Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer NVF11 Kompetansegruppe Nordisk Marknad Sommermøtet 8.-11. juni 2005.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Advertisements

Swot - analys.
Etanol från cellulosa Vetenskaplig utvärdering Februari 2011 Vincent Eijsink Jack Saddler Liisa Viikari Roland Wimmerstedt.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Kommunikationsplan.
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Att använda sig av massmedier
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Rev 2003 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informationsteknologi 2 NVF 11 Informasjonssystemer Prosjektmal nivå 1.
© KN / Luckan r.f Sammanställning av SWOT-analysen Luckans personal har var och en gjort en swotanalys som sammanställts. (Även praktikanter.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Göteborgs universitet förnyas
ENTSO-E:s Ten Year Network Development Plan (TYNDP) > ENTSO-E:s organisation för nätplanering > TYNDP 2010 > Framtida arbete.
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Intressenter OL108A.
Bo Dahlbom 1 Samhället är alltid öppet.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael
Förändring Hur förändras organisationer som granskas?
MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI.
Voxpop.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Föreläsning
Hybrid av: Restaurang, Saluhall & Livsmedelsbutik.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Redovisningsbyrå.
Kap 10 Marknad för turism •
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
För tre veckor sedan gick vi igenom:
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Välkomna! Föredrag av Musik av folket Skapad av Sara Eriksson.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Hemuppgift (gruppuppgift): Bransch- och affärsmodellanalys CBA01.
Roliga bilder 138
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
Affärsplan 2010/2011 Förskolan Karlavagnen. Innehåll Företagets Vision Analys Målsättningar Strategier Planer Prioriteringar.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
[Produktnamn] Marknadsplan
Att starta, planera och driva projekt
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Varför all denna utvärdering?
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-1
(Företagsnamn) SWOT-analys
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
ArtDatabanken Till styrmodell .
Projekt Processhantering
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Fortum är idag en aggregator som agerar på frekvensmarknaden
[Produktnamn] Marknadsplan
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Presentationens avskrift:

Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer NVF11 Kompetansegruppe Nordisk Marknad Sommermøtet juni 2005

Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer Nordisk marknad Tre vinklingar: •Stöd till marknaden för väghållningen •Väghållningens användning av marknaden för IT •Material till tjänstmarknaden - Förädling av data SWOT Analyse av hver vinkling er utfört: –Strengths –Weaknesses –Opportunities –Threaths

Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer Nordisk marknad Styrker (S) –Data finns –Viljan är akut –Ekonomin inom vägforvaltning –“Kultur” Svagheter (W) –Dataflyt saknas –Nationella datamodeller (systemberoende) –Manglande ressurser –Ansvaret saknas –Bilateralt – inte multilateralt Hot (T) –Protektionalism –“Frykt av datatap” –Mangler långsiktig plan –Olika verksamhetsmål Möjligheter (O) –Dataflyt –Uavhängige standarder –Samarbet 1. Stöd til marknaden för Väghållning (komplett ”business” prosess)

Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer Nordisk marknad Styrker (S) –Bestillningskompetens –Stora IT-kunder –Likadan verksamhetsidé –Struktur fö samarbete finns –Viljan för större marknader (=effektivare) –PPP-model, eller annan special model Svagheter (W) –Få leverandører –Inte samordnad beställning (sektorberoende synsvinkler) –Smal marknad –Kunden representerer dårligt användaren Hot (T) –1 leverandør –“Lokala” fackexperter –Hov leverandör kan vara effektivare Möjligheter (O) –Samarbetande leverandører –Netverk –Konsern –Tydligare beskrivning av (väghållars) behov –Nordiska standarder –Köpa tjänster i stället av system 2. Väghållningens användning av marknaden för IT

Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer Nordisk marknad Styrker (S) –Data är offentligt Svagheter (W) –Olika definitioner av data –Kvalitet av data –Redundance (kopier av data) –Manglar förståelse om vad marknaden önsker Hot (T) –“Utomståande” konkurrenter Möjligheter (O) –Gemensam datamodel / definitioner 2. Material til tjänstmarknaden

Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer Nordisk marknad Styrker (S) –Bestillningskompetens –Stora IT-kunder –Likadan verksamhetsidé –Struktur fö samarbete finns –Viljan för större marknader (=effektivare) –PPP-model, eller annan special model Möjligheter (O) –Samarbetande leverandører –Netverk –Konsern –Tydligare beskrivning av (väghållars) behov –Nordiska standarder –Köpa tjänster i stället av system FOKUS: Väghållningens användning av marknaden för IT