Tidskriftsklubbar – både för ifrågasättande och samsyn Stockholm 15 september 2011 Malin Ögland Regionbibliotek Stockholm
Tidskriftsklubbens form • Samla en grupp • Diskutera syfte • Bestäm litteratururval
Tidskriftsklubbens möte • Bakgrundsanalys • Kritisk granskning • Diskutera innehåll • Diskutera innehållets relevans för egna verksamheten
• Utmanas • Belysa de egna observationerna • Gemensam kunskapsgrund • Omvärldsbevakning • Öka den kritiska förmågan
Vilka nya rön har hjärnforskningen kommit fram till? Hur ska vi tänka när vi ska inreda våra bibliotek?
Hur väljer barn i förskoleåldern böcker?
Vad kom Fjärrlåne- utredningen fram till?
Omedveten inkompetens Medveten inkompetens Medveten kompetens Omedveten kompetens ”veta att” ”veta hur”
Aleman, Lotta (2009). Ett steg till!: en metodbok för biblioteksutveckling, Stockholm: Regionbibliotek Stockholm Carling, Maria (2011). Hjärnforskare vill att skolan tänker om. Svenska Dagbladet, Elf, Annacarin & Petrén, Nancy (2004). "Kolla vad jag hittade!": förskolebarns bilderbokssökning med samspel i fokus = ["Look what I found!" : preschoolerś picture books seeking: an interactional approach]. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap?: en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Statens skolverk Haglund, Lotta & Herron, David (2005). Tidskriftsklubben – en metod som utvecklar bibliotekariens förmåga till kritisk analytisk granskning. InfoTrend 2005:03. Johansson, Astrid (2011). Träning ger smarta barn. Dagens Nyheter Lätt att hitta – lätt att låna. Ny modell för bibliotekens nationella mediesamarbete – en utredning av bibliotekens fjärrlån (2010). Molander, Bengt (1996). Kunskap i handling. 2., omarb. uppl. Göteborg: Daidalos Ögland, Åstrand och Herron (2011) Definitely, maybe. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm