Varför används det som fungerar så sällan? Varför är det som inte fungerar så populärt? Några reflektioner och observationer Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Advertisements

Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Samhällsekonomi 2.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Elsäkerhet.
Behöver Sverige en ny skattereform? Kommentarer på Peter Birch Sorensens rapport Ann-Sofie Kolm, Stockholm University.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Hållbara transporter ”Så skapas smarta trafiklösningar”
Alkoholism.
”Varför betalar man svart?”
- Konsten att ge feed-back
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Balansansvarsavtalet Aktuellt Elmarknadsråd 9 februari 2010 Elin Broström Marknad.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Det industriella genombrottet
Franska revolution 1 juli 1789 var det mycket oroligt i Paris.
ERGONOMI Vad är det?.
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Lösta och olösta problem i tidsvärdesestimering
Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys, KTH
Tunneln Av: lovisa ♥. Val av plats  Jag valde vägen mellan gallerian och synsam. Först tänkte jag välja utanför bibblan men jag visste jag inte vad jag.
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
Robert Gidehag & Jonas Arnberg. Studiens frågeställningar Övergripande: Är den svenska alkoholpolitiken effektiv på 2000-talet?
Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.
Produktionsfunktionsansatser Tillgänglighetsansatser Regionförstoring eller regionförtätning? Hur mycket av tillväxteffekter fångas av samhällsekonomiska.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Bygg ett argumenterande tal
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Förstudie Spårväg syd
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
MAKTLEKAR.
Föreläsning 16 Logik med tillämpningar Innehåll u Information kring kursvärdering och tentagenomgång u Genomgång av övningstenta 2.
Göteborgs trängselskatter Jonas Eliasson Professor Transport Systems Analysis, KTH Royal Institute of Technology.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Dålig kvalitet - isberget
Demografi - Befolkningsutveckling
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
Enkätundersökning: Feriearbetarna De ungas upplevelse av arbete inom Vård och Omsorg inom Göteborgs Stad Erika Rodríguez Lindgren.
Stresshantering och säljplanering
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
RAPPORT OM MEDLEMSTAPP OM MEDLEMMAR SOM LÄMNAR SPF SENIORERNA OCH VAD SOM KRÄVS FÖR ATT VINNA TILLBAKA DEM WEBBUNDERSÖKNING , SEPTEMBER
Sampers användardag Christian Nilsson
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
Utan spaning ingen aning
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Det som kommer att hända är att moderniserade och förenklade regler kommer att införas från Jan efter beslut sommaren 2018 och att en gemensam världshandicap.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Presentationens avskrift:

Varför används det som fungerar så sällan? Varför är det som inte fungerar så populärt? Några reflektioner och observationer Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys, KTH Föreståndare Centrum för Transportstudier

Ett märkligt fenomen… •Varför är det så vanligt att man argumenterar för en åtgärd med dess indirekta effekter i stället för dess direkta?

Till exempel… Kringfarter i storstäder Åtgärd Kollektivtrafikinvesteringar Höghastighetståg Regionförstoring Bättre cykelbanor Bilpooler Spårtaxi Subventionerad koll-trafik Direkta effekter Knyter samman regiondelar, gör ny mark attraktiv Indirekta effekter Ökar tillgängligheten, gör ny mark attraktiv, tillväxt gm. agglomerationseffekter Förkortar restiden mellan stora städer Ökar tillgängligheten i täta områden Folk slipper flytta, mindre orter gynnas Minskad vägträngsel Minskad vägträngsel och utsläpp från vägtrafik Mindre klimatpåverkande utsläpp Minskad vägträngsel & utsläpp, hälsoeffekter Högre ekonomisk tillväxt

Tråkiga nyheter •De indirekta effekterna på förra bilden är i de flesta fall väldigt små •I inget av fallen är åtgärden kostnadseffektiv för att uppnå den indirekta effekten •Så varför förekommer dessa indirekta effekter t o m oftare än direkta effekter som argument för en viss åtgärd? •Och varför är det så obehagligt att säga att en åtgärd är ineffektiv? –(kvalen i soffan…) •(Hypoteser kommer snart…)

Effektiva men impopulära åtgärder Trängselavgifter ÅtgärdDirekta effekter Effektivt utnyttjande av knapp vägkapacitet Höjda bränsleskatterMinskade klimatutsläpp CO2-differentierad fordonsskatt Minskade klimatutsläpp (med färre negativa arbetsmarknadseffekter) ”Hårdare” bebyggelseplanering Minskad vägträngsel, bättre underlag för koll-trafik, bättre agglomerationseffekter ”Trimning” och underhållHögre kapacitet, färre störningar Högkapacitetsbussystem (BRT etc.) ”Lågbudgetvariant av spår”

Varför? Så: •Varför är de ineffektiva åtgärderna så populära? •Varför är de effektivaste åtgärderna så impopulära? •Varför är det så otrevligt att dissa en åtgärd – ens ”partiellt”?

Hypoteser 1.Det är roligare att förbättra än att försämra. •Roligare locka över än skrämma bort. (Ineffektiv överlockning: saftglaset och getingarna) 2.” Skjut budbäraren” – ingen vill bli associerad med tråkiga nyheter. •Erfarenhet från reklambransch (och politik) 3.Enkla, fiffiga lösningar är inte tillräckligt ”häftiga”. •Exempel: trimningsåtgärder och galoscher. Bra lösning: Kraftsamling Mälardalen 4.Mer populärt att ta lite från alla för gynna några få, än att drabba några få så att många (svåridentifierade) gynnas. 5.”Fel part har makten” - snedvridande incitament & externa effekter. •Ex: bebyggelseplanering som ”exporterar trängsel”, makt över trängselskatt/vägavgifter 6.Innovativa lösningar kräver ofta hela sociotekniska system 7.Tendens att önsketänka. •För den som gillar hammare ser allting ut som spik. (HH-tågen.) 8.Svårt att hålla många variabler i huvudet - förenklar genom att överdriva viss aspekt, generalisera, använda anekdoter som bevis. •För den som väldigt gärna vill slå i en spik ser allting ut som en hammare.

Trängselskatten – Sveriges mest världsberömda trafikåtgärd

Trängselskatten idag •Ca 18% lägre trafik över snittet under avgiftstid idag än 2005 –Under försöket: ca 22% •Har trängselskattens effekt försvunnit? –Nej. Den lilla trafikökningen beror huvudsakligen på fler miljöbilar (2%  15%) och i viss mån på ökande befolkning och bilinnehav –Snarast kan den ha ökat lite, men svårt att veta –En del indirekt frigjord kapacitet fylls upp av annan trafik •Varför impopulärt före införandet? Sågs som försämring snarare än förbättring –korrekt ur snitt-trafikantperspektiv •Svårare än man trodde att hitta vilka som drabbats (även om det gick att hitta många), och lättare än man trodde att hitta vilka som gynnats (även om inte alla märkte det). •Allteftersom tiden går borde stödet minska, eftersom förlorarna (de som betalar) fortfarande märker det, medan vinnarna (de som kommer fram fort) inte längre ”vet om” att de vinner. –Kognitiv dissonans (”tillvänjning”) verkar dock åt andra hållet

Slutligen två tips… … ett tips från min träslöjdslärare: •Använd alltid rätt verktyg till rätt ändamål. Bestäm vad du ska göra innan du går in i verktygsförrådet och börjar rota. … och ett tips från Bertil Ohlin och Eli Heckscher: •Inget är så praktiskt som en bra teori.

Inget är så praktiskt som en bra teori.