Tillgänglig information

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Listar de sökta objekten.
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Folkhälsa och funktionshinderspolitiken - hälsa på lika villkor
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Att ta sitt ansvar som offentlig arbetsgivare
Kultur för alla – gäller det mig
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Vissa av bilderna i denna powerpoint-presentation är tagna av fotograf Paul Quant.   Fotografen har upphovsrätt till bilderna. Endast Handisam och Processtöd.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
E-hälsa och invånartjänster
Här befinner vi oss.
AU Digital samverkan LO Process
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Har du någon gång frågat dig …
Vad innebär ett barnperspektiv
Handikappolitikens två kungsvägar  Stärka den enskilda människan (Hälso- och sjukvårdens aktörer och handikappförvaltningen)  Skapa tillgänglighet i.
Tillgänglig information 2010 Slutrapport till rådet för funktionshinderfrågor 8 april 2010.
Vårdval ur ett patient/brukar- perspektiv Ola Johansson Hälso- och sjukvårdsfrågor, PRO.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Undervisa tillgängligt!
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Tillgänglig information och kommunikation
Diagnos och delaktighet
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
- aktiva och delaktiga medborgare Det goda livet.
Välkommen till föräldramöte
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
Handlingsplan för uppföljning om vården som ges är jämlik och jämställd Kunskapscentrum för Jämlik vård.
Kommitten för rättighetsfrågor RS RS TD – vad har hänt sen sist? Juridisk form fortfarande under utredning Avgifter efter kommunstorlek/företagsstorlek.
Folkhälsoinsatser utifrån ett rättighetsperspektiv
Mänskliga rättigheter – maktdimension
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
Att studera med funktionsnedsättning
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård, Lund 15/ Vårdcentralen Drottninghög - en del av Primärvården Skåne.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Presentationens avskrift:

Tillgänglig information Seminarium 2012-05-15 FoU Sjuhärad Välfärd & HafV

Samhällsplanering ”Ofta bygger samhällsplaneringen på en illusion om oss människor - som om vi alla kunde se och höra bra, röra oss obehindrat, förstå och reagera snabbt och adekvat på olika signaler från omvärlden. Detta handlingsmönster är djupt rotat i människors föreställningsvärld” Bengt Lindqvist tidigare socialminister och FN:s speciella rapportör i handikappfrågor

En illusion om människan… Eller som om vi alla: kom från samma kulturella bakgrund hade samma sexuella preferenser kom från samma socio-ekonomiska bakgrund hade ett självständigt/vuxet förhållningssätt till omvärlden kunde hantera teknik och datorer o s v ….

Västra Götalandsregionen Kommittén för rättighetsfrågor (politiker) Enheten för rättighetsfrågor (tjänstemän) Grundbegrepp Mänskliga rättigheter Intersektionalitet Sakområden Jämställdhet/HBT Etnicitet/trosuppfattning Funktionshinder Ålder

Vad innebär ett rättighetsperspektiv i Västra Götalandsregionen? Att människor ska kunna åtnjuta sina rättigheter på lika villkor (icke-diskriminering och likabehandling), speciellt i Västra Götalandsregionens verksamheter men också generellt i hela Västra Götaland Att människor har rätt att delta i beslutsfattande och planering av olika åtgärder som berör dem och deras rättigheter Att Västra Götalandsregionens analyser kring hållbar utveckling beaktar människors rättigheter på lika villkor

Exempel på rättighetsområden Bästa möjliga psykiska och fysiska hälsa för alla Lika tillgång till informationsflöden Lika möjligheter till tillträde till arbetsmarknaden

Intersektionalitet Engelskans ”to intersect” = att genomskära, att korsa Intersektionalitet är en teori och ett analytiskt hjälpmedel för att studera hur olika former av diskriminerande maktordningar samverkar i ett samhälle. Forskning som sysslar med olika kategorier/grupper som uppfattas som marginaliserade och/eller underordnade Maktordning eller maktaxlar; överordning - underordning Försök att fånga samspelet mellan flera olika dimensioner för att på allvar förstå situationen för dessa grupper Nytt begrepp bland många …, men översättningen av engelskan gör det begripligt Vissa likheter finns till VGR (och nya diskrimineringslagstiftningen), men kärnan i intersektionalitet är att fånga samspelet mellan flera dimensioner – där är olikheten.

