Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer NVF11 Kompetansegruppe Nordisk Marknad Sommermøtet juni 2005
Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer Nordisk marknad Tre vinklingar: •Stöd till marknaden för väghållningen •Väghållningens användning av marknaden för IT •Material till tjänstmarknaden - Förädling av data SWOT Analyse av hver vinkling er utfört: –Strengths –Weaknesses –Opportunities –Threaths
Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer Nordisk marknad Styrker (S) –Data finns –Viljan är akut –Ekonomin inom vägforvaltning –“Kultur” Svagheter (W) –Dataflyt saknas –Nationella datamodeller (systemberoende) –Manglande ressurser –Ansvaret saknas –Bilateralt – inte multilateralt Hot (T) –Protektionalism –“Frykt av datatap” –Mangler långsiktig plan –Olika verksamhetsmål Möjligheter (O) –Dataflyt –Uavhängige standarder –Samarbet 1. Stöd til marknaden för Väghållning (komplett ”business” prosess)
Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer Nordisk marknad Styrker (S) –Bestillningskompetens –Stora IT-kunder –Likadan verksamhetsidé –Struktur fö samarbete finns –Viljan för större marknader (=effektivare) –PPP-model, eller annan special model Svagheter (W) –Få leverandører –Inte samordnad beställning (sektorberoende synsvinkler) –Smal marknad –Kunden representerer dårligt användaren Hot (T) –1 leverandør –“Lokala” fackexperter –Hov leverandör kan vara effektivare Möjligheter (O) –Samarbetande leverandører –Netverk –Konsern –Tydligare beskrivning av (väghållars) behov –Nordiska standarder –Köpa tjänster i stället av system 2. Väghållningens användning av marknaden för IT
Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer Nordisk marknad Styrker (S) –Data är offentligt Svagheter (W) –Olika definitioner av data –Kvalitet av data –Redundance (kopier av data) –Manglar förståelse om vad marknaden önsker Hot (T) –“Utomståande” konkurrenter Möjligheter (O) –Gemensam datamodel / definitioner 2. Material til tjänstmarknaden
Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer Nordisk marknad Styrker (S) –Bestillningskompetens –Stora IT-kunder –Likadan verksamhetsidé –Struktur fö samarbete finns –Viljan för större marknader (=effektivare) –PPP-model, eller annan special model Möjligheter (O) –Samarbetande leverandører –Netverk –Konsern –Tydligare beskrivning av (väghållars) behov –Nordiska standarder –Köpa tjänster i stället av system FOKUS: Väghållningens användning av marknaden för IT