Slutrapport Upphandling VGR Personal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Advertisements

Leverantör.
Avtalsdatabasen kommer att byta utseende
Talföljder formler och summor
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Ensize och EDOC Martin Jansson Ensize AB
Solanderskolan presenterar
Utbildning Avantra AB ä r mer ä n leverant ö r av marknadens ledande upphandlingssystem Vi erbjuder ä ven konsulttj ä nster och utbildningar inom upphandlingsomr.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
Västra Götalandsregionen
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Kundundersökning mars 2010
Ett projekt inom Lean Automation
Black Belt projekt ökad tillgänglighet ambulansen SkaS 2012 och framåt
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Folktandvården Norrland
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Styrning Mina meddelanden
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Affärer med offentlig sektor Några exempel på hur LOU tillämpas i Sverige Torneå 22 februari 2011 Nils Knutsson.
Upphandling av hjälpmedelsförsörjningen i Västra Götaland
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Ditt samtal om lön.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Miljödata ABwww.miljodata.seBG Besöksadress Ronnebygatan Karlskrona PG Org. Nr Maja - medarbetardialogen.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
DAGORDNING Vårdchefer 1.Närvaro 2.Uppföljning av föregående minnesanteckningar. 3.Orientering om Influensan 4.Orientering om vaccineringen - Elsa 5.Aktuell.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
Uppgift inför införandearbete.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Införa IT-stöd i verksamheten Anna Lena Westman. Status Införa IT-stöd i verksamheten 2 Upphandling av IT-stöd för planering och uppföljning genomförd.
Måltal Besparingsscenarios- Prognos fram till Följer normkrav.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Birgitta Laurent.
Information på Uppföljningsmöte
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Direktupphandling av varor och tjänster
Information på Uppföljningsmöte
Direktupphandling av varor och tjänster
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Slutrapport Upphandling VGR Personal 081218 AmbuAlarm Upphandling, VGR-Organisation och RAKEL Versionsdatum : 081218 Projektledare: Bengt Asplén 070-3276930 bengt.asplen@vgregion.se Medicinsk rådgivare: Robert Sinclair 073-6601500 robert.sinclair@vgregion.se Ansvarig Inköp: Magnus Gamberg 0500-495774 magnus.gamberg@vgregion.se AmbuAlarm /BA-08

Möten med tänkbara leverantörer Projektet Tidplan Arbetsgrupper Upphandl. Drift/Kompetens Upphandl. Teknik/RAKEL Arbetsgrupp VGR Organisation Möten med tänkbara leverantörer Studiebesök Annons Del 1 Annons Del 2 Avtal Klart Studiebesök Kravspec. klar Förhandling 1 Info HSU Förhandling 2 Förhandling 3 Anbudstid Feb Mars April Maj Juni Juli Aug Sept Okt Nov Dec AmbuAlarm /BA-08

Upphandlingen Steg 1, Intresseanmälan Steg 1, Intresseanmälan från 7 företag Falck Ambulans AB (med underleverantör TC Connect AB) Locus AS (I allians med AMK Oslo,Ullevål) Ortivus AB Ulfabgruppen Holding AB (med underleverantör SAAB Performit AB) SOS Alarm Sverige AB Samres AB Datametrix AB AmbuAlarm /BA-08

Samres AB tackade nej och drog sig ur upphandlingen. Inbjudan till steg 2 Vi inbjöd 5 företag att gå vidare till steg 2: Falck Ambulans AB Locus AS Ulfabgruppen Holding AB SOS Alarm Sverige AB Samres AB Dessa företag fick nu se Kravspec nr1 Samres AB tackade nej och drog sig ur upphandlingen. AmbuAlarm /BA-08

Upphandlingen Förhandling 1 Vi genomförde förhandlingen med fyra företag under en dag vardera. Falck Ambulans AB Locus AS Ulfabgruppen Holding AB SOS Alarm Sverige AB Inga priser. Bara förslag till lösningar! (En vecka efter denna förhandling skickades kravspec 2 ut. NU vill vi ha in priser!) Falck Ambulans AB drog sig ur anbudsgivningen beroende på att de köpt Ulfabgruppen Holding AB. De valde då att gå vidare med endast ett av anbuden. AmbuAlarm /BA-08

Upphandlingen Förhandling 2 Vi genomförde förhandlingsomgången med tre företag under en halv dag vardera. Locus AS (AMK Ullevål) Ulfabgruppen Holding AB (Saab Performit) SOS Alarm Sverige AB (Nu tillsammans med TC-Connect) Nu har vi även priserna. Varje post granskas och diskuteras. AmbuAlarm /BA-08

”Befintliga medel” 2008: 29.840 tkr 2009: 30.810 tkr 2010: 31.426 tkr Nuvarande Avtalskostnader: 2008: 29.840 tkr 2009: 30.810 tkr 2010: 31.426 tkr (De nya anbuden avser 2010-års nivå) AmbuAlarm /BA-08