Tillgänglighet Fysisk miljö Information Upphandling; varor, tjänster och miljöer

Riktlinjer för information i anpassad form, beslutade 2006 Regionövergripande information finns alltid i anpassad form. Informationsavdelningen vid Regionkansliet ansvarar. Den avdelning/enhet som ansvarar för information ansvarar för att den tillgängliggörs. Annan information tas fram i anpassad form vid efterfrågan. Västra Götalandsregionens webbplatser ska vara tillgängliga.

Tillgänglig information Klarspråk Tillgänglig webb Anpassade former punkskrift auditivt (talkassett, cd) lättläst

Två annonskampanjer Information i anpassade former Val av vårdcentral Svininfluensan/Den nya influensan

VG Primärvård – val av vårdcentral Informationskampanj med bland annat brev till invånarna, broschyr på vårdcentraler och apotek, samt information på webben. Högst upp i brevet: Information på andra språk och i anpassade former finns på webbplatsen 1177.se/vgregion I broschyren: Denna broschyr kan också beställas i anpassade former som talade inlästa ljudfiler, teckenspråk, punktskrift och elektroniska dokument. Kontakta Adress- och distributionscentrum, tel 0501-620 84 eller e-post:… En beställning av punktskrift/inläst ljudfil

Den nya influensan Omfattande informationskampanj med annonser, information på webben, affischer, trycksaker, informationsbrev, med mera. Omfattande nationell information anpassades av Västra Götalandsregionen och erbjöds övriga regioner och landsting. Information om anpassade former, fanns bland annat i de regiongemensamma annonserna: Information i anpassad form, se 1177.se/vgregion. Ingen registrerad beställning av anpassade former

Fokusgruppsstudie Anpassad information I vilka situationer? Hur ska informationen förmedlas? Vad ska informationen innehålla? Var ska man kunna hitta den? Särskilt fokus på hälso- och sjukvården

Fokusgrupper Fem grupper Svårt att höra, se, bearbeta, tolka och förmedla information, röra sig samt tåla vissa ämnen Fokusgrupper Personer som har svårt att se Personer som har svårt att höra Personer med afasi Personer med intellektuella funktionsnedsättning Intervju med en person med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning Två möten (generell diskussion, hälso- och sjukvård)

Några citat ”Talad information är den bästa lösningen för mig” ”Tillgång till tolk är en trygghetsfråga för mig” ”Inne i huvudet går det så bra, men texter gör det så svårt för mig” ”Jag vill bli behandlad som en kund och inte som en diagnos” ”Jag vill bli bemött som mig själv”

Vad kom fram i studien? Anpassad information ska ha Enkel/tydlig svenska Luftig layout Bra kontraster Rätt typsnitt och typsnittsstorlek

Mer om vad kom fram i studien! Stort utanförskap Personligt möte (reception, sjukhusvärd) Talad information Personlig kallelse/kontakt (telefon). Telefonsvarare svårt Teknikanvändning och ålder Utnyttja tekniken (e-post, SMS, smartphones) bekräftelse, kallelse, påminnelse, avbokning Korrekt information

forts Speciella behov (punktskrift, tolk, teckenspråksfilm, förmedlingstjänst, taltjänst, enkla ord/korta meningar) Register där vårdtagarnas själva kan definiera vilka behov de har Blanketter Bra bemötande Varje personer med funktionsnedsättning är unik och vill själv välja hur informationen ska förmedlas

forts Information i anpassade former bör finnas på varje verksamhets webbsida + samlat på ett ställe Använd alternativa kanaler (handikapporganisationer, medlemstidningar, … Mallar behövs i pappers- och digitala format samt kallelser

Hur gå vidare? Revidering av riktlinjer under 2012 - Från anpassad information till tillgänglig information - Övergripande riktlinjer - Handlingsplaner på förvaltningsnivå - Andra språk Annat intressant i framtiden - Rättighetsbaserat språk i stället för intresse/behov - Språk som inte utestänger/diskriminerar

Välkommen att besöka vår hemsida: www.vgregion.se/rattighet-kansli Se också vgregion.se/tillganglighetsguiden som innehåller riktlinjer och konkreta verktyg om webb, tryck, språk, pdf:er och anpassade former

Tack för mig Jan Terneby Samordnare för forskning och kunskapsutveckling samt äldrefrågor Mobil: 070 - 594 19 07 Mail: jan.terneby@vgregion.se