åb blev.

Testcykeln: GÖR Genomför testet Dokumentera problem och oförutsedda observationer Börja analysera insamlade data

Testcykeln: GÖR Brev skickas vecka X. 15 patienter blev opererade. Brev skickas till 10. 5 skulle ändå på åb av annat skäl. Patienterna svarar per brev/fax/telefon/mail hur de vill ha sitt åb Dr. Lena ringer upp de patienter som vill ha återbesök per telefon Ssk Lisa bokar in de patienter som vill ha ett vanligt återbesök. Dr. Lena ser patienten på åb på mottagningen.

Testcykeln: STUDERA Slutför analysen av insamlade data Jämför resultaten med hypoteserna Summera slutsatserna - vad lärde vi oss?

Testcykeln: STUDERA 1 brev kom tillbaka (fel adress). En patient hann komma tillbaka akut innan svar på brevet kom in. Av svaren från 8 patienter ( 5 mailade och 3 ringde) ville: 5 hellre ha en telefonkontakt, 2 ville ha ett vanligt återbesök och 1 ville höra av sig vid behov. Alla patienter vill inte ha ett åb på mottagningen. 5 färre åb på mottagningen blev 5 fler telefon åb. Spar vi tid på mottagningen?

Testcykeln: LÄR Vilka förändringar/modifieringar bör göras? Vad kan vi föra vidare till nästa testcykel? Vad är syftet med nästa testcykel? Vad kommer att hända i den?

Testcykeln: LÄR Kolla upp adresser noggrannare, några omformuleringar i brevet, Behövs ett mer strukturerad mall till stöd för att genomföra telefon åb Ta reda på ersättning för telefon åb. Mät hur lång tid åb per telefon tar Skicka brevet per mail till patienten? Testcykel 2 Brev till fler patienter, utökad test

Tester av förändringsidéer Minimistandard: Kurva över tid med noteringar Förändra antagande om tid: minut - timme - dag - vecka -månad - kvartal -år Testa i liten skala Testa mer än en förändring i taget Testa under olika förhållanden

Sekvens av test-cykler Förändringar som leder till förbättringar Data Idéer Teorier Hypoteser

Testcykeln multipla testcykler kan drivas samtidigt för att vinna tid och mer lärande