Med nya funktioner och högre kvalitet: Egna beräkningar Förväntad prisnivå: Med nya funktioner och högre kvalitet: 44.000 tkr (+AmbuAlarm) Nuvarande Avtal: 31.426 tkr AmbuAlarm /BA-08

Anbud 1 46.090 tkr = 49.290 tkr Ulfabgruppen AB + AmbuAlarm + 57% Nuvarande Avtal: 31.426 tkr AmbuAlarm /BA-08

Anbud 2 42.364 tkr = 45.564 tkr Locus AS + AmbuAlarm + 45% 31.426 tkr Nuvarande Avtal: 31.426 tkr AmbuAlarm /BA-08

Anbud 3 29.222 tkr !! = 32.422 tkr SOS-Alarm AB + AmbuAlarm + 3% Nuvarande Avtal: 2008: 29.840 tkr 2009: 30.810 tkr 2010: 31.426 tkr 29.222 tkr !! + AmbuAlarm = 32.422 tkr + 3% AmbuAlarm /BA-08

Samtliga bud 46.090 tkr = 49.290 tkr 42.364 tkr = 45.564 tkr + AmbuAlarm = 49.290 tkr Ulfabgruppen AB Nuvarande Avtal: 2008: 29.840 tkr 2009: 30.810 tkr 2010: 31.426 tkr 42.364 tkr + AmbuAlarm = 45.564 tkr Locus AS 29.222 tkr !! + AmbuAlarm = 32.422 tkr SOS-Alarm AB AmbuAlarm /BA-08

Nyheter i avtalet! Redan 1/1 2009 startar AmbuAlarm-enheten upp. AmbuAlarm ”äger” avtalet, och kommer att se till att alla delar uppfylls, samt att fungera som länk mellan SOS-Alarm och sjukhusgrupperna. AmbuAlarm kommer att ligga under PKMC som en fristående verksamhet, med en egen chef. AmbuAlarm /BA-08

Nyheter 2 RAKEL införs för alla ambulanser 1/9 –09. Nya radioapparater (326st) ingår i avtalet, fabrikatet blir EADS och installationen görs hemma på respektive ambulansstation. Ett ”RAKEL-råd” inrättas omedelbart, för att planera införandet i VGR. Egna regioninstruktörer har redan utbildats. AmbuAlarm /BA-08

Nyheter 3 Reservcentral I AmbuAlarms lokaler, i direkt anslutning till PKMC, byggs en reservcentral upp, med minst 3 kompletta operatörsplatser. Centralen bemannas i skarp drift 1 dag/v, och kan användas vid stabsarbete vid allvarliga händelser. AmbuAlarm /BA-08

Lokala ledningsplatser Nyheter 4 Lokala ledningsplatser 3 st lokala operatörsplatser placeras i ambulanssjukvårdens lokaler i Skövde, Borås och Uddevalla. Kan fungera som extra operatörsplats eller ”nöddirigering” vid kris. Kan även dirigera ”egna” enheter vid lokal olycka. AmbuAlarm /BA-08

Nyheter 5 Personal i centralen Endast 2 personalkategorier: Ssk och Resurskoordinator. Ssk gör alla prioriteringar. AmbuAlarm skall samverka för att få till stånd rotationstjänst mellan Ambulans och SOS. Vi siktar på att 30% av personalen i centralen växlar mot ambulans/sjukhus. AmbuAlarm /BA-08

Belastningsbarometrar Nyheter 6 Belastningsbarometrar Ett Web-baserat verktyg införs så att både SOS och VGR (Chefer och staber) i realtid kan utläsa aktuell belastning på alla VGR´s resurser. AmbuAlarm /BA-08

Nyheter 7 Incitament På 10 områden finns sk. Incitament, där SOS får böta om det går dåligt, och får bonuspengar om det går bra. Ex: SOS måste prioritera och larma ut en ambulans inom 60 sek på t.ex trafikolycka. I 90% av fallen= OK. 88%=Böter, 92%=Bonus. AmbuAlarm /BA-08

Navigationsutrustning Nyheter 8 Navigationsutrustning I avtalet finns en option, ett fritt val för alla stationer, att välja till navigationspaket. En kraftfull fordonsdator och stor bildskärm. Systemet fungerar som en ”leasing” där en årlig avgift inkluderar allt (kartor, support osv) Priset är ca 17.800 kr/amb/år. Merlot Mobile system AmbuAlarm /BA-08

Nu jobbar vi tillsammans! Summering Nu jobbar vi tillsammans! Vi har nu chansen att bygga något mycket bra inför framtiden! Avtalet ger en fin stomme för oss att forma prioritering och dirigeringstjänsten till det vi önskat i många år! Tack för allt stöd, alla tips och allt engagemang från er alla. Hoppas att ni fortsätter att hjälpa AmbuAlarm att sjösätta alla funktioner under nästa år! / Bengt A , Magnus G. och Robert S AmbuAlarm /BA-08